همشهری آنلاین: با وجود تاکید مقامات کشورمان مبنی بر این که درمورد موضوع دفاعی و بحث موشکی هیچ مذاکره‌ای نخواهند کرد، وزیر دفاع آمریکا پس از بازگشت از سفر اخیرش به خاورمیانه در گفت‌وگو با یک شبکه‌ تلویزیونی در ادعایی مداخله‌آمیز گفت: ظرفیت موشکی ایران مساله بعدی قابل رسیدگی بعد از توافق هسته‌ای با این کشور است.

چاک هاگل

چاک هاگل، وزیر دفاع آمریکا در گفت‌وگو با شبکه‌ پی بی اس گفت که اسرائیل در طول این شش ماه تلاش گروه 1+5 برای پیدا کردن راه حلی دیپلماتیک در خصوص برنامه‌ هسته‌ای ایران بسیار با شک و تردید به موضوع نگاه کرده است.

وی ادامه داد: اکنون مسائل دیگری داریم که باید به آنها رسیدگی کنیم از جمله ظرفیت موشکی ایران است اما ما در حال حاضر روی برنامه‌ی هسته‌ای تمرکز کرده‌ایم. من فکر می‌کنم اسراییلی‌ها هنوز به طور کامل با رویکرد ما موافق نیستند.

هاگل اذعان کرد: اما آنها به ما اجازه داده‌اند برای پیدا کردن راه خروج از این مساله تلاش کنیم.

وزیر دفاع آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا راه خروج تا پایان ماه ژوئیه خواهد بود،گفت: من فکر می‌کنم ژوئیه زمانی است که این چارچوب زمانی پایان می‌یابد.

وی افزود: اگر ما بتوانیم به یک توافق برسیم و آنچه را که لازم است انجام دهیم و از آنجایی که این یک مسیر دو طرفه است و من می‌دانم ایرانی‌ها نیز چیزی برای گفتن دارند، اگر ما بتوانیم این کار را بدون اقدام نظامی انجام دهیم به سراغ قدم بعدی می‌رویم که احتمالا مساله بعدی موشک بالستیک خواهد بود.

هاگل همچنین در پاسخ به این سوال که آیا ایران ظرفیت موشکی ارسال سلاح هسته‌ای را دارد؟ اظهار کرد: آنها ظرفیت دفاع موشکی پیشرفته‌ای دارند، نه فقط موشک دفاعی بلکه ظرفیت موشکی تهاجمی.

هم چنین در بخش دیگری از این گفت و گو، وی با تقدیر از فتوای رهبر جمهوری اسلامی ایران مبنی بر حرام بودن سلاح هسته ای گفت که من امیدوارم ایران به حرفی که می‌زند اعتقاد داشته باشد، اما من تنها به تحلیل و قضاوت خود به عنوان وزیر دفاع که وظیفه تامین امنیت کشورم را بر عهده دارم استناد می کنم.

وزیر دفاع آمریکا علاوه براین در پاسخ به خبرنگار این شبکه در مورد توافق هسته‌ای با ایران پرداخت و گفت که با توجه به ابراز امیدواری رئیس جمهور ایران برای دستیابی به توافق، ارزیابی من این است که آنها فکر می‌کنند این کار ممکن است. ما روی این مساله به سختی کار می‌کنیم. جان کری وزیر خارجه و وندی شرمن که رهبری مذاکرات را به عهده دارند به سختی کار می‌کنند. رئیس جمهور به طور کامل به این کار متعهد است.

وی افزود: به طور قطع ما باشرکای خود در گروه 1+5 تلاش می‌کنیم و تا پایان ژوئیه چیزهای بیشتری را خواهیم فهمید.

چاک هاگل در پایان سخنانش اذعان کرد که ایران کشوری است که اسراییل در مورد آن نگران است.

به گزارش ایسنا، سخنان هاگل در حالی مطرح می‌شود که مقامات ایران همواره اعلام کرده‌اند که درباره‌ موضوع دفاعی و بحث موشکی مذاکره نخواهند کرد.

کد خبر 260425
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز