سه‌شنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۱:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: «بیان و انتزاع » نمایشگاهى است که اواسط اسفندماه سال گذشته در گالری پردیس ملت آغاز به کار کرده است و تا به حال بیش از ١٥٠٠٠ دیدارکننده داشته و تا ١١ خرداد ماه نیز دایر خواهد بود.

نمایشگاه آثار هنری

به گزارش همشهری آنلاین، این نمایشگاه بیش از٥٠ اثر از دوره هاى درخشان نقاشى آبستره ایران از ٢٩ هنرمند شاخص سه نسل هنر کشورمان را در بر مى‌گیرد که به نمایشگاه گردانى «فرناز محمدى » شکل گرفته است و در سراسر ایام نوروز نیز پذیراى جمعیت بسیار قابل ملاحظه اى از اقشار مختلف مردم بود.

در این رویداد که با حمایت موسسه تصویر شهر سازمان فرهنگى هنرى شهردارى تهران برپا شده است، آثار ٢٩ نقاش (به ترتیب حروف الفبا) شامل پویا آریان پور، شیرین اتحادیه، شهریار احمدى، ایرج اسکندرى، بابک اطمینانی، رضا افسری، رضا بهاروند، حمید پازوکی، همایون تک، محمد ابراهیم جعفری، هادى جمالى، مهدى حسینى، وحید حکیم، رضا خدادادى، مصطفی دشتی، روشنا رستمی، آزاده رزاق دوست، همایون سلیمی، مسعود عربشاهی، نیکزاد عربشاهی، محسن عزیزی، حسین کاظمی، پریوش گنجی، فریده لاشایی، سیراک ملکونیان، علیرضا معصومی، احمد نصراللهی، بیتا وکیلی و هادی هزاوه ای به روى دیوار رفته است.

عباس مشهدی زاده هنرمند پیشکسوت در مورد نمایشگاه «بیان و انتزاع» گفت: این نمایشگاه با هدف شناساندن نقاشی انتزاعی به مخاطبان برگزار شده است که در برگیرنده آثاری از نسل های مختلف نقاشان انتزاعی ایران است.

در این نمایشگاه شاهد آثار ارزشمندی از بعضی هنرمندان هستیم. در کل می‌توان به جوان گرایی در این نمایشگاه اشاره داشت، زیرا علاوه بر آنکه آثار هنرمندانی چون مسعود عربشاهی از هم نسلان من را در بر می‌گیرد شامل آثار بسیاری از جوانان فعال در این عرصه است.

شیرین اتحادیه نقاش پیشکسوت که با اثر بدون عنوان ترکیب مواد بر روی بوم در این نمایشگاه حضور دارد با اشاره به سطح کیفی بالای آثار به نمایش گذاشته شده در نمایشگاه «بیان و انتزاع» گفت: «در این نمایشگاه شاهد ارائه آثار ارزشمندی از هنرمندان هستیم.

نمایشگاه «بیان و انتزاع» یکی از بهترین نمایشگاه هایی است که با نمایشگاه گردانی فرناز محمدی در زمینه نقاشی انتزاعی برپا شده است».

او اضافه کرد: «برای آنکه یک هنرمند بتواند درونی نگاه کند و به نقاشی انتزاعی برسد باید یک مسیر طولانی را طی کند.

من برای پا گذاشتن در این مسیر راه زیادی را طی کردم و در حدود 35 سال پیش تلاشم در این زمینه را آغاز کردم.

فکر می‌کنم جوانان هنرمند هم باید در این زمینه تلاش های فراوانی کنند زیرا یک شبه نمی‌توان به نقاشی انتزاعی رسید».

وحید حکیم که تاکنون آثارش در کشورهایى مانند آلمان، آمریکا، ژاپن و ... حضور داشته و با دو اثر از مجموعه «نورلا» در این نمایشگاه حاضر است در مورد نمایشگاه «بیان و انتزاع» گفت:« در این نمایشگاه شاهد آثاری با سطح کیفی متفاوت از سه نسل هنرمندان انتزاعی کشورمان هستیم.

در واقع می‌توان گفت هم با آثار بسیار خوبی از تعدادی از هنرمندان مواجهیم و هم در کنار آنها شاهد کارهای دیگری هستیم که تا مرز آثاری تزیینی و دکوراتیو پیش می‌روند و فقط بازی در فرم در آنها دیده می‌شود».

او در مورد فراگیر شدن موج نقاشی فیگوراتیو و جایگزین شدن زمینه های مختلف نقاشی به جای نقاشی انتزاعی گفت: «در کشور ما زمانی که نقاشی انتزاعی فراگیر شده بود، ضرورت و خواستگاهش به خوبی درک نشده بود و اکنون هم کنار رفتنش توجیح پذیر نیست و هیچکدام دلایل محکم و سنجیده ای ندارد.

بنابراین می‌توان این را بیشتر بازی سیستم های هنری در کشور در نظر گرفت".

او در مورد دو اثری که در این نمایشگاه ارائه داده است گفت: «نور ِلا به معنای نور نفی است و فضایی است که قرار نیست به معنا برسد و نوعی خلاء را ایجاد می‌کند که مفهوم نور سیاه، نور تاریکی، تاریکی روشن و یا روشنایی تاریک را می‌دهد».

روشنا رستمی هنرمند جوانی که با دو اثر در این رویداد حضور دارد سطح کیفى نمایشگاه را بسیار بالا ارزیابى کرد و درباره آثارش گفت: «این دو اثر مربوط به مجموعه ای است که هنوز بر روی آن متمرکز هستم، این مجموعه از تیر ماه سال 92 آغاز شده و بسیار متفاوت با آثار قبلی من که طبیعت های انتزاعی بودند است؛ اما هنوز در ذهنم تصویری از طبیعت های انتزاعی به چشم می‌خورد.

در این مجموعه بیشتر از بافت های محکم، قوی، خط های قاطع، فرم های تیز و برنده و اشکال مختلف چون مثلث استفاده کرده ام.

انتخاب رنگ های شارپ و تخت برای مجموعه آثار تازه ام بخاطر جایگاهی است که رنگ ها در دنیای امروزی دارند و برای آنکه حسی از دنیای امروز یا دنیای صنعت را به مخاطب القا کنم از ورق طلا و مس در کار بهره گرفتم که اثر را متفاوت کند».

نمایشگاه «بیان و انتزاع» که از 16 اسفندماه 92 در گالری پردیس ملت آغاز به کار کرده تا 11 خرداد ماه سال جاری تمدید شده است و علاقمندان مى‌توانند همه روزه از ساعت ١١ تا ٢١ از این آثار در گالری پردیس ملت واقع در خیابان ولى عصر، بزرگراه نیایش، بزرگراه کردستان، سینماگالرى پردیس ملت، طبقه منفى دو بازدید بعمل آورند.

کد خبر 260012
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز