همشهری آنلاین: سفیر ونزوئلا درتهران با اعلام اینکه هوگو چاوز رئیس‌جمهور این کشور اوایل هفته آینده و بعد از شرکت در اجلاس اوپک در عربستان سعودی، به ایران سفر خواهدکرد، هدف از این سفر را تأکید مجدد بر توسعه روابط دو کشور توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، آرتورو گایگوس روز چهارشنبه 23 آبان در نشست خبری که در محل سفارت ونزوئلا درتهران برگزارشد، پیگیری قراردادهاوتوافقات امضاشده میان تهران و کاراکاس را از دیگر اهداف سفر  هوگو چاوز به‌تهران برشمرد.

سفیر ونزوئلا با تأکید بر روابط دوستانه تهران-کاراکاس، به سفر اخیر دکتر احمدی‌نژاد رئیس جمهور ایران به ونزوئلا اشاره کرد و گفت: اکنون که آقای چاوز قرار است برای شرکت در اجلاس اوپک به منطقه سفر کند، خوب نیست که به ایران سفر نکند و با آقای احمدی نژاد دیدار نداشته باشد.

وی درخصوص زمان سفر چاوز به‌ تهران گفت که زمان دقیق این‌سفر هنوز مشخص نیست اما به‌احتمال زیاد در اوایل هفته‌آینده انجام خواهد شد.

وی افزود: چاوز به‌همراه تعدادی‌از وزیران کابینه تنها چندساعت در تهران اقامت خواهد داشت.

نشست آتی کشورهای عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت اوپک روزهای ‪ ۲۷‬و ‪ ۲۸‬آبان به میزبانی ریاض برگزار خواهد شد.

حمایت قاطعانه از برنامه هسته‌ای‌صلح‌آمیز ایران

آرتورو گایگوس در این نشست خبری در پاسخ به سؤالی در خصوص همکاری‌های هسته‌ای ایران و ونزوئلا، ضمن تأکید بر حمایت قاطعانه کشورش‌از برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران در تمامی مجامع بین‌المللی گفت: ما تجربه‌ای در زمینه فعالیت هسته‌ای نداریم و این مسئله در زمان حاضر جزو اولویت‌های ما نیست.

سفیر ونزوئلا در ادامه با بیان اینکه رئیس‌جمهور کشورش همیشه در مورد مسئله انرژی و جایگزینی سوخت‌های فسیلی بسیار محتاط عمل می‌کند و ونزوئلا هم مثل تمام کشورها دیگر به آینده مسئله انرژی اهمیت می‌دهد، گفت: هر زمان که آقای‌چاوز لازم بداند، به‌صورت رسمی نیاز به‌انرژی هسته‌ای را رسماً اعلام خواهد کرد.

افزایش بهای نفت

نماینده دولت کاراکاس در تهران در پاسخ به سؤال دیگری در خصوص موضع ونزوئلا به‌عنوان یکی از کشورهای عمده تولیدکننده و صادرکننده نفت در قبال افزایش بهای این کالای راهبردی گفت: ونزوئلا همیشه از حامیان اصلی دستیابی به قیمت عادلانه نفت بوده است.

وی با بیان اینکه کاراکاس تأکیدی بر کاهش یا افزایش بهای نفت نداشته و تنها بدنبال قیمت عادلانه است،تصریح کرد: ما سیاست‌های خود درباره قیمت نفت را در چارچوب قوانین اوپک پیگیری می‌کنیم و چنین سیاستی همواره مورد حمایت بین‌المللی بوده است.

آرتورو گایگوس با اشاره به اینکه قیمت بالای نفت می‌تواند برای کشورهای فقیراوضاع نامناسبی ایجادکند، افزود: مهمترین هدف سیاست‌های نفتی‌ما، استفاده از این منبع مهم انرژی برای‌حل مسایل مردم ونزوئلا و همچنین کمک به‌حل مسایل مردم دیگر کشورهای جهان‌است. چاوز نه‌تنها نگران رفاه‌ مردم ونزوئلا است، بلکه با حساسیت بالایی‌که نسبت به‌مسایل اجتماعی دارد، به‌فکر تمام مردم دنیا است.

او در ادامه به وجود یک پالایشگاه ونزوئلا در آمریکا اشاره کرد و گفت: این پالایشگاه در داخل سرزمین بوش تغذیه‌کننده ‪ ۱۷‬ایالت آمریکا است که محصولات آن برای خانواده‌های نیازمند با تخفیف ‪ ۴۰‬درصدی ارائه می‌شود.

رفراندوم برای اصلاح قانون اساسی

سفیر ونزوئلا در تهران همچنین از تصمیم کشورش برای برگزاری یک رفراندوم درباره پیشنهاد چاوز برای اصلاح قانون اساسی کشورش در روز دوم دسامبر خبرداد و گفت: هدف‌اصلی از اصلاح قانون اساسی که در سال ‪ ۱۹۹۹‬به تصویب رسیده است، کمک به تقویت قدرت مردمی و دادن قدرت و اختیار بیشتر به‌ مردم این کشور است که پایه آن در ابتدای زمامداری چاوز بنا نهاده شد.[تصویب اصلاحات در قانون اساسی ونزوئلا]

وی با بیان اینکه برخی رسانه‌های غربی باحمایت مستقیم واشنگتن سعی‌دارند تا با تحریف واقعیتها، پیشنهاد چاوز برای اصلاح قانون اساسی را به گونه‌ای دیگر منعکس کنند، تصریح کرد: چاوز باتوجه به‌یک سری واقعیات سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و ژئوپلتیک تصمیم به اصلاح قانون اساسی گرفته است و روح این اصلاح "انسان محور"، مبارزه با فقر و ایجاد برابری میان مردم است.

آرتورو گایگوس اظهارداشت که افزایش دوره ریاست‌جمهوری در ونزوئلا از دو دوره متوالی به سه دوره و افزایش طول دوره ریاست جمهوری از ‪ ۶‬سال به ‪۷‬ سال یکی از موارد اصلاح قانون اساسی است که البته رای مردم، تعیین‌کننده نهایی خواهد بود.

این دیپلمات با اشاره به اینکه مخالفین اصلاح قانون اساسی ونزوئلا از عوامل کودتای نافرجام سال ‪ ۲۰۰۲‬هستند که هیچ رهبری و برنامه مشخصی ندارند و ازسوی واشنگتن حمایت می‌شوند، گفت: چاوز از حمایت ‪ ۷۰‬درصدی مردم برخوردار است و طبق نظرسنجی‌ها، بین ‪ ۶۰‬تا ‪۷۲‬درصد مردم‌در رفراندوم اصلاح‌قانون اساسی، رای مثبت خواهند داد.

رویداد اخیر اجلاس شیلی و روابط ونزوئلا-اسپانیا

سفیر ونزوئلا در تهران در پاسخ به سؤالی در خصوص رویدادهای اخیر در اجلاس "ایبرو-آمریکن" که اخیرا در شیلی برگزار شد، گفت: هوگو چاوز روز گذشته(سه شنبه 22 آبان) اعلام کرد که مایل نیست اینگونه مسایل بر روابط میان کاراکاس و مادرید تاثیر بگذارد.

هفته گذشته "خوان کارلوس" پادشاه اسپانیا به دنبال قطع کردن مکرر صحبت‌های "خوسه لوییس رودریگس ساپاترو" نخست وزیر این کشور توسط چاوز در کشور "شیلی" به او گفته بود "ساکت باش"،که این درگیری لفظی موجب ایجاد تنش دیپلماتیک بین دو کشور شد. [اختلاف سران ونزوئلا و اسپانیا در اجلاس ایبرو امریکن]

کد خبر 36594

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز