شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۵
۰ نفر

اصغر اصغری: این روز‌ها حجم بالایی از داد و ستد و تجارت از راه جابه‌جایی انواع کالا‌ها و خدمات صورت می‌گیرد.

بـارت رو  بسپر به من

هزاران پیک موتوری و وانت‌بار در سطح شهر‌های بزرگ و کوچک کشور کاری جز همین جابه‌جایی‌ها ندارند و روزی‌شان را از این راه به دست می‌آورند. از سوی دیگر، بسیاری از شهروندان دوست دارند تا کالاها و خدماتشان در سریع‌ترین، ایمن‌ترین و قانونی‌ترین راه ممکن به مقصد برسد. آنها برای این کار دست به دامن‌‌ همان پیک‌های موتوری، وانت بار‌ها یا کامیون‌های ویژه حمل بار می‌شوند اما حمل هر باری ویژگی‌ها و قوانین خاص خود را دارد که اگر از آنها مطلع نباشید ممکن است در ‌‌نهایت از خدمات ارائه‌شده رضایت پیدا نکنید. آشنایی با این قوانین باعث خواهد شد تا از مدت زمان حمل بار، قیمت ارائه خدمات و مراکز تخصصی و مجوزدار ارائه دهنده سرویس مورد نظر شما باخبر شوید.

برای چه باری وانت بگیرم؟

وانت‌بار‌ها برای جابه‌جایی بارهایی با حجم ۱۰۰ کیلوگرم تا ۲ تن کاملا مناسب به نظر می‌رسند. وانت‌بارهای پیکان مجاز هستند بارهایی به وزن ۶۰۰ کیلوگرم و وانت‌نیسان‌ها تا ۲ تن بار را در سطح شهر‌ها جابه‌جا کنند. به‌طورکلی وانت‌بار‌ها برای جابه‌جایی بارهای تکی که حجم یا وزن زیادی دارند بسیار مناسب هستند؛ بارهایی مثل یک دستگاه یخچال یا ماشین لباسشویی شامل همین قاعده می‌شوند. برخی از وانت‌بار‌ها کارگر هم دارند تا در جابه‌جایی بار کمک کنند هر چند هزینه آنها به صورت جداگانه محاسبه می‌شود. وانت‌بار‌ها معمولا کالای جابه‌جا‌شده را بیمه نمی‌کنند و این موضوع به عهده خود مشتری خواهد بود. جابه‌جایی بارهای بسیار حجیم که ارتفاع آنها از سطح باربند بالا‌تر باشد یا طول آنها از طول وانت‌بار بیشتر شود منع قانونی دارد. همچنین جابه‌جایی بارهای سنگین‌تر از توان کشش وانت‌بارها هم تخلف محسوب خواهد شد.

چطور وانت پیدا کنیم؟

پیدا کردن وانت در شهرهای بزرگ کار چندان مشکلی نیست. نخستین پیش‌فرض شما می‌تواند این باشد که بیشتر شرکت‌هایی که خدمات پیک موتوری دارند می‌توانند خدمات وانت بار را هم ارائه دهند. به طور مثال در شهر تهران شرکت پیک بادپا علاوه بر موتورسوار‌ها، تعداد قابل‌توجهی وانت‌بار هم دارد. در دیگر شهرهای کشورمان هم سامانه‌های تلفنی و اینترنتی در این زمینه وجود دارد. مثلا در شهر مشهد می‌توانید سری به سایت اینترنتی vanetco. org بزنید. با این حال، اگر به هر دلیلی نتوانستید به این سامانه‌ها دسترسی پیدا کنید می‌توانید سراغ روش‌های قدیمی‌تر بروید. در بسیاری از کلانشهر‌ها معمولا پارکینگ‌ها و مراکز توقف وانت‌بارها وجود دارد.

برای چه باری پیک موتوری بگیرم؟

حضور پیک‌های موتوری در جابه‌جایی‌های روزانه شهرهای بزرگ کشورمان حالا به یک نعمت بزرگ تبدیل شده است. پیک‌های موتوری حجم بالایی از خدمات را به شهروندان ارائه می‌دهند که از آن جمله می‌توان به حمل خرده‌بار در سطح شهر‌ها، انجام امور بانکی و بیمه‌ای، حمل و جابه‌جایی اسناد و مدارک، خرید اسناد مناقصه و انجام امور اداری، مشارکت در توزیع محصولات کم حجم ، خدمات حمل به فروشگاه‌های مجازی و اینترنتی، توزیع قبوض، توزیع اقلام تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی و پخش کتاب‌ها و نشریات اشاره کرد. مهم‌ترین مزیت استفاده از پیک‌های موتوری کاهش تردد شهروندان در سطح شهر و به‌تبع آن کاهش ترافیک است. در یک قاعده کلی، پیک‌های موتوری هر بسته کوچک‌تر از کارتن موز را می‌توانند در سطح شهر جابه‌جا کنند.

چطور پیک موتوری پیدا کنیم؟

در حال حاضر و با توجه به نیاز بالای شهروندان در کلانشهرهای کشور، شرکت‌های معتبر پیک موتوری جواز کسب این کار ویژه را به‌دست آورده‌اند. در شهر تهران، موسسه پیک بادپا که تحت نظارت شهرداری تهران قرار دارد با حدود ۵۰۰۰ دستگاه موتور در همه مناطق شهر به ارائه خدمات می‌پردازد. برای تماس با این سامانه تنها کافی است با شماره تلفن ۸۲۸۲ تماس بگیرید. در شهر تبریز هم سایت www. tab118. com اطلاعات کاملی درباره شرکت‌های پیک موتوری ارائه می‌دهد. این خدمات در شهر اصفهان در سایت www. peick. ir انجام می‌شود.

برای چه باری کامیون بگیرم؟

مسلما برای جابه‌جایی انواع اسباب و کالا می‌توان ازکامیون استفاده کرد. اگر بار شما وزنی معادل ۲ تا ۵ تن دارد بهترین گزینه برای شما همین کامیون خواهد بود. نرخ کرایه کامیون‌ها معمولا بر اساس ساعت محاسبه می‌شود؛ یعنی آنها برای حمل بار تا ۳ ساعت اول‌‌ همان کرایه پایه یا ورودی را از شما درخواست می‌کنند و اگر مدت زمان جابه‌جایی بار به دلایل مختلف بیشتر شد، مبلغ کرایه پایه را بالا‌تر می‌برند. همه شرکت‌های باربری مجوز حمل بار به شهرهای دیگر را ندارند و برای این کار ‌باید بارنامه ویژه‌ای دریافت کنند. اگر قصد جابه‌جایی اسباب و اثاثیه یک خانه را دارید می‌توانید سراغ شرکت‌هایی بروید که در این زمینه تخصص کافی و کارکنان مجرب دارند تا اطمینان بیشتری از سلامت وسایل‌تان داشته باشیدچراکه جابه‌جایی این وسایل در توان همه کامیون‌دار‌ها نیست.

چطور کامیون پیدا کنیم؟

هر چند پیدا کردن شرکت باربری‌ای که کامیون داشته باشد، نسبت به پیدا کردن پیک موتوری و وانت‌بار کمی سخت‌تر است، با این حال در همه شهرهای بزرگ شرکت‌هایی وجود دارند که می‌توانند با ضمانت کافی اسباب و کالاهای شما را به مقصد برسانند. در هر کلانشهری معمولا ۴ یا ۵ شرکت باسابقه وجود دارد که این کار را انجام می‌دهند. مراجعه به شرکت‌های خوشنام چند مزیت به همراه دارد؛ نخست اینکه شما از تحویل بارتان به صورت تمام و کمال در مقصد اطمینان پیدا می‌کنید. دوم اینکه می‌توانید بارتان را بیمه کنید و سوم اینکه نرخ‌های آنها براساس قیمت‌های اتحادیه خواهد بود. برای پیداکردن این شرکت‌ها می‌توانید روی ضمیمه راهنمای همشهری حساب باز کنید.

کد خبر 258975

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز