شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۶
۰ نفر

حدود ۲ سال پیش خیلی‌ها در آمریکا و اروپا حتی فکرش را هم نمی‌کردند که بشار اسد، بتواند همچنان در قدرت باقی بماند.

سوریه

حالا اما رئیس‌جمهور چشم پزشک سوریه تا حدود یک‌ماه دیگر می‌خواهد انتخابات را برگزار کند؛ انتخاباتی که بسیاری اعتقاد دارند اسد به راحتی می‌تواند در آن پیروز شود. اما چه مسائلی باعث شد تا ورق در سوریه برگردد؟ آسوشیتدپرس در تحلیلی به این پرسش پاسخ داده‌است.

حمایت حزب‌الله و اتحاد ارتش سوریه

نیروهای حزب‌الله که در نبرد با رژیم صهیونیستی آبدیده شده‌بودند از نیمه سال ۲۰۱۳ برای مقابله با گروه‌های افراطی وارد جنگ سوریه شدند و توانستند به نیروهای ارتش سوریه کمک کنند تا اوضاع را در اختیار بگیرد. علاوه بر این اتحاد ارتش سوریه را هیچ وقت نباید فراموش کرد. برخلاف تبلیغات صورت گرفته، نظامیان سوریه هیچ وقت انسجام خود را از دست ندادند و دچار تفرقه نشدند.

توافق تسلیحات شیمیایی

توافق نابودی تسلیحات شیمیایی سوریه مسئله‌ای نبود که غربی‌ها انتظارش را داشتند. تسلیحات شیمیایی سوریه تحت کنترل جامعه بین‌المللی قرار گرفت و دمشق به کنوانسیون بین‌المللی منع تسلیحات شیمیایی پیوست.

اختلاف میان مخالفان، اتحاد میان حامیان

اختلاف‌ها میان گروه‌های مخالف دولت سوریه را باید یکی دیگر از عوامل پیروزی دولت سوریه دانست. ورود افراطیون به میدان جنگ سوریه، این اختلاف‌ها را بیشتر کرد. حامیان عربی مخالفان هم مانند عربستان و قطر، با هم کنار نیامدند. در حالی که در جبهه مقابل حامیان سوریه چه در داخل و چه در صحنه بین‌المللی اتحادی مستحکم داشتند.

تاکتیک محاصره و آتش‌بس

حمص قلب مخالفان و پایتخت آنها بود اما ارتش سوریه تاکتیکی به‌کار گرفت تا پس از مدت ها محاصره توافق آتش بس اجرا شده و نیروهای شورشی از آن شهر خارج شوند. این تاکتیک که در مناطق دیگر هم به‌کار گرفته شده به ارتش سوریه اجازه می‌دهد تا نیروهای خود را در جبهه‌های دیگر به‌کار گیرد.

کد خبر 259039
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز