سه‌شنبه ۱۲ تیر ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۳
۰ نفر

گروه اجتماعی: در دنیای امروز، اعتیاد پس از بحران‌های هسته‌ای، جمعیت و محیط زیست، چهارمین بحران بزرگ دنیاست. البته در ایران اعتیاد پس از فقر و بیکاری، سومین مشکل بزرگ کشور به حساب می‌آید.

سردار اسماعیل احمدی مقدم در جشنواره سراسری سازمان‌های مردم نهاد برتر در عرصه مبارزه با مواد مخدر افزود: با سازوکارها و نگاه‌های سنتی نمی‌توان با مواد مخدر مبارزه کرد.

وی با اشاره به خاطراتش از دوران دفاع مقدس، اظهار داشت: جبهه مبارزه با مواد مخدر، جبهه‌ای بسیار پیچیده‌تر از دفاع مقدس و تخریب‌های ناشی از آن، بیشتر است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر ضمن اعلام این مطلب گفت: کاسته شدن تعداد معتادان و درمان آنان به عنوان بیمار، اقدامات اجتماعی و فرهنگی زیادی می‌خواهد و ستاد مبارزه با مواد مخدر با همکاری دیگر دستگاه‌های مرتبط با این ستاد، کارهای خوبی در این زمینه انجام داده و در حال حاضر، آمار مراجعه معتادان به مراکز درمانی، بسیار خوب شده است و امیدواریم در پایان سال، کارنامه ملموسی در این زمینه قابل ارائه باشد.

وی افزود: هر کدام از معتادان که کارت درمان و ترک اعتیاد بگیرند، تحت تعقیب انتظامی و قضایی قرار نمی‌گیرند.

احمدی مقدم با اعلام این که براساس آمار، 21درصد موادمخدر از افغانستان به ایران می‌آید، گفت: جمهوری اسلامی ایران در صف مقدم مبارزه با موادمخدر قرار دارد و در اجلاس اخیر مبارزه با موادمخدر در سازمان ملل نیز بر این نکته تاکید شد.

وی افزود: امسال پلیس مرزی به 2برابر افزایش می‌یابد تا در مقابله با ورود مواد مخدر، اقدامات بیشتری صورت گیرد.

احمدی مقدم از افزایش 50درصدی کشف مواد مخدر خبر داد و گفت: این افزایش به دلیل شدت گرفتن اقدامات امنیتی و موثر بودن آن در مبارزه با ورود مواد مخدر بوده است.

وی اقدامات ایران برای درمان معتادان مواد مخدر را مناسب توصیف کرد و افزود: به اعتقاد مجامع بین‌المللی مسئول در مبارزه با مواد مخدر، اقدامات ایران در درمان و اصلاح معتادان بسیار مطلوب بوده است و از این نظر، ایران می‌تواند الگوی مناسبی برای جامعه بین‌المللی باشد.

وی با بیان این که مواد مخدر و اعتیادآور جدیدی به کشور وارد می‌شود که جوانان از عواقب آن بی‌خبر هستند، خاطرنشان کرد: باید اقدامات پیش‌گیرانه را تقویت کنیم و از راه‌های فرهنگی نیز درصدد برگرداندن معتادان به جامعه و درمان آنها هستیم از این رو مواد کم خطر را جایگزین مواد مخدر پرخطر کرده‌ایم.

مدل بی‌نظیر مبارزه ایران

نماینده سازمان ملل نیز طی سخنانی در این جشنواره گفت: سازمان ملل بهای اقدامات سنگین ایران در مبارزه با مواد مخدر را می‌داند. ‌مدل برنامه‌های مبارزه با مواد مخدر ایران در کل منطقه بی‌نظیر است.

آربیتریو در همایش تجلیل از سازمان‌های مردم‌نهاد نمونه فعال در امر مبارزه با مواد مخدر، ایران را یکی از پیشتازترین کشورها در امر کشفیات مواد مخدر خواند و گفت: سازمان ملل از بهای سنگین اقدامات ایران مثل تعداد زیادی شهید و هزینه منابع و اعتبارات زیاد آگاه است.

وی سیاست‌های ایران در مبارزه با مواد مخدر را موفق و مورد توجه بسیاری از کشورها دانست و گفت: تنها یک رویکرد متوازن بین کاهش عرضه و تقاضا می‌تواند، مؤثر واقع شود.

کد خبر 25733

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز