علی ابراهیمی: با اجرای مرحله دوم هدفمندی یارانه‌ها دولت بر ممنوعیت هرگونه گرانی کالاها و خدمات تا پایان خرداد‌ماه و برخورد با افزایش خودسرانه قیمت‌ها تأکید کرد.

نعمت‌الله ترکی

با نعمت‌الله ترکی معاون برنامه‌ریزی استانداری تهران گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • تولید‌کنندگان لبنیات بر افزایش قیمت‌ها اصرار دارند، برنامه دولت چیست؟

تا‌کنون هیچ تصمیمی برای افزایش قیمت شیر و لبنیات در ستاد تنظیم بازار کشور اتخاذ نشده و هرگونه افزایش قیمت این محصولات همچنان غیرقانونی و تخلف است. دولت با بررسی پیشنهادهای قیمت تمام‌شده این محصولات نرخ نهایی شیرخام را تعیین و نسبت به تغییر قیمت یا پرداخت یارانه شیر اقدام می‌کند.

  • احتمال تغییر نرخ آرد و نان تا چه حد است؟

در زمینه گندم، آرد و نان نیز پرداخت یارانه دولت با خرید تضمینی هر کیلوگرم گندم به نرخ هزار و 50تومان، توزیع آرد 465تومانی و یارانه نقدی همچنان ادامه دارد و هیچ برنامه‌ای برای تغییر نرخ نان دردولت مطرح نیست. در مورد تأثیر افزایش نرخ حامل‌های انرژی بر تولید نان نیز مقرر شده تا اتحادیه‌ها آنالیز کارشناسی قیمت تمام‌شده تولید را ارائه کنند تا بررسی شود.

  • این مابه‌التفاوت به چه شکلی پرداخت خواهد شد؟

ستاد تنظیم بازار، اطلاعات قیمت تمام‌شده این محصولات که توسط اتحادیه‌ها و انجمن‌ها ارائه می‌شود را جمع‌آوری و برای تصمیم‌گیری نهایی به دولت ارائه می‌کند. اما هنوز چنین مستنداتی ارائه نشده و دولت برنامه‌ای برای تغییر نرخ نان یا پرداخت یارانه ندارد.

  • احتمال افزایش رسمی قیمت‌ها تا چه حد است؟

از ابتدای امسال به تولید‌کنندگان اعلام کردیم که میزان افزایش نرخ حامل‌های انرژی تأثیرچندانی در افزایش هزینه تمام‌شده تولید کالاها ندارد گرچه ممکن است میزان سود تولید‌کنندگان کاهش یابد، این امر به‌معنای زیان تولید‌کنندگان نیست. با وجود این سازمان حمایت، مستندات تولید‌کنندگان در مورد میزان تأثیرگذاری حامل‌های انرژی و نرخ ارز بر قیمت تمام‌شده کالاها را بررسی و به دولت اعلام می‌کند گرچه با بررسی این مستندات نیز شاید دولت به این نتیجه برسد که ضرورتی برای تغییر قیمت‌ها وجود ندارد.

  • با توجه به تأمین کالاهای اساسی با ارز مبادله‌ای آیا تغییری در قیمت این اقلام صورت می‌گیرد؟

کالاهای اساسی با ارز مبادله‌ای وارد و با نظارت سازمان حمایت و برخی دستگاه‌ها به نرخ فعلی توزیع خواهد شد. با این روند افزایش قیمت این اقلام به هیچ وجه در دستور کار دولت نیست.

کد خبر 260794
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز