چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: بخشیدن به انسان در فراموش کردن خاطرات دردناک و ناخواسته کمک می‌کند،‌ از این‌رو دانشمندان توصیه می‌کنند به جای انتقام‌جویی بخشیده و سپس فراموش کنید.

بخشش

براساس گزارش تلگراف،‌ مطالعه‌ای جدید در دانشگاه سن اندروز نشان می‌دهد بخشیدن،‌ فرایند فراموش کردن را آسان‌تر می‌کند. به گفته محققان این دانشگاه، قربانیان یک جنایت اگر بتوانند خطای مجرم را ببخشند، قدرت بیشتری در فراموش کردن جزئیات تجربه دردناکی که پشت سر گذاشته‌اند را خواهند داشت.

روانشناسان در دانشگاه سن‌اندروز برای کشف ارتباط میان بخشایش و فراموشی آزمایشی انجام دادند و از 40 داوطلب درخواست کردند مجموعه داستان‌هایی را درباره جرائمی مانند خیانت، افترا و دزدی بخوانند و از آنها پرسیدند اگر به‌جای قربانی این جرائم بودند،‌حاضر به بخشیدن مجرم می‌شدند؟

دو هفته بعد داوطلبان دوباره باید منتخبی از آن داستان‌ها را می‌خواندند و پس از آن از آنها درباره جزئیات رویداد‌هایی که خوانده بودند سوال می‌شد. محققان دریافتند افرادی که مجرم داستان‌ها را بخشیده بودند،‌ به سختی می‌توانستند جزئیات داستان‌ها را به‌یاد بیاورند.

درمقابل آنهایی که نتوانسته‌بودند مجرم را ببخشند،‌ حتی پس از آنکه به آنها گفته شد موضوع را فراموش کنند، جزئیات رویداد را به‌خوبی به‌یاد می‌آوردند. از این رو دانشمندان به‌این نتیجه رسیدند که بخشیدن می‌تواند فرایند فراموش کردن رویداد‌های ناگوار را ساده‌تر کند.

مطالعات پیشین نشان داده بودند که معذرت‌خواهی فردی که دیگری را آزرده‌است می‌تواند میزان سلامت را در فرد آزرده افزایش دهد،‌ آزمایش‌ها در این تحقیق نشان داده بود افرادی که خشم خود را از کسی که موجب آزردگی آنها شده،‌ فراموش می‌کنند، کمتر دچار نوسان فشار خون می‌شوند.

کد خبر 259403
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز