همشهری آنلاین: کلنگ احداث یک طرح مشترک پتروشیمی بین جمهوری اسلامی ایران و ونزوئلا، روز دوشنبه 11 تیر با حضور محموداحمدی نژاد و هوگو چاوز روسای جمهوری دو کشور در عسلویه به زمین زده شد.

به ‌گزارش ایرنا، احمدی‌نژاد درمراسم کلنگ‌زنی این پروژه، دو ملت ایران و ونزوئلا را دو ملت هدفمند و دوست و برادر خواند و گفت: ایران و ونزوئلا با تلاش و کوشش ، کشورهای خود را می‌سازند و تلاش می‌کنند که دنیای جدیدی برای ملت‌های خود و سایر ملت‌های آزاد بسازند.

دکتر "محمود احمدی‌نژاد"  تاکید کرد : ایران و ونزوئلا هر دومصمم به ساختن ، توسعه و پیشرفت هستند.

رییس جمهوری اسلامی ایران آنگاه گفت: "زنده باد ملت‌های ایران و ونزوئلا و نابود باد دشمنان دو ملت و ملت‌های آزاد دنیا."

"هوگو چاوز"رییس جمهوری ونزوئلا نیز در این مراسم‌همکاری دو کشور ایران و ونزوئلا را اتحاد "خلیج فارس‌و دریای کارائیب " دانست و گفت: ما می‌خواهیم متحد شویم و یک دنیای چند قطبی را ایجاد کنیم.

چاوز افزود: ایران یک قدرت منطقه‌ای و تاثیرگذار است و ونزوئلا نیز با توانمندی‌های خود، یک قدرت و کشور تاثیرگذار در آمریکای جنوبی است.

رییس جمهوری ونزوئلا گفت : همکاری دو کشور ایران و نزوئلا برای صلح و دوستی است و در خدمت صلح و امنیت منطقه خواهد بود.

چاوز همچنین با ابراز خوشحالی از سفر به ایران و منطقه عسلویه گفت که برای نخستین بار است که به عسلویه سفر کرده‌و امیدواراست طرح پتروشیمی مشترک ایران و ونزوئلا هرچه سریعتر به بهره‌برداری برسد.

این مجتمع پتروشیمی با ظرفیت تولید سالیانه یک میلیون تن متانول و باسهم مشارکت ‪ ۵۱‬درصدی شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران وسهم ‪ ۴۹‬درصدی شرکت پتروشیمی ونزوئلا درسایت 2 پتروشیمی منطقه‌ویژه اقتصادی انرژی پارس احداث می‌شود.

به گزارش روابط عمومی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، با تاسیس شرکت مشترک پتروشیمی درایران و ونزوئلا،یک واحد پتروشیمی تولیدکننده متانول در عسلویه و یک واحد متانول نیز در منطقه صنعتی زیگما کشور ونزوئلا احداث خواهد شد.

در  آیین کلنگ زنی، وزیران نفت، صنایع و معادن و خارجه ایران به همراه جمعی از مقامات کشوری و استانی حضور داشتند.

فعالیت‌های شرکت ملی صنایع پتروشیمی در عسلویه در دو سایت انجام‌می‌شود.

مجتمع‌های پتروشیمی پارس، غدیر، زاگرس، برزویه، آریاساسول، جم و مبین در سایت یک واقع شده‌اند.

مجتمع پتروشیمی پارس، تولیدکننده اتان و گاز مایع بوتان و پروپان، واحد اول مجتمع پتروشیمی زاگرس،تولیدکننده ‌متانول و مجتمع پتروشیمی مبین، تامین کننده سرویس‌های جانبی مجتمع‌های سایت یک پتروشیمی منطقه ویژه در سال گذشته به بهره‌برداری رسیدند.

عملیات احداث مجتمع‌های پتروشیمی مهر، مروارید و کاویان نیز در سایت دو پتروشیمی منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس آغاز شده است.

عسلویه محل اجرای این طرح‌ها از توابع شهرستان کنگان در استان بوشهر واقع شده است.

کد خبر 25614

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز