اعضای شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم تقویت تشکل‌های مردمی برای مواجهه با بحران‌های طبیعی ازجمله سیل، زلزله و... تأکید کردند.

شورای شهر نشست تخصصی

در نشست تخصصی شورای شهر با عنوان «نقش مدیران شهری در مدیریت بحران» درباره تجربه 2‌شهر تورنتو و کالگری از کشور کانادا سخن گفته شد. علت انتخاب شهر کالگری، تجربه موفق این شهر در مدیریت بحران سیل بی‌سابقه سال 2013بود که بر اثر آن 75هزار نفر بی‌خانمان شدند و 10میلیارد دلار هزینه به بار آمد.

یکی از اعضای نشست نقش مدیران شهری در مدیریت بحران علی عسگری عضو هیأت علمی دانشکده هنر و مطالعات تخصصی اتکینسون دانشگاه یورک کانادا بود که درباره نحوه مدیریت بحران درکشور کانادا سخن گفت و توضیح داد: مدیریت بحران درکشور کانادا در سطح محله و منطقه با شهردار و شورای شهر است به‌نحوی که در شرایط بحرانی کمیته‌ای برای مدیریت بحران از سوی شورای شهر انتخاب می‌شود که شهردار هم یکی از اعضای آن است.

عسگری در توضیح رفتارمدیریتی شهردار شهر کالگری در مواجهه با بحران سیل گفت: شهردار کالگری در نخستین ساعات وقوع بحران در اتاق مدیریت بحران حضور پیدا کرد و ارتباط با مردم را به‌عنوان یک اصل در مدیریت بحران قرار داد و عملا بار اصلی مدیریت بحران را از مسئولان به سوی مردم انتقال داد. وی همچنین تأکید کرد: در مواقع بحران باید به زیر‌ساخت‌های شهری توجه شود، به‌عنوان مثال مترو همانطور که می‌تواند یک جان پناه باشد یک تهدید هم به‌شمار می‌آید ضمن اینکه فرسودگی زیر‌ساخت‌های شهری در بحران‌ها خطرناک است.

بنابراین گزارش، احمد مسجد‌جامعی رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز به‌عنوان یکی از شرکت‌کنندگان درنشست نقش مدیران شهری در مدیریت بحران گفت: مدیریت بحران در سایه انسجام اجتماعی به نتایج خوب ختم می‌شود و این انسجام از مدیریت شهری نشات می‌گیرد مانند کاری که ما در نمایشگاه کتاب کردیم. وی پدافند غیرعامل را نیز سندی در زمینه مدیریت بحران اعلام کرد و در تشریح ساختار مدیریت بحران کشورمان توضیح داد:

در شرایط بحران وزارت کشور است که تولیت را به‌عهده می‌گیرد. مسجد جامعی همچنین از اهمیت نقش اطلاع‌رسانی در مدیریت بحران سخن گفت و افزود: اطلاع‌رسانی از مواردی است که در مدیریت بحران بسیار حائز اهمیت است همچنان‌که ما در زلزله بم هر روز ویژه‌نامه زلزله را در خود بم منتشر می‌کردیم تا شهروندان از اوضاع آگاهی یابند.

رئیس شورای شهر تهران از اهمیت سرعت در اطلاع‌رسانی سخن گفت و تأکید کرد: این نکته را نباید از نظر دور داشت که باید رسانه‌های سنتی و مدرن را دخیل و از ظرفیت شبکه‌های اجتماعی متناسب با قوانین کشوراستفاده کرد. مسجد جامعی همچنین تقویت پایگاه‌های مردمی را یکی از مهم‌ترین اقداماتی دانست که در مدیریت بحران باید شکل گیرد. وی به‌عنوان مثال از مدیریت محله و تشکل‌های مردمی درمدیریت بحران سخن گفت و آن را در شرایطی که اجرای سیستم یکپارچه مدیریت شهری با مشکل مواجه است پشتوانه خوبی برای مدیریت شهری دانست که حتی در مقایسه با سلسله مراتب دولتی بسیار کارآمدترنیز هست.

در این نشست رحمت‌الله حافظی رئیس کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری هم به حادثه 2 سال پیش سیلاب متروی تهران اشاره کرد و گفت: حضور در صحنه بحران و عملیات الزاما نقطه قوت نیست بلکه شهردار باید مانند یک فرمانده در اتاق مدیریت بحران حضور داشته باشد و هماهنگی‌های لازم را به‌وجود آورد. حافظی همچنین یادآور شد: مشکلی که شهر تهران هنگام وقوع بحران‌ها با آن دست به گریبان است عدم‌دسترسی به محدوده‌ها و نیز انسداد معابر به‌دلیل تخریب ساختمان‌های بلند‌مرتبه است. وی بابت وقوع آتش‌سوزی بعد از زلزله احتمالی تهران ابراز نگرانی کرد و از ‌آن به‌عنوان بحران بزرگ‌تری نام برد و تأکید کرد: از حالا باید به فکر انرژی‌های جایگزین نظیر برق باشیم.

کد خبر 260903
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز