شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۶:۰۹
۰ نفر

نرگس خانعلیزاده: نباید برای راه‌انداختن کسب‌و‌کار منتظر وضعیتی ایده‌آل بود؛ چرا که به تعبیری اگر وضعیت ایده‌آل و پول فراوان هم فراهم باشد که راه‌اندازی یک کسب و کار مناسب چیز عجیبی نیست.

فقط با یک دهک!

 اغلب، یک شروع منطقی در کار، با مبلغی کم خودش را نشان می‌دهد و در نهایت به ثبات و سودآوری بالا می‌رسد. در این شماره قرار است مهمان طرح «ایده بازار» دانشگاه صنعتی امیرکبیر تهران باشیم؛ با 10ایده برگزیده از آخرین مسابقه کارآفرینی‌شان با موضوع«راه‌اندازی کسب‌وکار 10میلیون تومانی».

ساندویچ به سبک شما

اگر اهل اینترنت‌گردی باشید، حتما سایت‌های زیادی را دیده‌اید که عکس و طرح‌های شما را می‌گیرند و برایتان روی لیوان و ساعت و چوب و هرچیز دیگری که بخواهید نقش می‌زنند. این ایده هم تقریبا چیزی مثل این سایت‌ها عمل می‌کند. صاحب این ایده می‌گوید باید سایتی طراحی کنیم تا مردم بتوانند در آن سایت، خودشان ساندویچشان را درست کنند. آنجا دیگر همه‌چیز به سلیقه خودشان بستگی دارد و بعد از پایان سفارش، آن ساندویچ برایشان از رستوران‌های طرف قرارداد پیک می‌شود.

بازیافت ضایعات کارخانجات سنگ

ضایعات کارخانجات سنگ به 2‌دسته تقسیم می‌شوند؛ یکی خرده‌سنگ‌ها و دیگری گلِ‌سنگ که از مخلوط پودرسنگ با آب حاصل شده است. همه این ضایعات، حجم زیادی از فضای کارخانه‌های سنگ را می‌گیرد. ایده این است که همه این ضایعات، بازیافت و قابل استفاده شوند. به این صورت که به غیر از خرده‌سنگ، از گلِ‌سنگ هم استفاده ‌شود. با استفاده از افزودنی‌هایی مثل سیمان، آنها را مخلوط کنیم و از این موادی که بدون استفاده مانده‌اند در تهیه سنگ‌های مصنوعی، بتن متراکم، موزاییک و کفپوش استفاده کنیم.

برچسب صفحه کلید فسفرسانس

اگر از دانشجویان خوابگاهی باشید یا از حال و روز زندگی آنها خبر داشته باشید، پیش آمده که ببینید در خوابگاه‌ها برق زیادی هدر می‌رود و اسراف می‌شود. با این ایده می‌شود با استفاده از یک صفحه فسفرسانس روی کیبورد، یک صفحه نورانی را ایجاد کرد و در مصرف برق صرفه‌جویی خوبی انجام داد. از این ایده می‌شود در تابلوهای تبلیغاتی بانک‌ها و مغازه‌ها که به‌صورت 24ساعته روشن هستند هم استفاده کرد تا مصرف برق پایین بیاید. این تابلوها طوری طراحی شده‌اند که 5دقیقه روشن است و 25دقیقه نور را ساطع می‌کند.

بهینه‌ساز انرژی

مبنای اساسی این ایده، استفاده از ابزارآلات و تجهیزاتی است که به کمک آنها بتوان میزان مصرف انرژی را کاهش داد و بهینه کرد. برای این کار، کافی است با استفاده از دانشی که داریم روش‌های موجود و ابزارهای بهینه‌سازی‌ برای مواردی مانند مصرف سوخت ماشین، کولرهای گازی و آبی و... را جمع‌آوری و برای دادن این خدمات تبلیغ کنیم.

سیستم هوشمند نشت‌گاز

این سیستم مرکب برای تشخیص نشت گاز در ساختمان‌ها به‌کار می‌رود و به‌صورت هوشمند خطرات گازی و نشت گاز را حس می‌کند. سپس با تلفن همراه صاحبخانه که قبلا در کامپیوترش ثبت شده تماس می‌گیرد و با یک صدای ضبط شده، به او هشدار می‌دهد و او را از اتفاقات و خطراتی که به واسطه گاز در خانه‌اش ممکن است رخ بدهد، آگاه می‌کند.

کارتریج منگنه‌کننده جراحی

از مهم‌ترین‌ قسمت‌های یک عمل جراحی، بازکردن بدن، عمل و بستن (بخیه‌کردن) آن است که ابزارهای متفاوتی دارد. یکی از این ابزارها استاپلرها (منگنه‌کننده‌ها) هستند. در هر استاپلر تعدادی منگنه قرار دارد که پزشک پس از پایان کار برای بستن محل مورد عمل از آن استفاده می‌کند. استاپلرهای موجود در ایران ساخت خارج هستند و با قیمت‌های بسیار بالایی فروخته می‌شوند. نکته مهم این است که مهم‌ترین قسمت استاپلر جراحی، کارتریج آن است که در این طراحی با بودجه‌ای که تعیین‌شده است، می‌توان کارتریج دستگاه منگنه‌کننده جراحی تولید کرد و به سادگی با فروش کوتاه‌مدت، طرح را به سودرسانی رساند.

پوشاک سبز

این ایده براساس تولید پوشاک دوست‌دار محیط‌زیست و برچسب‌‌گذاری ‌محصولات نساجی مبتنی بر سازگاری با محیط‌زیست است. با این تفسیر که مخاطب هم با مفهوم سبز به شکل دقیق آشنا می‌شود و برچسب میزان سبز بودن کالا را روی کار می‌بیند. «پوشاک‌سبز» با پوشاک الیاف طبیعی که در بازار موجود است، فرق دارد و از این رو بهتر است برای برندسازی و جاافتادن موضوع همه مراحل تولید برای مشتری تشریح شود. از آنجا که ایمنی و سلامت کودکان برای والدین اهمیت بیشتری دارد، می‌شود برای شروع کار، از پوشاک کودک آغازکرد.

تولید محصولات کشاورزی در گلخانه

می‌شود با ساخت یا حتی اجاره یک گلخانه، به یک کسب‌و‌کار پایدار رسید. با استفاده از علم و دانش روز، بهترین محصولات کشاورزی و گیاهی را پرورش داد و به سود خوبی هم دست پیدا کرد؛ به‌طور مثال پرورش درختچه یا گل‌های زینتی گرانبها که با کمی رسیدگی و دانش کشاورزی می‌شود آنها را پرورش داد، پیشنهاد مناسبی است. کل هزینه پرورش این گل‌و‌گیاه و محصولات، چیزی حدود 10میلیون و یا حتی کمتر از آن می‌شود.

ساخت بسته مدیریت هوشمند ساختمان

از آنجا که بسته‌های مدیریت هوشمند ساختمان به طور کامل از خارج وارد می‌شود، می‌توان با جمع‌آوری ماژول‌های ارزان‌قیمت کنترل هوشمند و به‌دست‌آوردن دانش مونتاژ آنها، با هزینه‌ای در حدود 5میلیون تومان اقدام به تولید بسته کامل کنترلی مدیریت هوشمند ساختمان کرد. به طور نمونه ماژول EM1206 یک کیت مجهز به قابلیت کنترل هوشمند و از راه دور و همچنین قابلیت برنامه‌پذیری است که باقیمتی حدود 500هزارتومان در بازار موجود است و می‌تواند مهم‌ترین بخش کنترلی این مجموعه را تشکیل دهد. مبحث مدیریت هوشمند ساختمان‌ها روزبه‌روز بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد و در شرایط تحریم بهترین فرصت درآمدزایی استفاده از ابزارهای موجود و ساخت وسیله مشابه نمونه خارجی باکیفیت بالاست.

سایت یک آشنا، یک هدیه

این ایده هم تقریبا مانند دیگر سایت‌هایی است که به‌صورت اینترنتی سفارشی را می‌پذیرند. با این تفاوت که در این ایده با توجه به هزینه‌ای که مشتری درنظر می‌گیرد، اتاق فکر سایت به او هدیه‌های مختلفی را پیشنهاد می‌دهد و درصورت تأیید، پیشنهاد مورد نظر طراحی و برای سفارش‌دهنده یا مقصدی که او می‌خواهد ارسال می‌شود.

کد خبر 258959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز