یکشنبه ۲۹ مرداد ۱۳۸۵ - ۲۰:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناسان هشدار می‌‌دهند با افزایش 2 تا 3 میلیارد نفری جمعیت کره زمین تا سال 2050 نیاز به تغییر ریشه‌ای مدیریت منابع آب وجود دارد.

به گزارش فرانس‌پرس از استکهلم در  گزارشی که د رطول پنج سال بوسیله 700  کارشناس تهیه شده  و در روز گشایش  اجلاسی به مناسبت "هفته جهانی آب" د ر این شهر ارائه شد، آمده است:" در جهان امروز  یک نفر از هر سه نفر با کمبود آب مواجه است."

فرانک ریجسبرمن مدیر کل موسسه مدیریت بین‌المللی آب ،تهیه کننده این گزارش، به فرانس‌پرس گفت:" مشکل آب بسیار گسترده‌تر از حدی بود که ما فکر می‌کردیم. مشکل  آب بسیار نگران کننده است. ما در چند کشور مختلف هم اکنون با بحران آب روبروییم." او برای نمونه به وضعیت استرالیا، قسمت جنوب مرکزی چین و خشکسالی گسترده سال گذشته در هند اشاره می‌کند.

به گفته ریجسبرمن دو نوع کمبود آب وجود دارد: یکی آن نوعی که د رمناطقی دیده می‌شود که آب بیش از حد مصرف می شود، در نتیجه سطح آ‌ب‌های زیرزمینی پایین می‌آ‌ید و رودخانه‌ها خشک می‌شوند؛ دوم آن نوعی که در کشورهایی مشاهده می شود که گرچه ممکن است منابع فراوان آب داشته باشند فاقد منابع فنی و مالی برای به دست آوردن آن هستند.

او افزود که مشکل آب بسیار بیشتر به مصرف آن مربوط می‌شود نه در دسترس بودن آن، و کمبود آب " در 98 درصد موارد علل انسانی و در2 درصد موارد علل طبیعی دارد."

بر مبنای این گزارش کشاورزی 74 درصد میزان  مصرف آب جهان را به خود اختصاص می‌دهد که درحالیکه  صنعت 18 درصد و مصارف شهری و روستایی 8 درصد این میزان را تشکیل می‌دهند.

ریجسبرمن معتقد است که تغییر ذهنیت‌ها در مورد آب و کنار گذاشتن سیاست‌های ناکارآمد دولت‌ها برای حل بحران ‌آب در جهان  از اولویت برخوردار است.

یکی از چالش‌های فعلی به گفته‌ او فراهم‌آوردن آب کافی برای کشاورزی بدون آسیب به محیط زیست است.او گفت:" کشاورزی کمبود آب را باعث می‌شود و کمبود آب آسیب و تخریب محیط زیست را به دنبال می آورد."

کد خبر 2585

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز