همشهری آنلاین: حجت الاسلام حاج علی اکبری در جلسه شرح صحیفه سجادیه با بیان اینکه پیامبر اکرم (ص) وقتی می‌خواهد علی (ع) را معرفی کند می‌فرمایند: همه علم نزد او است؛ گفت: هر کس که با حضرت علی (ع) اتصال قلبی برقرار کند جزیی از خاندان او می‌شود.

نهج البلاغه حضرت علی (ع)

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه دیگری از سلسله جلسات شرح صحیفه سجادیه، عصر دوشنبه 22 اردیبهشت در مسجد ۷۲ تن مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار شد.

در این جلسه که مقارن با سیزدهم رجب و ایام ولادت یگانه مولود کعبه بود، حجت الاسلام حاج علی اکبری به بیان اهمیت این ایام پرداخته و با محوریت شخصیت امیرالمؤمنین حضرت علی (ع) سخن گفت و ادامه و بررسی دعای 39 صحیفه مبارک سجادیه را به جلسه‌ای دیگر موکول کرد. وی در آغاز جلسه با تاکید فراوان در خصوص روزهای 13 تا 15 ماه مبارک رجب که سه روز روشن این ماه است، ابراز امیدواری کرد که برنامه مناسبی برای این ایام داشته باشیم دعاها و اعمال مناسب این ایام را در برنامه خود داشته و از این ایام استفاده مناسب را ببریم. باید از این فرصت خوب استفاده کنیم و فرص کنیم که چنین فرصتی دیگر در عمر ما به دست نخواهد آمد.

حجت الاسلام حاج علی اکبری ادامه داد: در این ایام تامین ذخائر معنوی یک برنامه است. شب‌ها و روزهای این ایام فوق العاده است به ویژه روز پانزدهم که نیمه ماه است و انجام اعمالی خاص در این روزها و شب‌ها سفارش شده و امید است که بتوانیم بهره لازم را ببریم و از امیدی که در این ایام به ما وعده داده شده استفاده کنیم. مسیر پیش روی ما مسیری طولانی است، آنقدر طولانی که مولود عزیز این ایام امیرالمومنین (ع) را به فغان آورده است. در این مناسبت‌هایی که فرا می‌رسد یادمان باشد، توشه فراوانی برای این مسیر طولانی برای خود فراهم کنیم. این سه روز با روزهای دیگر این ماه و حتی فرصت‌های دیگر سال قابل مقایسه نیست. بسیاری از مومنان در این ایام در خانه‌های خدا معتکف شده‌اند و به جمع آوری توشه‌های لازم می‌پردازند. اما دوستانی هستند که موفق به اعتکاف نمی‌شوند. این دوستان می‌توانند بخشی از این فرصت را با رفتن در کنار معتکفین و همراهی با آنان ایجاد کنند تا به این شکل خود را بی نصیب نگذارند و انشاءالله با این کار موفق به دریافت فیوضات این ماه مبارک شوند.

رئیس ستاد رسیدگی به امور مساجد در بخش دوم سخنان خود به تشریح شخصیت امیرالمومنین حضرت علی(ع) پرداخت و گفت: پیامبر اکرم (ص) در مورد حضرت علی (ع) می‌فرمایند: "من دست پرورده حق هستم و علی دست پرورده من." در خصوص وجود مقدس او همین بس است که او را امیرالمومنین خطابش می‌کنند. کلمه امیرالمؤمنین(ع) جزو خصایص خود حضرت است و تنها سخن از ریاست و فرماندهی او نیست، بلکه یک معنای لفظی دیگری هم دارد. از معنای دیگر آن می‌توان به روزی رسان، رسیدگی کننده و امدادرسان هم اشاره کرد. نهج البلاغه قطره‌ای از آن دریای بی‌کران علم امیرالمومنین(ع) است، پیامبر اکرم(ص) وقتی می‌خواهد علی(ع) را معرفی کند می‌فرمایند: "همه علم نزد او است." هر کس که با علی(ع) اتصال قلبی برقرار کند جزئی از خاندان او می‌شود.

این پژوهشگر حوزه دین ادامه داد: حضرت علی(ع) به جزء امیرالمؤمنین به امیرالنحل و یعسوب‌المومنین هم معروف هستند. نحل به معنای زنبور عسل است و یعسوب به معنای ملکه. این لقب به این دلیل به حضرت داده شده که مومنان را به زنبورهای عسل تشبیه کرده‌اند که برای جمع آوری شهد گلها به این سو و آن سو می‌روند و به روی هر گلی می‌نشینند و از شهد آن استفاده می‌کنند. در اینجا کار خیر و ثواب و انجام اعمال مومنان به کار زنبورهای عسل تشبیه شده که در نهایت به عسل تبدیل می‌شود و حضرت علی(ع) اثر و ثمره همه این فعالیتهاست و به همان شیرینی عسل. یعسوب که به معنای ملکه است به این دلیل به حضرت تشبیه شده که ملکه کار تمام زنبورها یا همان مومنان را زیر نظر دارد و اگر زنبوری در کارش اشتباه کند این ملکه است که با او برخورد می‌کند و خطا و اشتباهش را به او متذکر می‌شود.

حاج علی اکبری سخنان خود را با یک توصیه به پایان برد و گفت : به یاد داشته باشیم مطالعه نهج البلاغه را در دستور کار خود قرار دهیم، با این کار و با امید به این که بتوانیم قطره‌ای از علم بی کران حضرت را نصیب خود کنیم. یکی از راه‌های شناخت امیر المومنین(ع) این است که با کلمات گوهر بار او آشنا شده و انس بگیریم. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: "علی جان من در خصوص تو سخنی نمی‌گویم که اگر چنین کنم مردم تو را با خدا اشتباه می‌گیرند و به تو سجده می‌کنند."

سلسله جلسات شرح صحیفه سجادیه، دوشنبه هر هفته قبل از نماز مغرب و عشاء در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) به نشانی میدان بهارستان نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان شهید صیرفی پور برگزار می‌شود و شرکت در آن برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

کد خبر 259447
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز