دوشنبه ۱ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: تحقیقات اخیر روانشناسان دانشگاه ایالتی میشیگان نشان می‌دهد که منفی‌نگری یا مثبت‌اندیشی مربوط به نحوه اتصالات نرون‌های مغز است.

به گزارش ایرنا، این اولین باری است که محققان نشانگری در مغز یافته‌اند که حاکی از تفاوت اتصال سیستم اعصاب در افراد منفی‌نگر و مثبت‌اندیش است.

پیش از این تصور می‌شد که اراده انسان مهم‌ترین عامل در نحوه نگرش اوست؛ ولی این تحقیقات نشان می‌دهد که ساختار مغزی نقش عمده‌ای در تفکر انسان دارد و انسان‌ها به دو دسته منفی‌نگر و مثبت‌اندیش تقسیم‌بندی می‌شوند.

در این تحقیقات 71 داوطلب خانم مورد بررسی قرار گرفتند. به این داوطلبان تصاویر ناراحت کننده‌ای نشان داده شد و خواسته شد تا در مورد آن مثبت فکر کنند. به طور همزمان فعالیت ذهنی داوطلبان ثبت می‌شد.

برخی از داوطلبان تفکر مثبتی در مورد تصویر داشتند. فعالیت ذهنی افرادی که از دیدن تصویر نگران شده بودند بسیار بیشتر بود و زمانی که از آنان خواسته شد مثبت فکر کنند، نگران‌تر شدند و افکار منفی در آنان شدت پیدا کرد.

دلیل انتخاب زنان در این آزمون، صراحت در بروز احساساتشان بود.

بررسی‌ها نشان داد که برخی از افراد به طور ذاتی مثبت‌نگر هستند و حتی در شرایط سخت و پیچیده نیز آرامش خود را حفظ می‌کنند که این موضوع به ساختار ذهنی آنان مرتبط است.

مدیر این پروژه معتقد است که با وجود ذاتی بودن مثبت‌اندیشی یا منفی‌نگری، تربیت خانوادگی و تمرین نیز می‌تواند تاثیر بسزایی روی نگرش فرد داشته باشد و الگوی فکری را متحول کند.

نتایج این تحقیقات در شماره اخیر نشریه Abnormal Psychology منتشر شده است.

کد خبر 256724
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز