همشهری آنلاین: کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در نشست کمیته آماده سازی کنفرانس بازنگری ان.پی.تی تحقق خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای و پیوستن فوری رژیم صهیونیستی، تنها دارنده سلاح هسته‌ای در این منطقه به معاهده ان.پی.تی را خواستار شدند.

کشورهای عضو جنبش عدم تعهد که صد کشور در حال توسعه در آن عضو هستند، در سومین نشست کمیته آماده‌سازی کنفرانس 2015 بازنگری ان.پی.تی در مقر سازمان ملل در نیویورک از بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل، آمریکا، انگلیس و روسیه خواستند تا کنفرانس بین‌المللی از پیش برنامه‌ریزی شده در خصوص خاورمیانه عاری از سلاح هسته‌ای را هرچه فوری برگزار کنند.

براساس گزارش ایسنا به نقل از آسوشیتدپرس، مارتی ناتالیگاوا، وزیر امور خارجه اندونزی به نمایندگی از جنبش عدم تعهد در آغاز این نشست این در خواست را مطرح کرد.

وی در سخنانش متذکر شد که اسرائیل تنها دارنده سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است و تاکنون به معاهده منع گسترش سلاح هسته‌ای نپیوسته‌ است. از این‌رو وی پیوستن هرچه سریعتر اسرائیل به این معاهده را خواستار شد.

این درحالی است که علی‌رغم باور گسترده در سطح جهان مبنی بر برخورداری اسرائیل از سلاح‌های هسته‌ای مقامات آن تاکنون این مساله را نپذیرفته‌اند.

علاوه بر این کشورهای عرب در منطقه نیز پیشنهادی برای عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته‌ای ارائه کردند که قرار است اسرائیل را برای پایان دادن به این فعالیت‌های نظامی‌اش تحت فشار قرار دهد.

در آخرین کنفرانس بازنگری معاهده ان.پی.تی که در ماه مه 2010 برگزار شد، 189 کشور عضو سازمان ملل خواستار برگزاری نشستی برای عاری سازی خاورمیانه از سلاح هسته‌ای و دیگر سلاح‌های کشتار دسته جمعی در سال 2012 شدند. قرار بود این نشست در اواخر سال 2012 در فنلاند برگزار شود، اما آمریکا به بهانه سرباز زدن اسرائیل برای حضور در این نشست خواستار به تعویق افتادن آن شد که تا کنون نیز تاریخ دیگری برای آن تعیین نشده است.

وزیر امور خارجه اندونزی همچنین گفت: کشورهای جنبش عدم تعهد که عضو ان.پی.تی هستند به شدت در خصوص عدم برگزاری این نشست که می‌تواند تبعات و پیامدهای منفی بسیاری در کنفرانس 2015 بازنگری ان.پی.تی و همچنین مقررات خلع سلاح و عدم تکثیر نگرانند.

وی در ادامه از سازمان ملل، انگلیس، آمریکا خواست تا تمام تلاش خود را برای برگزاری این نشست در سال 2014 به کار گیرند و پیش از آن اطمینان یابند که اسرائیل که تنها دارنده سلاح هسته‌ای در خاورمیانه است بدون قید و شرط در این نشست شرکت خواهد کرد.

کد خبر 257942
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز