همشهری آنلاین: مراسم جشن بیست و هفت رجب سالروز مبعث پیام آور صلح و عدالت حضرت محمد مصطفی (ص) از سوی رایزنی های فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور با حضور عاشقان و محبان نبی مکرم اسلام و ایرانیان مقیم برگزار شد.

به گزارش مهر به نقل از  اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این مراسم در کشورهای ذیل برگزار شد:

ایتالیا

مراسم جشن عید مبعث رسول گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) با حضور سفرای ایران در رم، واتیکان و فائو به همراه اعضای خانواده های ارگان‌های کشورمان در ایتالیا در محل مجتمع شهید باهنر رم برگزار شد.

در ابتدای این مراسم قربانعلی پور مرجان رایزن فرهنگی کشورمان در رم ضمن تبریک این روز فرخنده به عنوان عید بزرگ و آغازگر رسالت الهی پیامبر اکرم(ص) ، مبعث را عید تفوق علم و نور بر تاریکی و جهالت نامید که جهان را دچار تحولی شگرف نمود که پیامبر اکرم برای اتمام این رسالت خود 23 سال تلاش نمود .این رسالت سنگین الهی که بر گرده نبی اکرم بود با اقرا باسم ربک ... شروع و با انا اعطیناک الکوثر... بیمه شد و بالاخره با آیه الیوم اکملت لکم دینکم.... به جامعیت خود رسید و کامل شد.

وی گفت: دین مبین اسلام با این جامعیت راهنمای بزرگ بشریت در طول زندگی است که امروز ما چنین روزی را جشن می‌گیریم.

در ادامه ریانی سفیر کشورمان در واتیکان با بیان آیه ای از قرآن کریم :" « یا ایها النبی انّا ارسلناک شاهداً و مبشراً و نذیراً و داعیاً الی الله بإذنه و سراجاً منیراً » (سوره احزاب - آیه 45 و 46) به تشریح بعثت پیامبر اکرم (ص) پرداخت و گفت :روزی ابوذر از پیامبر اکرم پرسید یا رسول الله پیامبران الهی چه تعداد هستند ؟ پیامبر اکرم پاسخ دادند : 124000 نفر هستند که من خاتم آنها هستم .در بین آنها 313 نفر برگزیده و رسول خدا هستند و برنامه دعوت رسالت دارند. از بین این 313 نفر که به عدد یاران بدر و یاران حضرت مهدی هستند ، 5 نفر از آنها پیامبران اولوالعزم هستند که هم کتاب آسمانی مستقل داشتند و هم دارای شریعت و دین بودند و هم دعوتشان رسالت عام بود .( حضرت نوح ، ابراهیم ، موسی ،عیسی ،خاتم الانبیاء ).

وی افزود: حضرت محمد (ص) به عنوان آخرین پیامبر اولوالعزم در 27 رجب به رسالت مبعوث شد تا نور و علم را جایگزین تاریکی و جهالت بکند و بزرگترین خدمت را به بشر و بشریت بکند و لذا خداوند از وی به عنوان شاهد ، مبشر و انذار کننده و دعوت کننده به خداوند و نور روشنگر یاد می کند و این عظمت رسالت پیامبر است.

انواری سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) طی سخنانی این عید فرخنده را به همه حضار تبریک گفت و اظهار امیدواری کرد که انشاءالله روزی برسد که بشر و بشریت از ابعاد تربیتی ،اجتماعی و دینی این رسالت عظیم الهی بهره مند شود و آنرا سرمشق و سرلوحه کارهای خود قرار دهد.

وی تصریح کرد: همه فضائلی که انبیاء الهی داشتند پیامبر اسلام هم همه آنها را داشت ولی از خودمان باید بپرسیم که اعمال ما چقدر منطبق با این فضائل است ؟ و بر این اساس برای زندگی خودمان برنامه بریزیم .ما در ایران مفتخریم که بر پایه فضائل پیامبر اکرم و رهنمودهای ایشان نظامی را دائر کرده ایم که در تاریخ سابقه نداشته است و لذا قدر آنرا باید بدانیم و در حفظ و حراست آن کوشا باشیم.

در خاتمه این برنامه یکی از دانشجویان ایرانی به عنوان مداح اهل بیت(ع) دقایق را به مداحی و مولودی خوانی پرداخت.

قرقیزستان

جشن میلاد مبعث حضرت رسول اکرم با حضور کارکنان نهادهای ایرانی مستقر در بیشکک،شیعیان آذری قرقیزستان و ایرانیان مقیم در مسجد امام علی (ع) شهر بیشکک برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام و المسلمین ایمانی امام جماعت مسجد امام علی(ع) ضمن تبریک عید مبعث به جمیع مسلمانان جهان به بیان اهداف بعثت از دیدگاه قرآن پرداخت.

وی با اشاره به آیه 165 سوره نساء گفت هدف بعثت، اتمام حجت است تا انسانها نتوانند بهانه ای بیاورند که الگو و هدایت گری نداشتند از دیدگاه قرآن پیامبر بشیر و نذیراست ایشان هدف دیگر بعثت پیامبر را قیام به عدالت ، آموزش کتاب و حکمت تزکیه عنوان کرد.

امام جماعت مسجد امام علی (ع) افزود پیامبر در زمانی برانگیخته شد که دختران زنده به گور می شدند ،خرافه پرستی بیداد میکرد،جهل و برادرکشی رسم معمول زمانه شده بود پیامبر برانگیخته شد تا برادری و برابری میان انسانها حاکم باشد ،انسانها از خرافه پرستی و همدیگر کشی رها شوند به خدا ایمان بیاورند ،حق ضعیف پایمال نشود و انسان به سمت سعادت و کمال گام بردارد.

این مراسم با مولودی خوانی مداحان اهل بیت(ع) نیز ادامه پیدا کرد.

قزاقستان

جشن مبعث پیامبر اکرم حضرت محمد (ص) با حضور دمیرچی سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان و جمعی از ایرانیان مقیم شهر آستانا در محل رایزنی فرهنگی ایران برگزار شد.

در این مراسم که با تلاوت آیاتی از کلام ا... مجید آغاز شد،صابری رایزن فرهنگی ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان در برنامه طی سخنانی به جریان بعثت پیامبر اکرم (ص) اشاره کرد و با تشریح شریط حاکم بر سه دوره تاریخی قبل از رسالت پیامبر اسلام، دوران بعثت و رخدادها و تحولات بعد از دوران بعثت ، بهترین بیان برای تشریح وضعیت جامعه جاهلی عرب را خطبه بیست و شش نهج البلاغه معرفی کرد که حضرت علی (ع) در این خطبه خطاب به مردم جامعه عرب می فرماید: بت پرستى شیوه و آئین شما بود، خداوند پیغمبر(ص) را به رسالت مبعوث ساخت که جهانیان را بیم دهد و امین ‏آیات وى باشد، در حالی که شما ملت عرب بدترین دین و آئین داشتید و در بدترین سرزمینها زندگى مى‏نمودید، در میان سنگهاى خشن و مارهائى که فاقد شنوائى بودند (و به همین جهت از هیچ چیز نمى‏ترسیدند!) آبهاى آلوده را مى‏نوشیدید و غذاهاى ناگوار را مى‏خوردید، خون یکدیگر را مى‏ریختید و پیوند خویشاوندى را قطع مى‏نمودید، بتها در میان شما بر پا بود(و پرستش بت‏ شیوه و آئین شما) و گناهان سراسر وجود شما را فراگرفته بود.

وی سپس با اشاره به سوره کوثر یکی دیگر از سنتهای غلط آن دوران را زیاده طلبی در مال و ثروت و افتخارات قومی و قبیله ای برشمرد، دوران بعثت را دوران فشار سران قریش برای جلوگیری از گسترش پیام اسلام و دوران بعد از بعثت را دوران شکوفایی و گسترش اسلام در اقصی نقاط عالم بر شمرد.

در ادامه برنامه مؤمنی استاد دانشگاه در دانشگاه اوراسیا به بیان خاطره ای از جذابیت و گیرایی آیین حیات بخش پیامبر اسلام و تأثیر آن در بین مردم جهان پرداخت، پس از آن برنامه های متنوعی شامل پخش کلیپ و پخش اسلاید و مسابقه مبعث اجرا شد که با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در قزاقستان هدایایی به برندگان مسابقه اهدا شد.

پاکستان(پیشاور)

به مناسبت عید مبعث پیامبر اعظم خانه فرهنگ ایران در پیشاور مصادف با شب بعثت حضرت محمد(ص) در سالن اجتماعات مدرسه علمیه شهید عارف حسینی برنامه با شکوهی را با حضور علمای شیعه وسنی وطلاب مدرسه ومردم منطقه بعد از نماز مغرب در برگزار نمود.

برنامه با تلاوتی چند از ایات کلام ا.. مجید توسط قاری محمد جواد شاکری آغاز و سپس نعت رسول گرامی اسلام توسط نعت خوان مشهور پیشاور مولانا صدام حسین قادری خوانده شد.

یوسفی مسئول خانه فرهنگ پیشاور سخنان خود را با یاد خدا ورحمت خداوند یعنی حضرت محمد (ص) آغاز نمود وسا لروز انتخاب حضرت محمد مصطفی از سوی خدا به پیامبری را برهمه مسلمانان تبریک گفت.
وی محمد امین ؛پیامبر رحمت وختم مرسلین برای هدایت وسعادت بشر آمد. سپس مولانا محمد یونس از بزرگان اهل تسنن نعت خوان ومداح اهل بیت به مداحی پرداخت.

در ادامه مراسم جوایزی از طرف خانه فرهنگ به برندگان مسابقه کتبی در باره زندگانی حضرت محمد که چند روز قبل برگزار گردیده شده بود به نفرات اول تا پنجم جوایز نقدی وبه بقیه شرکت کنندگان در مسابقه کتاب اهدا گردید.

حجت السلام نذیر حسین مطهری امام جمعه وجماعت مسجد امامیه حیات اباد پیشاور نیز در سخنانی بعد از حمد وثنای خداوند مهربان وصلوات بر رسول گرامی وتبریک به مناسبت شب بعثت به حضار وعموم مسلمانان جهان در خصوص بعثت رسول گرامی در نزد شیعیان وشب معراج رسول گرامی در جهان اسلام به بحث وگفت گو پرداخت.

وی در خصوص دشمنان اسلام از همان روز اول که در صفوف مسلمانان اختلاف انداختند و اهل سنت 27 رجب را شب معراج رسول می دانند وشیعیان روز مبعث که از کتب معروف که هم شیعه وهم سنی قبول دارند روز 27 رجب روز مبعوث شدن پیامبر به نبوت است ودر بسیاری از تفاسیر وکتب درخصوص معراج نوشته اند ده تا دوازده سال پس از بعثت رسول اکرم است.

پاکستان(لاهور)

به مناسبت شب مبعث رسول اعظم (ص) مراسمی با حضور سرکنسول و کارکنان کنسولگری و خانواده های آنان ،مسئول خانه فرهنگ ایران در لاهور و نیز تعدادی از دانشجویان و ایرانیان مقیم در خانه فرهنگ برگزار شد.

در این مراسم حجت الاسلام قاضی نیاز نقوی رئیس حوزه علمیه جامعه المنتظر در خصوص هدف از بعثت رسول مکرم اسلام مطالبی را بیان داشت.

وی گفت :هدف از بعثت رسول گرامی اسلام تعلیم کتاب و حکمت و تزکیه انسانها در تمام اعصار است. اولین کلمه ای که به او نازل شد اقرا یعنی بخوان و این بیانگر اهمیت تعلیم است. دین اسلام بر آموزش و تربیت انسانها تاکید دارد. بعد از پیامبر هدایت بشر به عهده ائمه و پس از غیبت کبری این وظیفه سنگین به عهده علما و مراجع تقلید است.

وی اظهار داشت: انقلاب اسلامی ایران به رهبری امام راحل را که باید آن را معجزه تاریخ نامید نیز بر هدایت انسان و اصلاح جامعه تاکید دارد . مسلمانان در هر جایگاه و مقامی که قرار دارند باید از مقام معظم رهبری که نعمتی الهی برای بشریت است، پیروی کنند.

آفریقای جنوبی

مراسم مبعث پیامبر اسلام حضرت محمد (ص) درمنطقه راسلو سنچورین پروتوریا با حضور رایزن فرهنگی ایران، شماری از شخصیت های فرهنگی و تجار مسلمانان برگزارشد.

در این مراسم مصطفی ملکی رایزن فرهنگی کشورمان با گرامیداشت سالروز مبعث پیامبر و همچنین نگو داشت سالروز ارتحال حضرت امام ره به بررسی ابعاد شخصیتی و سیاسی رهبر کبیر انقلاب اسلامی، و جایگاه مبعث در جهان اسلام و سایر ادیان مسیحیت و بررسی شخصیت وجایگاه پیامبر گرامی اسلام(ص)پرداخت.

وی انقلاب اسلامی ایران را نقطه عطفی در تاریخ معاصر و جهان بشریت در تغییر مسیر تاریخ ، و نظام سلطه دانست و افزود : تحت تعالیم حضرت نبی اکرم بعنوان مسلمان و فرمایشات حضرت امام بعنوان یک انقلابی همگی باید مبارزه با نظام سلطه و حمایت از مظلومان جهان ( مردم ستمدیده فلسطین مردم آفریقای جنوبی در زمان آپارتاید) را از اصول اجتناب ناپذیر انسانی و اسلامی دانست.

ملکی تصریح کرد: جمهوری اسلامی بر ارزش های بین المللی انقلاب اسلامی و وحدت در میان همه مسلمانان می باشد لذا پرهیز از هرگونه تند روی و تاکید بر موازین اسلامی مودت ، محبت و صلح بر اساس تعالیم پیامبر اسلام دستور کار همه مسلمانان و بخصوص شیعیان باید باشد.

درادامه فیضل کریم بعنوان میزبان ضمن قدردانی از حضور رایزن فرهنگی در میان مسلمانان منطقه راسلو، حضور ایشان را دومین عضو رسمی سفارت بعد از حضور مرحوم شریف مهدوی بعنوان سفیر در منطقه دانست.

همچنین مراسم بزرگداشت سالروز مبعث پیامبر اسلام (ص) در مرکز اسلامی اهل بیت در منطقه اوتاری کیپ تاون ، مرکز اسلامی اهل بیت و مسجد امام حسین (ع) دربان ،مرکز اسلامی اهل بیت(ع) در موپولانگا در کندبله ،مرکز اسلامی اهل بیت در لیمپوپو و مرکز و حسینه باب العلم در ژوهانسبورگ برگزار گردید.

افغانستان(کابل)

همزمان با فرارسیدن بعثت نبی مکرم اسلام حضرت محمد بن عبدالله(ص) مراسم جشن و سرور با حضور ایرانیان مقیم کابل، اعضای نمایندگی ها و مسئولین ارگانهای مختلف ایرانی برگزار گردید.

این جشن که با چراغانی و نورافشانی در محل رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران-کابل برگزار گردیده بود با مولودی خوانی، مداحی و سخنرانی پیرامون شخصیت حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی(ص)همراه بود.

به مناسبت فرارسیدن مبعث پیامبر بزرگوار اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) جشن باشکوهی با حضور جمعی کثیری از علما، طلاب، نمایندگان مجلس افغانستان، مسئولین سیاسی و نظامی و رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران 6 خردادماه در محل مصلی اباصالح المهدی(عج) غرب کابل برگزار گردید.

این مراسم که با تلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز گردید، سخنرانان پیرامون شخصیت پیامبر اسلام(ص) سخنانی مبسوطی ارائه و تأکید نمودند بعثت رسول خدا(ص) برای ترویج فرهنگ و ارزشهای دینی صورت گرفته است و آن حضرت با حسن خلق توانست در کوتاه ترین زمان جوامع بشری را با آن آشنا و دین مبین اسلام را ترویج نماید.

آنان تصریح نمودند ما مسلمانان با الگوگیری از آن انسان شایسته باید در مسیر تحقق ارزشهای دینی و احیای سنت های الهی گام برداشته و موجبات عزت، سربلندی خویشرا فراهم نمائیم.

همچنین در این مراسم مجمع علما و طلاب افغانستان بصورت رسمی فعالیت خویش را آغاز نمود.

سنگال

همزمان با عید مبعث پیامبر اکرم (ص) مراسم جشنی با حضور خیل علاقه مندان وپیروان مکتب اهل البیت (ع) وبا مشارکت وحضور رایزنی فرهنگی کشورمان در محل موسسه شیعی المزدهیر داکار باشکوه فراوان برگزار گردید.

در این مراسم مهمانانی از کشور کویت ،لبنانیها وتنی چند از ایرانیان مقیم داکار ونیز خانم دکتر تحریری استاد اعزامی از ایران حضور داشتند.

در ابتدای مراسم دعای توسل به چهارده معصوم علیهما السلام با شور خاصی قرائت شد وپس از برگزاری نماز جماعت مغرب وعشا، محمد علی شریف حیدرا رییس المزدهیر به ایراد سخن پرداخت.

وی با تبریک این عید به مراحل نزول قران واهمیت کتاب آسمانی اشاره نموده وآیات الهی که در مدح ومنزلت اهل البیت (ع)نازل شده را تشریح وبرضرورت عمل به قران در بین تمامی مسلمانان و تمسک به آن تاکید کرد.

در پایان مراسم خانم دکتر تحریری به همراه رایزن فرهنگی با شریف حیدرا ملاقات نموده ومحل موسسه و کتابخانه جدید الاحداث موسسه نیز بازدید به عمل آمد.

پاکستان(کویته)

با همکاری نمایندگی فرهنگی ایران به مناسبت فرخنده روز مبعث، جشن باشکوهی باحضورکلیه مامورین اعزامی با خانواده محترمشان درمحل کنسولگری ایران در کویته برگزار شد.

در این جشن مبعث ابتدا مسابقه ای در خصوص بعثت حضرت رسول (ص) به صورت کتبی انجام گردید وسپس مراسم باتلاوت آیاتی چند از کلام الله مجید آغاز و در ادامه مدیحه سرایی برگزار شد.

ابوالفضل حسینی مسئول خانه فرهنگ کشورمان در خصوص بعثت حضرت محمد (ص) به ایراد سخنرانی پرداخت و سپس مسابقه ای بین فرزندان مامورین برگزار وبه نفرات برتر هردو مسابقه، جوایزی اهداء گردید.

کد خبر 260932
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز