دوشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۲:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمود زنده رودی (زنده) که در عرصه بین المللی نمایشگاه های متعددی برپا کرده است، پس از قریب به ۴۰ سال برای دومین بار آثارش را از روز دوم خرداد ماه در گالری ساربان به نمایش می‌گذارد.

نقاشی

به گزارش همشهری آنلاین، محمود زنده رودی (زنده) گفت: سالها پیش از مهاجرت ام به کشور فرانسه نمایشگاهی از نقاشی هایم را در تهران برپا کردم و این نمایشگاه با استقبال خوبی روبرو شد، اما پس از مهاجرتم در سال 1978 به کشور فرانسه تمام فعالیتم متمرکز در کشورهای اروپایی و آمریکا شد و هرگز فرصتی فراهم نشد که آثارم را در کشورم که همواره دوستش دارم به نمایش بگذارم.

او افزود: بخشی از آثاری که در این نمایشگاه به نمایش می‌گذارم، در سال 2004 و بقیه در سال های اخیر خلق شده اند و وجه تمایز این مجموعه آثار با آثار دیگرم در این است که خط در این مجموعه جایگاه ویژه ای دارد، هرچند که خود را خوشنویس و یا هنرمندی که تمرکزش را روی نقاشیخط گذاشته نمی‌دانم و اتفاقا خط خوبی هم ندارم.

به گفته این هنرمند، این نمایشگاه شامل 25 اثر از این هنرمند است که با تکنیک کلاژ و اکریلیک در ابعاد مختلف همچون 80 در80 و حداکثر 162 در97 سانتیمتر روی بوم خلق شده اند.

محمود زنده رودی نقاش خاطرات، یاد بودها و ارزش های فرهنگی است که بخش اعظم حیات خود را در آن زیسته و تجربه ها آموخته است.

او آثارش را نه زنده رودی بلکه زنده امضا می‌کند.

او با تکنیک ویژ ه ای که در حرفه هنری اش به کار می‌گیرد سبک نوینی در نقاشی و مجسمه سازی به وجود آورد که در اروپا و امریکا شناخته شده است.

او برای خلق بخش عمده آثارش از خمیر کاغذ دست سازی که از روزنامه های باطله می‌سازد استفاده می‌کند که این خمیر در اروپا به نام زنده مشهور شده است.

آثار او رنگ و بویی ایرانی دارد و اگر ایرانی ها را به پیچ تاب های خط نستعلیق دعوت می‌کند، رنگ های چشم نوازش، چشم علاقمندان آثارهنرمندان ایرانی را خیره می‌کند.

محمود زنده رودی (زنده) سالهاست که در فرانسه اقامت دارد و نمایشگاه های متعددی در نیویورک، واشنگتن، مراکش، هنگ کنگ، اسپانیا، سوئیس، الجزایر، کانادا، قبرس و فرانسه به نمایش گذاشته است.

شخصیت هنری محمود زنده رودی در جامعه ای شکل گرفته است که هر نوع بدعت هنری یا به اصطلاح پیشتازی جز وابستگی به ریشه های عمیق فرهنگی و ملی امری دشوار و محال است و شاید هم بیش از سه دهه زندگی در غرب آن هم فرانسه جوانه های تازه ای از یادبودهای ایران را در دل او رویانده و هنرمند را با حالتی حسرت و نوستالژی و با استفاده از تکنیک غربی به سوی خلق تابلوهایی کشانده که حاصلش آمیخته ای است از خواب و واقعیت.

محمود زنده رودی ۸ تابلویش را که بر اساس منظومه هفت پیکر نظامی خلق کرده است، به موزه هنرهای معاصر تهران اهدا کرد و این آثار در لابی موزه هنرهای معاصر تهران رونمایی شدند.

نمایشگاه آثار محمود زنده رودی (زنده) 2 خرداد ماه 1393 از ساعت 16 تا 20 افتتاح می‌شود.

این نمایشگاه تا 12 خرداد ماه همه روزه به جز سه شنبه ها از ساعت 16 تا 20 ادامه دارد.

گالری ساربان در خیابان شهید بهشتی، خیابان صابونچی (مهناز)، کوچه مهماندوست، شماره 8 واقع شده است.

کد خبر 259893
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز