یکشنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

صاحب معدن سنگ آهن که قصد داشت محموله عتیقه را به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان به یک قاچاقچی بین‌المللی بفروشد پیش از معامله دستگیر شد.

عتیقه

تحقیقات برای دستگیری این مرد اواسط سال گذشته شروع شد. در آن زمان مأموران یگان حفاظت میراث فرهنگی استان تهران باخبر شدند که مردی قصد دارد محموله‌ای از اشیای عتیقه را از استان مرکزی به پایتخت منتقل کند. با این اطلاعات تحقیقات برای شناسایی این مرد شروع شد تا اینکه پس از گذشت چند ماه، زمانی که وی با یک قاچاقچی بین‌المللی آشنا و با او وارد معامله شده بود، از سوی مأموران ردیابی شد.

بررسی‌ها نشان می‌داد که قرار است این معامله اردیبهشت‌ماه و در یکی از خیابان‌های پایتخت صورت بگیرد. مأموران که در کمین این مرد بودند دریافتند که وی هفتم اردیبهشت‌ماه از یکی از شهرستان‌های استان مرکزی حرکت کرده تا به تهران بیاید. وقتی مسیر حرکت این مرد شناسایی شد، تیمی از مأموران یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی استان تهران راهی اتوبان قم- تهران شدند و در عوارضی، خودروی پژوی مرد قاچاقچی را شناسایی کردند.

آنها به راننده دستور ایست دادند اما وی با مشاهده پلیس فرار کرد. فرار او خیلی طول نکشید و در نهایت مأموران توانستند راه وی را سد کرده و خودرواش را متوقف کنند. با دستگیری این مرد، مأموران به بازرسی خودرو پرداختند و یک کارتن کوچک میوه را که در صندوق عقب و زیرچرخ زاپاس جاسازی شده بود، کشف کردند. داخل این جعبه 6قلم شیء عتیقه بود که برای بررسی قدمت آن در اختیار کارشناس سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت.

اشیای تاریخی

بررسی‌ها نشان می‌داد اشیای کشف شده که شامل جام قایقی، سرسنجاق مفرغی، سنجاق مفرغی، ریتون فلزی، پیه سوز کوچک و پیکره حیوان بودند، متعلق به دوران ساسانی و هزاره اول قبل از میلاد بوده و ارزش زیادی دارد.از سوی دیگر قاچاقچی 60ساله تحت بازجویی قرار گرفت و مشخص شد که وی صاحب یک معدن سنگ آهن است و سال‌هاست در زمینه خرید و فروش اشیای عتیقه فعالیت دارد. بررسی مدارک کشف شده از او نشان می‌داد که وی به تازگی معدنی به مبلغ 550میلیون تومان و 2فرش دستباف با طرح جام جهانی 2006به قیمت 250میلیون تومان خریده بود که پول آن را با فروش عتیقه به‌دست آورده بود.

قاچاقچی ناکام

این مرد که مدعی بود با فروش اشیای عتیقه میلیونر شده، در بازجویی‌ها گفت: سال‌ها پیش وقتی برای سفر به یکی از کشورهای غربی رفته بودم شخصی به من پیشنهاد داد که وارد این کار شوم. من هم وسوسه شدم و قبول کردم. از همان زمان کارم شده بود خرید و فروش عتیقه تا اینکه چند وقت پیش 6قلم عتیقه از شخصی در یکی از استان‌های غربی کشور خریدم. او می‌گفت عتیقه‌ها را در حفاری به‌دست آورده است. بعد از آن به‌دنبال مشتری مناسب می‌گشتم.

چندبار برای کارشناسی و اینکه مطمئن شوم اشیا اصل است به تهران آمدم تا اینکه چند روز پیش یک مشتری مناسب که قاچاقچی بین‌المللی بود پیدا کردم. قرار شد وی این 6قلم عتیقه را به قیمت 500میلیون تومان از من بخرد. او قصد داشت بعد از معامله عتیقه‌ها را به اتریش منتقل کند و در آنجا بفروشد. برای همین با او در یکی از خیابان‌های تهران قرار گذاشتم غافل از اینکه مأموران به کمین من نشسته‌اند.

سرهنگ پاسدار محمد کربلایی فرمانده یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی کشور با بیان این خبر به همشهری گفت:متهم این پرونده برای انجام تحقیقات بیشتر در اختیار قاضی پرونده قرار گرفت و با دستور وی روانه زندان شد. بررسی‌ها درخصوص چگونگی به‌دست آوردن این اشیا ادامه دارد تا زوایای پنهان آشکار شود.

کد خبر 259210
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز