همشهری آنلاین: اولین نوزاد حاصل از یک تخمک بالغ‌شده در آزمایشگاه که منجمد وذخیره شده و بعد از حالت انجماد خارج و باور شده بود، در کانادا متولد شده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه پژوهشگران در کنفرانسی در لیون فرانسه دوشنبه 2 جولای     (11 تیر) ضمن بیان این خبر گفتند، این نوزاد دختر از زنی مبتلا به بیماری تخمدانی پیشرفته متولد شده است. به گفته آنها سه زن دیگر در یک گروه 20 نفره زنان تحت بررسی نیز  با همین تکنیک باردار شده‌اند.

پزشکان قبلا تخمک‌های زنانی را که قرار است به خاطر سرطان تحت درمان قرار گیرند و به علت نابودی تخمک‌ها  به علت شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی در معرض خطر عقیمی قرار دارند، جمع‌آوری می‌کنند.

تخمک‌های این زنان که پس از تحریم تخمدان‌ها با هورمون برداشت می‌شوند در آزمایشگاه با اسپرم همسران‌شان بارور و سپس منجمد می‌شوند.  پس از درمان سرطان آنها را از حالت منجمد خارج می‌کنند و در رحم زن می‌کارند.

گروه پژوهشگران کانادایی برای اولین بار تخمک‌ها را از تخمدان‌های تحریک‌نشده برداشت کردند و علاوه بر این عمل باروری را نه قبل از مرحله انجماد بلکه پس از انجماد و ذوب‌کردن آن انجام دادند.

هانانل هولزر که سرپرستی این گروه محققان از مرکر تولید مثل مک‌گیل در مونترال را به عهده دارد، در این باره گفت: "ما برای اولین بار نشان دادیم که ممکن است تخمک‌های انسان را از تخمدان‌های تحریک‌نشده برداشت کرد، در آزمایشگاه به بلوغ رساند و منجمد کرد، و چند ماه بعد  پس از خارج‌‌کردن از حالت انجماد آنها با موفقیت بارور کرد و به رویان حاصل را به رحم منتقل کرد و نوزادی زنده را از این بارداری به دست آورد."

گروه مورد بررسی این پژوهشگران شامل 20 زن با میانگین سنی 30 سال بودند که با سونوگرافی در آنها تشخیص "نشانگان تخمدان پلی‌کیستی" (PCOS)داده شده بود. این عارضه یک اختلال هورمونی است که حدود 10 درصد زنان در سن باروری را مبتلا می‌کند و باعث ناباروری می‌شود.
البته دکتر هولزر هشدار داد که این شیوه هنوز مراحل مقدماتی خود را طی می‌کند و هنوز باید در زنان مبتلا به سرطان نیز مورد آزمایش قرار گیرد.
این روش می‌تواند از جمله به زنان مبتلا به سرطان که باید به فوریت تحت شیمی‌درمانی یا پرتودرمانی قرار گیرند و وقتی برای تحریک تخمدان در آنها وجود ندارد کمک کند.
یک گزینه دیگر برای حفظ باروری این زنان که آن هم مراحل آزمایشی را می‌گذراند برداشتن بافت تخمدان پیش از شروع درمان سرطان است. این بافت منجمد می‌شود و سپس بعد از اتمام درمان سرطان به بیمار پیوند زده می‌شود.
در زنان نابارور مبتلا به PCOS هورمون‌هایی که برای تحریک تخمدان به تولید تخمک به کار می‌روند، ممکن است به تحریک مفرط بالقوه مرگبار تخمدان منجر شوند. بنابراین این روش می تواند که نیازی به تحریک تخمدان ندارد می‌تواند به به باروری آنها کمک کند.

 

 

کد خبر 25644

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز