دوشنبه ۱۵ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۲۶
۰ نفر

گروه اقتصادی: هم‌ اکنون شرایط برای تامین آب در 90 شهر کشور از جمله تهران به مرز بحران مطلق رسیده است.

داود مولایی مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران با اشاره به ساخت و سازهای غیرمجاز صورت گرفته در ارتفاعات استان تهران، گفت: قیمت1 متر‌‌مکعب آب در ارتفاع 1800تا 2000متری تهران، 10 برابر بیشتر از قیمت تمام شده سایر نقاط است. وی افزود: این درحالی است که وزارت نیرو از اهرم‌های لازم برای دریافت قیمت تمام شده از کسانی‌ که در این ارتفاعات به صورت غیرمجاز ساکن شده‌اند، ندارد.

وی تصریح کرد: با توجه به جهت گیری‌های دولت عدالت‌محور، پیشنهاد ما این است که قیمت تمام شده اصلی را برای شهروندان ساکن این نقاط اعمال کنیم تا هزینه انتقال آب به بالا‌دست را اقشار متوسط و ضعیف جامعه نپردازند.

این مقام وزارت نیرو خواستار چندنرخی شدن آب در شهر تهران شد وگفت: شرکت آب و فاضلاب تهران و استان تهران برای احداث تاسیسات لازم برای آبرسانی در بالا‌دست شهر توانایی سرمایه گذاری ندارد.

مدیرعامل آبفای استان تهران گفت: به دلیل افزایش ساخت و سازهای بی رویه در استان تهران، آبفا قادر به پمپاژ و آبرسانی به مردم این مناطق نیست. این درحالی است که برای آبرسانی به برخی نقاط، نیازمند 7 مرحله پمپاژ آب هستیم تا آب به بالا‌دست برسد.

مولایی با تاکید براینکه آب چیزی نیست که بتوان آن را خرید، خواستار مدیریت منابع آب کشور شد و گفت: یک دلیل مشکل آب در تهران مهاجرت بی رویه جمعیت به این کلانشهر است.

به گفته وی به رغم برنامه دولت برای مهاجرت معکوس در حال حاضر تهران به مرز بحران کمبود آب رسیده است چراکه سرانه آب در استان تهران در نقطه بحران‌ است و در مرز منطقه بحران مطلق بسر می‌برد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر سرانه آب برای هر نفر در تهران 350 مترمکعب در سال است که این رقم با توجه به بارندگی‌های اخیر برای برخی از نقاط کشور حتی به 2800مترمکعب در سال نیز می رسد. از سوی دیگر اگر منطقه ای سرانه آب کمتر از‌1000متر‌مکعب در سال داشته باشد، در منطقه بحران دسته بندی می شود.

90 شهر بحران آب دارند

همچنین مجید نامجو مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور نیز تاکید کرد: از میان 1060 شهر کشور 90 شهر کشور در معرض کمبود آب قرار دارند که از این میان 35 شهر نوبت بندی آب دارند. 

نامجو در گفت و گو با فارس، استان‌های خوزستان، فارس و کرمان را دارای بیشترین مناطق بحرانی دانست و اظهار داشت: یکی از برنامه‌های این شرکت در سراسر کشور تکمیل مطالعات مربوط به تامین آب در شهرهای در معرض بحران است بنابراین باید برای توسعه شبکه‌های آب 90 شهر که در معرض کمبود آب هستند اعتبارات کافی در اختیار وزارت نیرو قرار گیرد.

وی افزود: پیش بینی ما این است که امسال، چند شهر کشور از جمله بندرعباس با بحران کم آبی روبرو شوند.

کد خبر 28367

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز