همشهری آنلاین: اولین بیمار مبتلا به سرطان مغز در اروپا واکسن درمان این نوع سرطان را در بیمارستان کینگ‌کالج لندن دریافت کرد.

براساس گزارش BBC، این بیمار که اولین بیمار دریافت‌کننده واکسن سرطان مغز در اروپا است،‌62 سال سن داشته و اوایل سال جاری از بیماری‌اش آگاهی پیدا کرد. واکسن شخصی‌سازی شده‌ای که به بدن او تزریق شد به گونه‌ای مهندسی شده تا سیستم ایمنی بدن او را برای مبارزه با تومور سرطانی آموزش دهد.

بیمارستان کینگ کالج لندن یکی از 50 بیمارستانی است که این پروژه آزمایشی را به رهبری کیومرث اشکان،‌جراح اعصاب بیمارستان کینگ‌کالج لندن اجرا خواهد کرد. رابرت دمگر، هنرپیشه تئاتری است که پس از آگاهی از بیماری‌اش بازی در نقش اوتلو را ترک کرده و به فاصله چند روز تحت جراحی قرار گرفت. پیش از آغاز جراحی به او پیشنهاد شده‌بود تا اولین فردی باشد که در اروپا تحت درمان آزمایشی این واکسن قرار می‌گیرد.

جراحان تومور او را از سرش خارج کرده و آن را در کنار سلول‌های دندریتی که از سلول‌های ایمنی بدنش جدا شده‌بودند کشت دادند. هدف آموزش سلول‌ها در شناسایی تومور بود. واکسن به دست آمده به بازوی بیمار تزریق شد به این امید که این سلول‌ها به دیگر سلول‌های سیستم ایمنی روش مقابله با تومور را آموزش داده و سرطان را نابود کنند. قرار است این بیمار طی دو سال آینده 10 دوز از این دارو را دریافت کند.

کیومرث اشکان هدایت این پروژه را به عهده داشته و می‌گوید نیاز به درمان جدید و موثر سرطان روز به روز شدید‌تر می‌شود. به گفته وی حتی اگر دو تومور در بین دو بیمار کاملا شبیه به هم به نظر بیایند،‌ در واقعیت با یکدیگر بسیار متفاوتند،‌از این رو یک نوع درمان نمی‌تواند برای از بین بردن تمامی انواع تومورهای اثرگذار باشد و در اینجا است که نیاز به درمان‌های شخصی‌سازی شده براساس نوع سرطان بیمار احساس می شود.

در این آزمایش داوطلبانی مبتلا به گلیوبلاستوما، مرگبارترین نوع تومور مغزی که سالانه بیش از هزار و 500 نفر در بریتانیا مبتلا به این بیماری تشخیص داده می‌شوند، حضور یافته‌اند. میانگین دوام بیمار پس از ابتلا به این بیماری 12-18 ماه است. به گفته اشکان،‌ اجرای این دوره آزمایشی که طی آن 300 نفر تحت درمان قرار خواهند گرفت،‌برای اثبات اثرگذاری این درمان ضروری است. به گفته وی نیمی از این افراد واکسن حقیقی و نیمی دیگر واکسنی محتوی دارونما دریافت می‌کنند تا اثر دارو برروی داوطلبان به خوبی آشکار شود.

این تکنیک درمانی که DCVax نام دارد تاکنون در آمریکا مورد آزمایش قرار گرفته و طول عمر بیماران سرطانی را از 12-18 ماه تا سه سال افزایش داده‌است. اشکان می‌گوید نتایج امیدوارکننده از آزمایش‌های آمریکا بسیار دلگرم‌کننده هستند و خبر از افزایش طول عمر بیماران بدون وجود عوارض جانبی می‌دهند.

کد خبر 243668
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز