چهارشنبه ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۴۶
۰ نفر

مریم سعید‌نژاد: میوه یکی از مهم‌ترین و مفیدترین خوراکی‌هایی است که همیشه در سبد غذایی خانواده‌های ایرانی جای ویژه‌ای داشته است.

میوه

با اینکه هنوز در اواسط فصل بهار قرار داریم و پای میوه‌های خوش آب و رنگ تابستانی به میوه‌فروشی‌ها باز نشده اما باز هم بازار پرتلاطم میوه‌های بهاری بالا و پایین خودش را دارد؛ میوه‌هایی که هنوز بیشترشان رنگ زمستان دارند و البته بینشان نوبرانه‌های هوس‌انگیز بهاری هم به‌چشم می‌خورد. گشتی زدیم در بازار میوه تا سر از چند و چونشان دربیاوریم.

وضعیت بازار بهاری

همیشه همینطور بوده که قیمت میوه در میوه فروشی‌های سطح شهر کمی بالاتر از میادین میوه‌و‌تره‌بار بوده است. درحال حاضر هم چیزی حدود 35درصد فرق قیمت بینشان به چشم می‌خورد. هنوز میوه‌های زمستانی مثل پرتقال و نارنگی در بازار وجود دارند اما کم‌کم دارند تمام می‌شوند تا جای خود را به میوه‌های تابستانی بدهند. از اواسط اردیبهشت میوه‌های تابستانی خوشمزه مثل گیلاس، هلو، زردآلو، شلیل و... وارد بازار شده‌اند. حتما شما هم با میوه‌فروشی‌ها یا وانتی‌هایی که گوشه‌گوشه شهر می‌ایستند و میوه‌های نوبرانه‌ای مثل چاغاله‌بادام، گوجه سبز، توت‌فرنگی و ملون می‌فروشند روبه‌رو شده‌اید. میوه‌هایی که در چند روز اول ورودشان به بازار قیمت‌های نجومی دارند و به مرور زمان از قیمتشان کاسته می‌شود. جالب هم این است که اگر در زمان گرانی این مدل میوه‌ها به هر کدام از فروشنده‌ها سر بزنید همه قیمت‌های تقریبا یکسانی را عرضه می‌کنند و خبری از کسی که ارزان‌تر بفروشد نیست. برای مثال در روزهای اول ورود گوجه سبز به بازار با قیمت‌های کیلویی 17تا 25هزار تومان یا ملون‌های کیلویی 1700تا 2هزار تومان روبه‌رو می‌شوید که با زیادتر شدن عرضه‌شان در بازار کاهش قیمت را طی می‌کنند. چاغاله‌بادام‌ها هم از همان روزهای اول فروردین و تعطیلات عید از شیراز و ساوه به تهران سفر می‌کنند و جزو نخستین نوبرانه‌ها محسوب می‌شوند. قیمتشان هم چیزی حدود کیلویی 18تا 30هزارتومان است که البته درحال حاضر حسابی کاهش پیدا کرده و البته اندازه‌شان هم درشت‌تر شده است.

مردم چه می‌گویند؟

خانم جوانی که میوه‌ها را زیرو رو می‌کند عاشق میوه‌های تابستانی است: «بهار فصلی است که میوه خاصی ندارد. من بیشتر منتظر میوه‌های تابستانی هستم. چون هم تنوع بیشتری دارند و هم خوش‌طعم‌تر هستند. الان که دیگر فصل زمستان تمام‌شده میوه‌های زمستانی بازار خوش طعم نیستند و مزه ماندگی می‌دهند.» کنار ماشین وانتی که چاغاله‌های سبز ریز و درشت را روی هم تلنبار کرده، آقای میانسالی در حال ورانداز کردن آنهاست: «قیمت میوه‌های بهاری مثل توت‌فرنگی، چاغاله‌بادام و گوجه‌سبز خیلی زیاد است. همه نمی‌توانند به‌راحتی از این میوه‌ها بخرند. این مدل میوه‌ها حسابی هوس‌انگیزند و مخصوصا بچه‌ها دوست دارند همان اول که وارد بازار می‌شوند از این نوع میوه‌ها بخورند. وقتی قیمتشان این همه گران است چطور برایشان بخریم؟» بیشتر مردم معتقدند نوبرانه‌ها با این قیمت‌های نجومی کیفیت چندان خوبی هم ندارند و برای مثال توت فرنگی‌ها فقط رنگ و ظاهر خوبی دارند اما خبری از طعم و عطر دلپذیرشان نیست.در نتیجه پیشنهاد می‌کنیم کمی صبر به خرج داده و اجازه دهید گرانی بی‌دلیل این میوه‌ها فروکش کند. آن وقت است که همین میوه‌ها را باکیفیتی بسیار بهتر و صد البته با قیمتی بسیار پایین‌تر می‌توانید تهیه کنید.

 

کد خبر 259391

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز