سه‌شنبه ۳ دی ۱۳۹۲ - ۰۷:۵۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان با استفاده از جریان الکتریکی می‌توانند خاطرات بد را از ذهن افراد پاک کنند، رویکردی که می‌تواند در درمان بیماری‌های روحی از قبیل آسیب‌های روانی،‌ آثار ناشی از استفاده از مخدرها و اختلالات روانی کاربرد داشته‌باشد.

حافظه

براساس گزارش فاکس‌نیوز، دانشمندان برای آزمایش این تکنیک ابتدا بیمارانی را انتخاب کرده و برای آنها داستانی ناراحت‌کننده را به صورت تصویری و کلامی بازگو کردند. بعد از گذشت یک هفته، این داستان برای داوطلبان یاد‌آوری شده و سپس درمان شوک الکتریکی روی آنها اجرا شد و پس از آن،‌خاطرات بد به کلی از حافظه گروهی از افراد داوطلب پاک شده‌بودند.

به گفته محققان دانشگاه ردبود در هلند این درمان اثری قابل توجه دارد که به صورت مستقیم در تمامی داوطلبان مشاهده شده‌است.

دانش سال‌ها است که درگیر راهکاری برای پاک کردن خاطرات بد از ذهن انسان است. در درمان مواجه‌سازی، مواجه‌سازی مداوم و غیر مخرب با عامل ایجاد بیماری،‌برای مثال فوبیا، برای کمک به مقابله با ترس بیماران و تضعیف تدریجی ترس مورد استفاده قرار می‌گیرد،‌پدیده‌ای که به خاموشی شهرت یافته‌است. برخی از دانشمندان در حال آزمودن داروی ضد اضطراب پروپرانولول هستند با این امید که بتوانند روزی از آن برای حذف انتخابی خاطرات ناخواسته افراد و یا عواملی که منجر به سیگاری شدن، معتاد شدن و آسیب‌های جدی روحی می‌شوند استفاده کرد.

دانشمندان در گذشته باور داشتند زمانی که یک خاطره در ذهن شکل گرفت، برای همیشه در حافظه ثبت شده و غیرقابل تغییر خواهد بود. برای درمان افراد مبتلا به اضطراب متخصصان به آنها آموزش می‌دادند تا با ایجاد خاطرات جدید بر ترس‌های خود غلبه کنند با این‌همه خاطرات قدیمی هنوز وجود داشته و امکان بازگشت آنها وجود داشت.

درحدود یک دهه پیش، دانشمندان کشف شگفت‌آوری انجام دادند و نشان دادند  زمانی که خاطره‌ای از گذشته به موش آزمایشگاهی یادآوری می‌شود، حاطره آن رویداد بسیار ناپایدار است و تنها چند ثانیه دوام دارد. اما زمانی که داروهایی ویژه مستقیما به مغز موش تزریق می‌شد،‌خاطرات ترسناک به کل از حافظه موش پاک می‌شد اما دیگر خاطرات همچنان در ذهن موش باقی می‌ماند.

پاسخ دادن به این پرسش که آیا خلل وارد کردن در فرایند تجدید خاطرات در ذهن انسان امکان‌پذیر است یا نه  بسیار دشوار است زیرا تزریق مستقیم دارو به مغز انسان کاری بسیار خطرناک است. با این‌همه دانشمندان هلندی برای رفع این مشکل نیز راهی یافتند.

این محققان از شوک الکتریکی برای حذف خاطرات ناخوشایند 39 داوطلب مبتلا به افسردگی حاد استفاده کردند. در این  آزمایش بیمار پس از آرام سازی ماهیچه‌ها،‌داروی بیهوشی دریافت کرده و سپس جریان برق از بخش‌هایی ویژه از مغز آنها عبور داده می‌شود و تشنج خفیفی به وجود می‌آورد که می‌تواند در درمان افسردگی موثر باشد. هنوز مشخص نیست عملکرد دقیق این تکنیک به چه صورت است: برخی بر این باورند جریان برق مسیر جریان خون و یا متابولیسم را در درون مغز تغییر می‌دهد و برخی دیگر آزاد شدن هورمون‌‌هایی خاص را در مغز عامل تاثیرگذاری آن در درمان افسردگی می‌دانند.

دانشمندان از بررسی نتایج به دست آمده از آزمایش خود به این نتیجه رسیدند که اثرگذاری این تکنیک نیاز به زمان دارد زیرا گروهی از داوطلبان که بلافاصله پس از دریافت شوک مورد سوال قرار گرفتند به خوبی تمامی جزئیات را به یاد می‌آوردند.

کد خبر 243543
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز