طی سال‌های اخیر تحولات چشمگیری در منطقه ۵تهران از نظر سرانه فضای سبز رخ داده است؛ تا جایی که سرانه فضای سبز این منطقه به ازای هر شهروند آن، هم‌اکنون از مرز ۲۰مترمربع هم عبور کرده است.

محل بوستان مادر

اين باعث شده تا در بين 22منطقه پايتخت، منطقه 5جزو 7پهنه نخست شهر از نظر بهره‌مندي از فضاي سبز باشد.به گفته برخي اعضاي شوراي شهر چند سال پيش در اين منطقه، احداث بوستاني به نام بوستان مادر در محدوده خيابان آيت‌الله كاشاني در دستور كار قرار گرفت. البته فضاي مورد نظر احداث بوستان بعد از مدتي تغيير كاربري داد و چند وقت پيش گودبرداري زمين آن باعث شد تا پيگيري علت اين مسئله هم در كميسيون‌ معماري و شهرسازي و كميسيون سلامت محيط‌زيست، خدمات شهري شوراي شهر تهران و هم در شوراي‌عالي شهرسازي در دستور كار قرار بگيرد. به همين منظور اعضاي شوراي‌عالي شهرسازي از اين زمين بازديد كردند. محمد سالاري، رئيس كميسيون معماري و شهرسازي شوراي شهر تهران پس از اين بازديد گفت: «براساس اسناد و مدارك اين زمين ابتدا 11هكتار بوده است كه 5هكتار آن در سال 73به تعاوني مسكن آموزش و پرورش و بانك ملي واگذار شد. قرار بود فرايند ساخت‌وساز در اين زمين براساس فرمول 30-70باشد و باقي زمين را نيز شهرداري تهران تبديل به پارك عمومي كند.»

به گفته اين عضو شوراي شهر طي سال‌هاي گذشته اقداماتي براي احداث اين بوستان صورت گرفت و حتي تابلوي احداث بوستان مادر نيز در منطقه نصب شد اما براي درآمدزايي اين زمين به پهنه تجاري و اداري تبديل شد و به نهادي در مقابل مطالباتي كه از شهرداري داشته واگذار شد.

در اين ميان اگرچه خريدار زمين با يك پيش پروانه خاكبرداري از زمين را آغاز كرده اما سالاري تأكيد كرد كه هنوز پروانه ساخت اين زمين صادر نشده است. طبق گفته وي، معاون شهرسازي شهردار نيز اعلام كرده كاربري اين زمين حفاظت شده و تغيير كاربري صورت نگرفته و شهرداري تغيير پهنه‌اي نداده است.

محمد حقاني، عضو كميسيون سلامت، محيط‌زيست و خدمات شهري شوراي شهر تهران نيز طي چند روز در تذكرهاي مختلفي اعلام كرد كه كاربري اين بوستان نبايد از فضاي سبز به برج‌سازي تغيير كند. وي درباره انتظار شوراي شهر از شهرداري تهران در مورد اين بوستان به فارس گفت: پهنه اين بوستان در طرح جامع و تفصيلي، پهنه سبز است و قرار است در 7هكتار اراضي يادشده، بوستان مادر احداث شود؛ بنابراين شوراي‌عالي شهرسازي و معماري اين موضوع را بايد به‌دقت بررسي كند.

اين در حالي است كه شهردار منطقه 5معتقد است كه احداث بوستان مادر در حد حرف بوده است. پژمان پشمچي‌زاده درخصوص تغيير كاربري و قطع درختان در زميني 70هزار متري در خيابان كاشاني در جوار شهرداري منطقه 5گفت: براساس مدارك موجود و نقشه‌ها و عكس‌هاي هوايي مستند، از سال‌هاي پاياني دهه 70تا‌كنون هيچ‌گونه دخل و تصرفي در اين زمين صورت نگرفته است بلكه 488اصله درخت سبز و خشك در ابتداي دهه 70قطع و تغيير كاربري زمين انجام شده است.

به گفته وي در اواخر سال 60شركت تعاوني وزارت آموزش و پرورش مجموعه زمين 140هزار متري را خريداري كرده بود كه در ابتداي سال 70درخواست تغيير كاربري به كميسيون ماده 5آن زمان كه دبيرخانه‌اش فعال بوده و تصميم‌گيرنده آن برخلاف الان، فقط شهرداري تهران بوده است ارسال شد. وي افزود: در همان زمان 35هزار متر از اين زمين براي هزينه صدور مجوز به شهرداري تهران تحويل شد و شهرداري 35هزار مترمربع ديگر را هم خريداري كرد تا در مجموع 70هزار مترمربع از اين زمين در مالكيت شهرداري تهران باشد.

وي ادامه داد: در اواخر سال 71كه قطع درختان اين محدوده آغاز شد، اهالي منطقه در تاريخ 19اسفند 71نامه‌اي به شهردار وقت نوشتند و از قطع درختان و فضاي سبز اظهار نگراني كردند. شهردار وقت منطقه 5هم در تاريخ 21فروردين 72در نامه‌اي كه اسنادش موجود است پاسخ داد كه رأي تغيير كاربري و قطع درختان از طريق كميسيون ماده 7كه زيرنظر معاون خدمات شهري شهرداري تهران فعاليت مي‌كرده صادر شده است.

پشمچي‌زاده تأكيد كرد كه موضوع ساخت بوستان مادر در اين نقطه فقط در حد يك حرف بوده و هيچ‌گونه مصوبه، برنامه و بودجه و طرحي براي آن وجود نداشته است. وي همچنين خاطرنشان كرد: در برخي رسانه‌ها هم موضوع ساخت برج‌هاي تجاري در اين زمين مطرح شده بود كه اين موضوع هم صحت ندارد و به هيچ عنوان كاربري فضاي سبز ندارد و مالكيتش هم‌اكنون از آن شهرداري نيست.

اين مسئله را مهدي چمران، عضو كميسيون معماري و شهرسازي شورا نيز به‌نوعي تاييد كرد. وي به فارس گفت: طبق بررسي صورت گرفته هيچ اسمي تحت عنوان «بوستان مادر» براي زمين منطقه 5 نامگذاري نشده، ضمن اينكه با هماهنگي‌هاي صورت گرفته از صادر شدن پروانه ساخت در اين محل جلوگيري شده است. وي اضافه كرد كه تمام پرونده‌هاي مورد نظر در اين رابطه بررسي مي‌شود و به‌زودي جلسه‌اي با حضور شهردار منطقه، اعضاي كميسيون‌هاي شهرسازي و نظارت شورا و همچنين معاونت خدمات شهري شهرداري برگزار خواهد شد.

کد خبر 261148

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha