گروه اقتصادی: عرضه سیب و پرتقال دولتی با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار در حالی از روز گذشته آغاز شده که به‌دلیل قیمت بالا و کیفیت پایین پرتقال و گرانی نرخ سیب، مردم اقبالی به خرید این محصولات نشان ندادند.

میوه

نرخ مصوب پرتقال تنظیم بازاری شب عید 1750تومان تعیین شده اما روز گذشته در برخی غرفه‌های میوه و تره بار قزل قلعه پرتقال با کیفیتی به‌مراتب بهتر از پرتقال‌های دولتی با نرخ هزار و 700تومان به مردم عرضه می‌شد.پرتقال‌های تنظیم بازاری شب عید به‌دلیل مدت زمان بالای نگهداری در سردخانه فاقد تازگی لازم بوده و علاوه بر اندازه و شکل ظاهری نامطلوب، از نظر کیفیت و طعم نیز قابل مقایسه با پرتقال‌های مشابه عرضه شده در میادین یا سایر مراکز خرده فروشی سطح شهر نیست. گرچه سیب قرمز تنظیم بازاری کیفیت بهتری نسبت به این محصولات داشت اما توجیه‌کننده تفاوت قیمت 900تومانی هر کیلوگرم سیب نبود و اغلب فروشندگان بر کیفیت و قیمت بهتر پرتقال و نرخ مناسب سیب عرضه‌شده در غرفه‌های این میدان در مقایسه با محصولات تنظیم بازاری تأکید داشتند.

متولیان توزیع سیب و پرتقال دولتی نیز با پذیرش قیمت بالای سیب درختی و کیفیت نه چندان مطلوب پرتقال‌های عرضه شده از تأثیر غیرقابل انکار توزیع این محصولات بر تثبیت قیمت‌های سطح شهر و میادین میوه و تره بار خبر داده و پاسخگویی در مورد کیفیت و قیمت این محصولات را به مباشرین اجرای طرح تنظیم بازار میوه شب عید و مسئولان سازمان بازرگانی استان تهران ارجاع می‌دادند. احمد صفوی، مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار شهرداری تهران در مورد کیفیت پایین و قیمت بالای عرضه سیب و پرتقال دولتی در میدان قزل‌قلعه به خبرنگار ما گفت: شهرداری وظیفه‌ای برای نظارت بر قیمت و کیفیت این محصولات ندارد و تنها براساس قرارداد با سازمان صنعت، معدن و تجارت استان غرفه‌ها را در اختیار مباشرین طرح قرار می‌دهد تا امکان بیشتری برای خرید میوه و تره بار شب عید مردم فراهم شود.

این در حالی است که معاون بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران عرضه برخی سیب و پرتقال‌های کیفیت پایین در چارچوب طرح تنظیم بازار را رد نکرده اما آن را ناشی از شرایط کار و طبیعی دانسته و معتقد است که درمجموع کیفیت محصولات عرضه شده خوب است. خلیل پرتوزاده با بیان اینکه سیب و پرتقال امسال از نظر کیفیت جزو محصولات خوب بوده و با ماندگاری 20روزه در بهترین سردخانه استان تهران به بازار عرضه شده است اعلام کرد: این پرتقال‌ها 5اسفند‌ماه از شمال کشور بارگیری و از بیستم همین‌ماه در سردخانه‌ها نگهداری شده است. وی از احتمال تعدیل نرخ سیب و پرتقال تنظیم بازاری بنابر شرایط بازار خبر داد و تصریح کرد:

اکنون میانگین نرخ مصرف‌کننده پرتقال 2هزارو 200تومان و نرخ مصوب پرتقال شب عید هزارو 750تومان است اما این احتمال وجود دارد که با توجه به وضعیت مطلوب تولید و عرضه سیب و پرتقال، قیمت این محصولات بازنگری شود و کاهش یابد. همچنین شرکت بازرسی وکنترل کیفیت کالای ایران نظارت بر کیفیت و عرضه این محصولات را بر عهده دارد.

کد خبر 253378
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز