شنبه ۶ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: پس از طرح موضوع تشکیل کمیته ملی حافظه جهانی در ایران در سال ۱۳۸۴، دستورالعملی با عنوان دستورالعمل اجرایی کمیته ملی حافظه جهانی در نیمه شهریور ماه ۱۳۸۵ تدوین و به این ترتیب این کمیته به طور رسمی فعالیت خود را آغاز کرد.

کمیته ملی حافظه جهانی ایران نهادی شورایی است که با مشارکت و همکاری روسای مراکز مهم میراث مستند در کشور شکل گرفته و سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران ریاست آن را بر عهده دارد. دبیرخانه این کمیته در کتابخانه ملی ایران مستقر است.

این کمیته در حال حاضر دارای 13 عضو است که هشت نفر از اعضای آن حقوقی و نمایندگان سازمان‌های ذی‌ربط هستند و پنج عضو دیگر، اعضای حقیقی و از بین صاحب‌نظران و متخصصان میراث مستند انتخاب شده‌اند.

در سال 1386 کمیته ملی حافظه جهانی با توسعه تشکیلات خود، کارگروهی با عنوان «ارزیابی» را با حضور کارشناسان کتابخانه‌ها و آرشیوهای کشور تشکیل داد تا آثار پیشنهادی برای ثبت ملی و جهانی را قبل از طرح در کمیته ملی مورد بررسی و ارزیابی قرار دهند و نظر کارشناسی و مشورتی خود را برای تصمیم‌گیری نهایی در اختیار کمیته ملی قرار دهند.

با توجه به دستورالعمل برنامه حافظه جهانی یونسکو مبنی بر ثبت آثار در فهرست‌های ملی، همزمان با دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1387 دفتر ثبت حافظه جهانی ایران آغاز به کار کرد. در این فهرست تا کنون 42 اثر ایرانی به ثبت رسیده است.

کارگروه ارزیابی در سال 1391 گسترش داده شد و در قالب گروه‌های تخصصی «بررسی و انتخاب اثر»، «تنظیم و تدوین پرونده» و «راهبری حفاظت و مرمت» فعالیت می‌کند.

کمیته ملی حافظه جهانی ایران برای گسترش همکاری میان کتابخانه‌ها و آرشیوهای کشورهای عضو اکو و همچنین برای افزایش همکاری میان کشورهای دارای فرهنگ مشترک در منطقه بویژه کشورهای همسایه خود تلاش می‌کند.

در حال حاضر اقبال جامعه دانشگاهی به برنامه حافظه جهانی در ایران در حدی است که به تدریج اقبال استادان و دانشجویان به ویژه در حوزه کتابداری و اطلاع‌رسانی به مباحث حافظه جهانی بیشتر شده و تا کنون یک دانشجوی کارشناسی و دو دانشجوی کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع‌رسانی از دانشگاه‌های الزهرا (س) و آزاد اسلامی، پروژه پایانی و پایان‌نامه‌های خود را به موضوع حافظه جهانی اختصاص داده‌اند.

پس از آنکه «شاهنامه بایسنقری» و «وقفنامه ربع رشیدی» در سال 2007 میلادی به عنوان نخستین آثار از ایران در فهرست حافظه جهانی ثبت شد، کمیته ملی حافظه جهانی ایران، از میان آثار ثبت شده در فهرست ملی، میراث مستند ایرانی با اهمیت جهانی را برای ثبت در فهرست جهانی برگزید که تا کنون 7 اثر از ایران در فهرست حافظه جهانی به ثبت رسیده است.

آثار ثبت شده از ایران در فهرست حافظه جهانی عبارت هستند از:

کد خبر 257360
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز