همشهری آنلاین: چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و جمهوری بولیواری ونزوئلا ،روز چهارشنبه در تهران آغاز شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت صنایع‌ومعادن،ریاست هیات ایرانی را علیرضا طهماسبی، وزیر صنایع و معادن ایران و و رئیس هیئت ونزوئلایی را خوزه خان،وزیر صنایع پایه و معادن ونزوئلا برعهده دارند.

 وزیر صنایع و معادن  کشورمان در مراسم افتتاحیه این اجلاس،‌با اشاره به امضای بیش از 150 سند همکاری طی سالهای اخیر میان ایران و ونزوئلا گفت : 90 درصد این اسناد در دوسال گذشته به امضا رسیده که در زمینه صنایع سبک،‌ سنگین،معدن،نفت،پتروشیمی،فرهنگ،توریسم،صنایع کوچک و متوسط،حمل و نقل،‌مسکن و بانکی است.

وی ابراز امیدواری کرد:در چهارمین اجلاس کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی ایران و ونزوئلا،امکان امضای 25 سند همکاری در بخش خصوصی و 11 سند همکاری در بخش دولتی فراهم شود.

وزیر صنایع و معادن خاطرنشان کرد:براساس پیشنهاد طرف ونزوئلا یی و اعلام آمادگی ایران،نخستین بار در این اجلاس،همکاریهای 3 جانبه،ابتدا با آمریکای لاتین و سپس با دیگر کشورها برنامه ریزی و اجرا خواهد شد.

طهماسبی در ادامه ابراز امیدواری کرد:در بخش سدسازی نیز پروژه ها و توافقات انجام شده به اجرا درآید و در بخش همکاریهای تجاری نیز تاکنون در خصوص ضمائم موافقتنامه تجارت آزاد توافقی صورت نگرفته که امید است در این دوره از نشستها در این خصوص نیز به توافقاتی دستیابیم.

وی همچنین افزود:درخصوص ادامه پروژه های ساختمانی،کشتی سازی،کارخانه فولاد،دومین طرح سیمان،ساخت هواپیماهای کوچک و مجتمع تولید شکر در دوکشور توافقاتی داشته ایم که طی این اجلاس زمینه های همکاری و اجرایی شدن آنها فراهم می شود.

وزیر صنایع پایه و معدنی ونزوئلا و رئیس هیئت ونزوئلایی نیز با تشکر از طرف مردم، وزرا،هیئت همراه و رئیس جمهور ونزوئلا از توجه و اهتمام ایران به ویژه وزارت صنایع و معادن به مسائل ونزوئلا تاکید کرد:کاراکاس برای دستیابی به استقلال و خودکفایی، خواستار افزایش همکاری ها با دیگر کشورها به ویژه جمهوری اسلامی ایران است و در این راستا نیز طی دو سال اخیر بیش 150 سند همکاری با ایران به امضا رسانده که 84 درصد این اسناد با بخش انرژی و نفت و گاز، کشاورزی و صنایع مرتبط است.

خوزه خان گفت:در این اجلاس به 3 مورد پرداخته خواهدشد که شامل بررسی پیشرفت قراردادهای قبلی ، بررسی مشکلات قراردادهای به امضاء رسیده پیشین و بررسی ایده ها و پیشنهادات جدید برای قراردادهای جدید هستند.

وی سال گذشته را سالی پرثمر برای همکاریهای دوکشور ذکر کرد و افزود : طی سال گذشته دبیرخانه فنی دو کشور تاسیس شد که در جهت تداوم و پیگیری همکاریها فعال است و نیز پروژه سیمان بین ایران – کوبا و ونزوئلا در حاشیه اجلاس غیرمتعهدها امضا شد که پروژه مهمی به شمار می رود.

شایان ذکر است: در این اجلاس 2 روزه 5 کمیته تخصصی در زمینه‌های علوم،‌ فناوری، آموزش، فرهنگ، بهداشت، توریسم، صنایع کشاورزی و محیط زیست، ارتباطات،‌ اطلاعات، مسکن و زیربنایی - تجاری، بانکی، گمرکی، مالی و کنسولی- و انرژی و نفت تشکیل شده است و نمایندگان دوکشور در این کمیته ها، زمینه های همکاری دوجانبه را بررسی می کنند.

کد خبر 17271

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز