سه‌شنبه ۲۵ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۱۴:۵۳
۰ نفر

گروه سلامت: پس از سال‌ها مطالعه و تحقیق در کشور برای نخستین بار نوزاد حاصل از لقاح مصنوعی IVM در مرکز تحقیقات باروری و ناباروری یزد متولد شد.

دکتر کلانتری مسئول بخش ژنتیک مرکز تحقیقات باروری و ناباروری گفت: سالهاست که در مراکز تحقیقاتی متعدد باروری و ناباروری در کشور در زمینه بالغ شدن تخمک در خارج از رحم و در محیط آزمایشگاهی کارهای زیادی انجام می‌شد و از آنجا که این روش نیاز به محیط ویژه آزمایشگاهی واضافه کردن مواد خاصی دارد از این رو هیچ کدام منجر به تولد نوزاد نشده بود.

وی ادامه داد: اما پس از تحقیق و بررسی محققان در مرکز تحقیقات باروری و ناباروری یزد و جداسازی تخمک نابالغ از مادر و نگهداری آن در شرایط ویژه و بالغ کردن و لقاح آن با اسپرم در خارج از رحم و انتقال آن به رحم مادر، چندی پیش برای اولین بار در کشور نوزادی به این روش (IVM) متولد شد.

امروزه روش‌های کمک باروری در درمان نازایی تحولی ایجاد کرده است. هر ساله هزاران کودک در نتیجه روش‌های کمک باروری به‌دنیا می‌آیند. پیشرفت علم پزشکی و تکنولوژی آن زوج‌های زیادی را قادر ساخته‌اند که کودک خود را به‌دنیا بیاورند. به‌طور متوسط از هر 5 زوجی که از روش‌های کمک باروری استفاده می‌کنند، یک زوج بچه‌دار می‌شود.

در حال حاضر شایع‌ترین روش کمک باروری IVF یا تلقیح آزمایشگاهی است. این روش که قدیمی‌ترین و موثرترین روش از میان روش‌های کمک باروری است، مخفف In Vitro Fertilization است و IVM که یکی از انواع IVF محسوب می‌شود، مخفف In Vitro Maturation به معنای بلوغ تخمک در آزمایشگاه است.

از آنجا که احتمال به هم رسیدن و ترکیب سلول جنسی نر (اسپرم) و سلول جنسی ماده (تخمک) در داخل لوله آزمایش بیشتر از محیط شانسی محفظه شکم است، از این ایده برای باروری استفاده می‌شود. بدین صورت که تخمک‌های رسیده از زن گرفته شده و در ظرفی داخل آزمایشگاه با اسپرم ترکیب می‌شود. تخم حاصل پس از گذشت 3 تا 5 روز از لقاح (امبریو) در داخل رحم قرار داده می‌شود.

درهمین حال روز سه‌شنبه اعلام شد دانشگاه علوم پزشکی ایران، مرکز تحقیقات بهداشت باروری و مراقبت‌های پرستاری را راه‌اندازی می‌کند.

دکتر سیده فاطمه اسکویی، رئیس دانشکده پرستاری و مامایی این دانشگاه با اعلام این مطلب به ایسنا گفت: از سال 1378 به منظور راه اندازی مرکز تحقیقات بهداشت باروری و مراقبت‌های پرستاری اقداماتی صورت گرفت واکنون مرکز تحقیقات بهداشت باروری و مراقبت‌های پرستاری در انتظار موافقت اصولی شورای گسترش دانشگاه علوم پزشکی ایران است تا رسما کار خود را آغاز کند.

وی با اشاره به اینکه آغاز به کار این مرکز تحقیقات نتایج مطلوبی را برای کشور به همراه خواهد داشت، افزود: هدف از تشکیل و راه‌اندازی چنین مرکز تحقیقاتی ارائه خدمات مطلوب به مددجویان و ارتقاء خدمات پرستاری و مامائی مبتنی بر شواهد و استانداردهای علمی‌است.

دکتر اسکویی رسالت و چشم‌انداز مرکز تحقیقات بهداشت باروری مراقبت‌های پرستاری را روشن و مشخص دانسته و تصریح کرد: تحقیق در امر مراقبت‌های ویژه ( قلب، سوختگی و دیالیز)، بهداشت باروری و انجام تحقیقات مشترک با دانشگاه‌های داخلی و خارجی از مهم ترین برنامه‌های این مرکز خواهد بود.

کد خبر 22097

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز