علی ابراهیمی:متولیان بخش تولید و فعالان صنفی در حالی از شرایط مساعد تولید و قیمت‌های پایین میوه و مرکبات خبر می‌دهند که بررسی قیمت خرده فروشی این محصولات در سطح شهر و میادین میوه و تره بار از افزایش ۲تا حدود ۳‌برابری قیمت‌ها حکایت دارد.

میوه

اعمال نرخ‌های مصوب 3 گانه برای انواع میوه و سبزی در میدان مرکزی میوه و تره‌بار، میادین شهرداری و خرده فروشی‌های سطح شهر در کنار ضعف نظارت بر بازار و سودجویی برخی فروشندگان میوه و تره بار موجب شده تا قیمت میوه در سطح شهر همچنان بالا بماند. به‌نحوی که اکنون نرخ خرده فروشی سطح شهر هر کیلوگرم سیب بین 2تا 5هزار، پرتقال 2تا 3500، کیوی 2تا 3هزار و 500، لیموشیرین 3هزار، گوجه‌ سبز3تا 15هزار، زردآلو6تا 8هزار، توت‌فرنگی 6تا9هزار، خیار و گوجه‌فرنگی هزار و 500، هندوانه 700تا هزار و 100و موز 5تا 6هزار تومان است.

از زیرچوبی تا فاکتور جعلی

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه‌و‌سبزی تهران از تحمیل هزینه‌ زیرچوبی تا 2‌میلیون تومانی (نرخ‌گذاری میوه توسط دلالان پس از ورود به میدان به بهانه هزینه کارگری) و نقش آن در افزایش قیمت‌ها خبر می‌دهد. با وجود این وی عرضه میوه به قیمت‌های چند‌برابری در سطح شهر را ناشی از سود 35درصدی مصوب خرده‌فروشی میوه، تحمیل هزینه سبد به خرده فروشان و صدور فاکتورهای جعلی(فاکتور بیش از نرخ واقعی میوه) به‌ویژه در مراکز عرضه میوه با نرخ مصوب مانند میادین شهرداری می‌داند.

مهاجران معتقد است که میوه و مرکبات نرخ مصوب نداشته و تعیین قیمت آن تابع نظام عرضه و تقاضاست و باید سازمان‌های بازرگانی و شورای اصناف بر قیمت میوه در میدان مرکزی میوه و تره بار نظارت کنند. اما اتحادیه بر قیمت میوه در مراکز خرده‌فروشی سطح شهر و عرضه آن با سود مصوب 35درصدی براساس فاکتور خرید از میدان مرکزی نظارت داشته و مردم می‌توانند شکایات خود را اعلام کنند.

تکذیب فاکتورهای جعلی

نایب‌رئیس میدان مرکزی میوه و تره بار تهران با رد صدور فاکتورهای جعلی از کاهش شدید قیمت عمده فروشی انواع میوه به‌دلیل رشدتولید، کاهش قدرت خرید مردم و افزایش عرضه خبر داده و به خبرنگار ما اعلام کرد: قیمت میوه از میدان مرکزی تا خرده‌فروشی‌های سطح شهر 3تا 4برابر افزایش می‌یابد.

اکنون نرخ بهترین گوجه فرنگی در میدان 450تومان است اما میوه فروشی‌های سطح شهر این محصول را به نرخ 800تا 1500تومان می‌فروشند. به‌گفته علی امامی هیچ نظارتی بر عرضه میوه در سطح شهر وجود ندارد. با کاهش قیمت هندوانه به 400تومان اکنون 280تریلر 20تا 25تنی حامل هندوانه جنوب به میدان مرکزی وارد شده که 50تریلر معطل پرداخت کرایه برای تخلیه هستند اما قیمت این محصول در سطح شهر 3‌برابر میدان مرکزی میوه و تره بار است. وی دریافت هزینه زیر چوبی را تکذیب کرده و آن را رقم ناچیزی می‌داند که برای حمالی و بارکشی دریافت می‌شود و معتقد است، امکان صدور فاکتورهای جعلی با رقم بالاتر از نرخ مصوب به‌دلیل نظارت مداوم هیأت 50نفره بازرسی نرخ‌گذاری و فروش میوه وجود ندارد.

سازو کار متفاوت در میادین

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران نیز با بیان اینکه قیمت میوه در این مراکز نسبت به سطح شهر به‌طور متوسط 35درصد پایین‌تر است به خبرنگار ما اعلام کرد، تعیین قیمت میوه در این میادین براساس شاخص بانک مرکزی از قیمت‌ها، نرخ میوه در سطح شهر و توسط شورای نرخ‌گذاری متشکل از وزارتخانه‌های صنعت، جهادکشاورزی و نیز شورای شهر و این سازمان و براساس اطلاعات قیمتی از منابع مذکور تعیین و به این مراکز ابلاغ می‌شود. احمد صفوی صدور فاکتورهای جعلی برای میوه و مرکبات عرضه شده در این مراکز را رد و تأکید کرد: در این میادین تعیین نرخ براساس مصوبه کمیسیون نرخ‌گذاری و نه فاکتور خرید صورت می‌گیرد. علاوه بر نظارت بازرسین بر قیمت، کیفیت و نحوه عرضه میوه، مردم نیز می‌توانند تخلفات احتمالی در زمینه فروش اضافه یا کیفیت و قیمت رابه بازرسان مستقر در این میادین اطلاع دهند.

کد خبر 260624
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز