سه‌شنبه ۲ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۸:۵۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رییس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت از کشف و شناسایی چهار نوع آ. یو. دی قاچاق و تقلبی تنها در دو فروشگاه ‌عرضه محصولات در کشور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایسنا دکتر محمد اسلامی از مشکلات موجود در برنامه‌های کشوری تنظیم خانواده را وجود محصولات قاچاق و تقلبی عنوان کرد و افزود: "تشخیص نوع تقلبی این محصولات با چشم به تنهایی امکان‌پذیر نیست. "

وی با اشاره به ضرورت استریل بودن IUD جهت کارگذاری آن در داخل رحم گفت: "نتایج بررسی‌های آزمایشگاهی آ.یو.دی‌های قاچاق و تقلبی حاکی از آلودگی‌های میکروبی و غیر استاندارد بودن اندازه آنان است، این در حالی است که این محصولات غیرمجاز تقلبی غالبا با اسامی فریبنده‌ای در بازار به فروش می‌رسد. "

رییس اداره تنظیم خانواده وزارت بهداشت به وجود دو نوع محصول پیشگیری از بارداری قانونی و مجوز دار در داخل کشور اشاره کرد و افزود: "در فواصل زمانی و بر اساس مکاتبات به عمل آمده با اداره کل تجهیزات پزشکی، انجمن زنان و زایمان، سازمان نظام پزشکی،‌جمعیت مامایی، معاونت‌های درمانی و بهداشتی، اداره تعزیرات حکومتی و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز محصولات قانونی و مجوز دارو و نمایندگی‌های فروش آن معرفی شده است و پزشکان و ماماها می‌توانند آ. یو. دی مورد نیاز خود را از این مراکز تهیه کنند."

وی با بیان اینکه سالیانه 300 هزار آ. یو. دی در مراکز دولتی و حدود یکصد هزار آ. یو. دی در مراکز خصوصی کار گذاشته می‌شود، گفت: "آ. یو. دی با میزان اثر بخشی بیش از 99 درصد از موثرترین روش‌های پیشگیری از بارداری است. "

اسلامی با تاکید بر اینکه آ. یو. دی‌های قاچاق و تقلبی فاقد توان پیشگیری از بارداری هستند، ادامه داد: "دردها و خونریزی‌های شدید رحمی، جابجایی و دفع آ. یو. دی از دیگر پیامدهای آ. یو. دی‌های غیرمجاز و قاچاق است."

کد خبر 27388

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز