همشهری آنلاین: همایش "آیین‌های ایرانی: نیایش و آب" صبح روز 21 آبان ماه، با سخنرانی معاون وزیر نیرو در امور آب در تالار فردوسی دانشگاه تهران شروع به کار کرد.

به گزارش شبکه خبری آب ایران، در این همایش که با حضور و سخنرانی استادان و صاحبنظران برگزار می‌شود ، جایگاه آب در فرهنگ ملی و مذهبی ایران، نیایش خداوند در ارتباط با آب در باورهای اقوام مختلف، سیر تحول آیین‌های مربوط به آب در گذر زمان، نیایش‌گاه‌ها و آیین‌های ایران و تاثیر آن بر تحولات اجتماعی، مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

دکتر رسول زرگر، معاون وزیر نیرو در امور آب، در افتتاحیه این همایش، واژه آب را در کنار واژه‌های خدا، عشق و زندگی، دارای قدمتی به طول تاریخ دانست و گفت: آب از سویی جلوه تقدیس، آرامش و عاملی برای ارتباط انسانها و کشورهاست و از وی دیگر جداکننده سرزمین‌هاست و گاهی به شکل سیل و طوفان، نقش مخرب دارد.

وی در ادامه گفت: چاه‌ها، آب‌بندها، قنات‌ها و سدها، جلوه‌های مادی مفهوم آب هستند و باران‌خواهی و طلب پاکی از باران، از جلوه‌های معنوی مفهوم آب هستند که در اعصار، فرهنگ‌ها و اکثر تمدن‌های قدیم و جدید، به صورت آداب و رسوم متنوع وجود دارند.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران، با اشاره به شرایط اقلیمی ایران و قرار گرفتن 85 درصد از وسعت سرزمین ایران در منطقه خشک، نیمه خشک و فراخشک، گفت: کم‌آبی همیشه ایرانیان را رنج می‌داده است. ولی این مردم هوشمند برای غلبه بر بی‌آبی و خشکسالی، در کنار دعا و نیایش و مراسم معنوی، تاسیسات آبی همچون قنات، بند و سد را به بهترین شکل در طول تاریخ ساخته‌اند.

دکتر زرگر، با اشاره به تاسیساتی مثل قنات گناباد، بند امیر در فارس و سد کبار قم که هر کدام قدمتی چندصد ساله دارند، گفت: احداث سدهای بزرگی چون کرخه، کارون3، جگین و طالقان نیز ادامه همان تفکر است.

در ادامه این همایش، مهندس سجادپور، معاون فرهنگی و ارتباطات سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، نیز آب را بنیاد تمدن دانست و گفت: از آنجایی که آب میراث معنوی و طبیعی ما نیز هست، نیازمند تقویت نگاه پژوهشی به آب هستیم.

همچنین آیت‌ا... عمید زنجانی، رئیس دانشگاه تهران نیز در افتتاحیه این همایش سخنرانی کرد و جلوه‌هایی از جایگاه آب در فرهنگ ملی و مذهبی ایران را برشمرد.

همایش  آیین‌های ایرانی: نیایش و آب ، تا عصر دوشنبه 22 آبان ماه در تالار فردوسی دانشکده ادبیات دانشگاه تهران ادامه داشته و 19 سخنرانی و مقاله در آن ارائه خواهد شد.

کد خبر 8118

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز