شنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

علی ابراهیمی:تشکل‌های صنفی و سازمان حمایت در حالی از رصد و نظارت قیمت میوه، سبزی و صیفی خبر می‌دهند که عرضه چندنرخی این اقلام ادامه دارد.

مجتبی فراهانی

با مجتبي فراهاني، معاون بازرسي و رسيدگي به تخلفات سازمان حمايت مصرف‌كنندگان و توليد‌كنندگان گفت‌وگو كرده‌ايم.

  • علت نوسان قيمت ميوه طي 3ماهه گذشته چيست؟

براساس آمارها در 3‌ماه نخست امسال نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته در برخي اقلام خوراكي مانند ميوه و صيفي‌جات نه‌تنها افزايش قيمتي را شاهد نبوده‌ايم بلكه‌15درصد كاهش قيمت داشته‌ايم.

  • اما مردم از عرضه چندنرخي و گرانفروشي ميوه گلايه دارند، متولي برخورد با اين تخلف چه دستگاهي است؟

گرچه با فرارسيدن سياه بار ميوه (كاهش توزيع ميوه‌هاي فصل قبل و عرضه اندك ميوه‌هاي نوبرانه فصل) رشد قيمت برخي اقلام را شاهد هستيم و مثلا قيمت زردآلو به 12تا 17هزار تومان هم مي‌رسد بايد توجه كرد كه قيمت ميوه‌هاي نوبرانه در سبد هزينه اقلام خوراكي سبد خانوار مطرح نيست و در مجموع نرخ ميوه‌هاي فصل در بازار بيانگر روند نزولي قيمت‌هاست. همچنين نظارت و كنترل ميداني قيمت ميوه ازجمله وظايف اتحاديه‌هاست و بازرسان اتاق اصناف كشور قيمت ميوه در كف بازار را رصد و پايش مي‌كنند.

  • سازمان حمايت چه وظيفه‌اي براي نظارت دارد؟

تا پيش از ورود ميوه به ميدان مركزي ميوه و تره‌بار دستگاه‌هاي ذيربط متولي نظارت بر نحوه توليد و تعيين نرخ ميوه هستند اما زماني كه ميوه‌هاي فصل به ميدان مركزي ميوه و تره‌بار وارد شده و عرضه اين ميوه‌ها در سطح خرده فروشي آغاز مي‌شود، بازرسان اتحاديه‌ها و اتاق اصناف قيمت اين اقلام را كنترل و هرگونه گرانفروشي و تخلف را به سازمان حمايت گزارش مي‌كنند. سازمان حمايت مستقيما در ميدان مركزي ميوه و تره‌بار بازرس ندارد و از طريق سازمان‌هاي صنعت و اصناف قيمت‌ها را كنترل مي‌كند.

  • با اين روند مبناي كنترل قيمت‌ ميوه چيست؟

قيمت ميوه بر مبناي نرخ ورود آن به ميدان مركزي ميوه و تره‌بار و با لحاظ درصد سود مصوب كميسيون نظارت تعيين مي‌شود. براي نظارت بيشتر بازرسان مقيم سازمان‌هاي صنعت، معدن و تجارت در ميدان مركزي ميوه و تره‌بار قيمت‌ها را كنترل مي‌كنند. برخي كالاها مانند ميوه مشمول قيمت‌گذاري نيست. بيشتر تخلفات بازار ميوه در سطح خرده‌فروشي صورت گرفته و بازرسان اتاق اصناف نيز برابر قانون با متخلفان برخورد مي‌كنند كه اين برخوردها تشديد خواهد شد چرا كه احتمال تخلف عرضه ميوه در مراكز عمده به‌دليل استقرار بازرسين كمتر است اما واحدهاي خرده‌فروشي سطح شهر به‌دليل گستردگي نرخ‌هاي چندگانه‌اي را اعمال مي‌كنند.

کد خبر 263271

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha