همشهری آنلاین: حجت الاسلام حاج علی اکبری با بیان فرق عمل صالح و فاسد در این است که یکی راکب است و دیگری مرکب؛ تأکید کرد: زمانی عمل انسان مرکب است که آن عمل صالح باشد. خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند:" از وجود تو حقیقتی به نام توحید می‌تواند تجلی کند." این کلمه به وسیله عمل تو پرواز داده می‌شود.

به گزارش خبرگزاری مهر، جلسه دیگری از سلسله جلسات شرح صحیفه سجادیه، عصر روز دوشنبه 15 اردیبهشت در مسجد ۷۲ تن مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) برگزار شد.

حجت الاسلام محمدجواد حاج علی‌اکبری در بخش اول سخنان خود به مناسبت فرا رسیدن ماه مبارک رجب بیان کرد: در این ایام یادآوری می‌کنم که این ماه را برای خودشناسی و خداشناسی و سبقت گرفتن غنیمت بشماریم. اعتبار ماه رجب به زمان به مانند فصل زمستان است به بهار. همان گونه که زمین در زمستان بی جان است و در بهار احیاء می‌شود و گیاهان دوباره رشد می‌کنند، ماه رجب هم بهار زمان است. از بهار زمان کسی خبردار نمی‌شود و اگر این پرده بین بهشت و دنیای ما توسط خدا کنار زده نشود کسی از پشت این پرده هم خبردار نیست.

وی افزود: طبق یک قاعده، شیوه بهره‌برداری ما بندگان از این ماه چنین می‌باشد که هر کار خوبی که در این ماه انجام می‌دهیم نزد خداوند چندین برابر حساب می‌شود. خداوند کارهای خوب ما را در فصل بهار زمان به شکل غیر قابل تصوری پرورش می‌دهد. این صحبت از کرم خداوند مطرح است. هر کار خوب را چند برابر پاداش می‌دهد و آن را چندین برابر می‌کند. خداوند می‌فرمایند: "بنده خودم و ماه خودم است بنابراین پرده‌ها را کنار زده و بهشت را به او نشان می‌دهد. در این جا سئوالی از سوی پروردگار مطرح می‌شود و آن سئوال این است که آیا ما به شما آنقدر عمر و فرصت نداده‌ایم تا آنچه که باید فهمیده باشید را بفهمید؟ دیدگاه حضرت علی(ع) در مورد عمر مفید این است که این عمر 18 سال می‌باشد. هر کس در این سن باشد زمان برای آنچه که لازم است بداند را داشته است. شب لیله‌القدر چند ساعت بیشتر نیست، اما این زمان ضرب در کرم خداوند اگر بشود بسیار بسیار با ارزش‌تر از آنچه فکر می‌کنید خواهد شد. بهترین کاری که می‌توان در این ایام انجام داد استغفار است و صدر همه‌ آنها طلب بخشش و گذشت از حق‌الناس است.

رmیس ستاد رسیدگی به امور مساجد در ادامه به دعای 39 صحیفه سجادیه اشاره کرد و گفت: در این دعا به یک نکته کلیدی می‌بایست توجه کنیم و آن نکته این است که می‌فرمایند" خدایا اگر من را به من بدهی گویا همه عالم را به من داده‌ایی اما با این بخشش چیزی از طرف تو کم نمی‌شود. آن چیز که گم کرده‌ام همان نفس حقیقی است و آن چیز که مانده، نفس مجازی است. دو نکته دیگر این دعای شریف این است که می‌فرمایند:" اول: تو در وجود من قدرت نمایی کردی برای من. دوم: تو در وجود من قدرت نمایی کردی برای همه. خدای متعال در آن کلمه قدرت، عظمت، لطف، رحمت و عنایت را آشکار کرده است. هر چیزی که خلق می‌شود خدا را نشان می‌دهد. وجود اقدس انسان کامل است که صدرنشین آن حضرت مهدی (عج) قرار دارد.

این پژوهشگر حوزه دین در بخش پایانی سخنان خود گفت: عمل ما در هر کاری که انجام می‌دهیم می‌تواند برای ما یا مرکب و یا راکب باشد. زمانی عمل انسان مرکب است که آن عمل صالح باشد. خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند:" از وجود تو حقیقتی به نام توحید می‌تواند تجلی کند." این کلمه به وسیله عمل تو پرواز داده می‌شود. عمل اگر فاسد باشد از تو فاصله می‌گیرد و بر گردنت سوار می‌شود آنگاه به باری بر دوش تو تبدیل می‌شود، سنگینی این بار گاهی باعث نابودی انسان خواهد شد. فرق عمل صالح و فاسد در این است که یکی راکب است و دیگری مرکب. یادمان نرود چه گرفتاری‌هایی با انجام اعمال ناصالح برای خودمان درست کرده‌ایم و حال برای طلب عفو از خداوند می‌خواهیم که خدایا این بار را از دوش من بردار زیرا که هیچ کس جز تو نمی‌تواند این کار را انجام دهد. در آن جهان هیچ کس بار دیگری را بر دوش نخواهد کشید حتی اگر از بین نزدیکترین کسان به تو باشد.

سلسله جلسات شرح صحیفه سجادیه، دوشنبه هر هفته قبل از نماز مغرب و عشاء در مجموعه فرهنگی شهدای انقلاب اسلامی(سرچشمه) به نشانی: میدان بهارستان، نرسیده به چهارراه سرچشمه، انتهای خیابان صیرفی پور، برگزار می‌شود و شرکت در آن برای عموم علاقه‌مندان آزاد است.

کد خبر 258635
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز