مجموع نظرات: ۰
جمعه ۱۸ مرداد ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که دارویی که میلیون‌ها نفر از زنان در دهه‌های اخیر برای افزایش احتمال باروری از آن استفاده کرده‌اند، مزیتی نسبت به عدم درمان ندارد.

 به گزارش خبرگزاری فرانسه آزمون‌های بالینی انجام شده بوسیله پژوهشگران در انگلیس نشان داد که کلومیفن سیترات، که با نام‌های تجاری Clomid و Serophene در بازار دارویی موجود است، نمی‌تواند نسبت باردارشدن در زنان را افزایش دهد.

کلومیفن که یکی از شایع‌ترین داروهای ناباروری در جهان است برای القا کردن تخمک ‌گذاری و بهبود تولید تخمک طراحی شده است.

این بررسی بر روی 580 زن در اسکاتلند، که همه آنها برای بیش از دو سال به ناباروری توضیح‌داده نشده مبتلا بودند، همچنین نشان داد که استفاده از وارد کردن مصنوعی اسپرم به درون رحم (IUI) بدون تحریک دارویی تخمک‌گذاری نیز مزیتی نسبت به عدم درمان ندارد.

این پژوهشگران کارآیی ترکیب این دو روش را که اغلب برای درمان ناباروری انجام می‌شود، مورد ارزیابی قرار ندادند.

در یک چهارم موارد ناباروری که از هر هفت زوج یک زوج را گرفتار می‌کند، علت خاصی پیدا نمی‌شود.

سیلادتیا باتاچاریا، استاد دانشگاه آبردین در اسکاتلند و سرپرست این تحقیق که نتایج آن در "نشریه پزشکی بریتانیا" منتشر شده است، می‌گوید: " احتمالا این مداخلات درمانی که برای سال‌های بسیاری مورد استفاده بوده‌‌اند، موثرتر از عدم درمان نیستند."

او افزود: "این نتایج خطی مشی‌های کنونی درمان ناباروری را به چالش می‌‌کشد."

در این کارآزمایی بالینی، 580 زن که به ناباروری مبتلا بودند، به سه گروه تقسیم شدند.
یک گروه ترغیب شدند که از شیوه‌های طبیعی استفاده کنند و هیچ درمانی دریافت نکردند. گروه دیگر قرص کلومیفن سیترات مصرف کردند، و در گروه سوم اسپرم شسته‌شده به طور مصنوعی وارد رحم شد.

نتایج حاصل نشان داد که تفاوت میزان بارداری در میان این سه گروه از لحاظ آماری معنادار نیست.

طارق الطوقی و یعقوب خلف از سرویس ملی بهداشت انگلیس در مقاله‌ای در همین شماره مجله پزشکی بریتانیا درباره این تحقیق نوشتند:‌"به عنوان نتیجه مستقیم نبود شواهد، بسیاری از زوج‌های دچار ناباروری توضیح‌داده‌نشده، بسیاری از زوج‌ها درمان‌های گران‌قیمت، بالقوه خطرناک، و اغلب غیرضروری را دریافت می‌کنند و حتی خودشان درخواست آن را می‌کنند."

باتاچاریا و همکارانش همچنین در مورد بارداری‌های چندقلوی ناشی از کلومیفن سیترات، و نیز نتایج تحقیقات قبلی مبنی بر افزایش خطر بالقوه سرطان تخمدان در نتیجه این درمان نگرانی‌هایی ابراز می‌کنند.

ده تا 20 درصد از زنان در این کارآزمایی بالینی که کلومیفن استفاده کرده بودند، از مجموعه‌ای از علائم درد شکمی، نفخ ، گرگرفتگی، تهوع و سردرد شکایت داشتند.

کد خبر 60091

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز