همشهری آنلاین: معاون حمل‌ونقل و کنترل ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که بیش از پنج هزار طرح ترافیک برای خبرنگاران در نظر گرفته شده است، گفت: متاسفانه برخی از رسانه‌ها به جای این‌که طرح ترافیک را به خبرنگار شاغل اختصاص دهند ابتدا به مدیرمسوول، سردبیر، دبیر و گاها نزدیکان خویش اختصاص می‌دهند.

به گزارش همشهری آنلاین، سید جعفر تشکری هاشمی با حضور در جلسه شورای شهر تهران با بیان اینکه با هماهنگی وزارت ارشاد سهمیه‌هایی را برای آرم طرح ترافیک رسانه‌های مختلف در نظر گرفته می‌شود، گفت: در تهران کمتر از دو هزار خبرنگار وجود دارد اما برابر گواهی چند برابر این آمار طرح ترافیک داده‌ایم که متاسفانه همچنان به خبرنگاران داده نشده است.

وی در مورد تبعیض‌های به وجود آمده در ارتباط با ارائه‌ طرح ترافیک به خبرنگاران بیان کرد: طرحی برای سال آینده در نظر گرفته‌ایم تا این‌گونه تبعیض‌ها و مداخلات مدنظر قرار گرفته و کاهش یابد که این موضوع تنها شامل رسانه‌ها نمی‌شود، بلکه به سایر دستگاه‌ها نیز مربوط می‌شود.

تشکری هاشمی با اشاره به این‌که در تهران چهارمیلیون خودرو وجود دارد، گفت: تنها به صد هزار خودرو آرم طرح ترافیک تعلق می‌گیرد، بنابراین سه میلیون و 900 هزار نفر طبعا پاسخ منفی می‌گیرند.

وی ادامه داد: هزینه‌ای که از جانبازان، معلولان، خبرنگاران و بیماران خاص و خانواده شهدا دریافت می‌شود تنها به اندازه چاپ برچسب و پالایش اطلاعات می‌باشد. این در حالی است که 30 هزار طرح به دستگاه‌ها و وزارتخانه‌های دولتی اختصاص می‌یابد که اگر بخواهیم این تعداد را کم کنیم مورد اعتراض قرار می‌گیریم.

معاون حمل‌ونقل و کنترل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این‌که طی سالیان اخیر تعادلی بین دستگاه‌ها برای دریافت طرح ترافیک ایجاد شده گفت: پس از 30 سال تجربه سهمیه‌بگیران و یا کسانی که از آرم طرح ترافیک بهره‌مند می‌شوند دو طبقه‌اند که شامل وزارتخانه‌ها، نهادها، ارگان‌ها به عنوان سهمیه‌بگیر و نیز شرکت‌های خصوصی و شهروندان که از طریق سایت و یا حضوری اقدام می‌کنند تقسیم می‌شوند.

وی ادامه داد: سعی کرده‌ایم برای سهمیه‌بگیران حداقل مداخله را داشته باشیم و در مورد نحوه تخصیص طرح به کارکنان از طریق مدیران اقدام شود.

تشکری هاشمی در مورد نظام امتیاز‌بندی افزود: محل سکونت افراد، محدوده طرح ترافیک، محدوده طرح زوج و فرد، خروج از این دو محدوده، آدرس محل شغل، نوع شغل و حساسیت شغل از جمله مسائلی است که در نظام امتیازبندی مدنظر قرار می‌گیرد.

معاون حمل‌ونقل و کنترل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به این‌که تا چند سال قبل به دلیل نبودن سیستم مکانیزه خبرنگاران با ارائه کارت خبرنگاری به پلیس وارد محدوده طرح ترافیک می‌شدند که دو مشکل عمده در این زمینه وجود داشت که یکی از آنها سو‌استفاده از حرمت شغل خبرنگاری بود، چرا که کارت‌های جعلی طی سال‌های 85 و 86 به چند هزار مورد رسید و مشکل دوم نیز نظام کنترلی پلیس بود که باید به یک نظام هوشمند تبدیل شود.

تشکری هاشمی با اشاره به طرحی که در سال آینده قرار است مدنظر قرار گیرد و مشکلات به وجود آمده کاهش یابد، خاطرنشان کرد: این موضوع کنترل محدودیت‌های ترافیکی را مدنظر قرار داده و مشکلات زیست محیطی را برای ساکنان طرح ترافیک کاهش می‌دهد.

وی ادامه داد: در گذشته صد هزار نفر از پرسنل راهنمایی و رانندگی کنترل ورود به محدوده را انجام می‌دادند و باید با توجه به مشکلات به وجود آمده به سمتی حرکت می‌کردیم تا عدم برخورد فیزیکی مردم و پلیس را داشته باشیم.

معاون حمل‌ونقل و کنترل ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که در نظام مکانیزه کنترل طرح ترافیک 106 معمر مربوط به ورود و خروج در ارتباط با پردازش تصویری وجود دارد، گفت: نظارت خوبی در این زمینه شکل گرفته و طی دو سال اخیر محدوده از سمت حجمی بودن به سمت کیفی بودن پیش رفته است.

خبرنگاران اعتراض دارند

احمد مسجدجامعی - رییس شورای شهر تهران پس از شنیدن سخنان اولیه معاون حمل‌ونقل و کنترل ترافیک شهرداری تهران با بیان این‌که سوال شورای شهر مربوط به این بحث‌ها و بحث‌های زیست محیطی نیست، تصریح کرد: مسئله شورای شهر تهران در این جلسه مربوط به تبعیض در ارائه کارت به افرادی است که براساس قوانین و قواعد واجد دریافت کارت بوده‌اند اما دریافت نکرده‌اند. برخی خبرنگاران اعلام می‌کنند که طرح ترافیک نگرفته‌اند و دوستانی نیز نامه نوشته‌اند که به برخی از خبرنگاران کارت تعلق نمی‌گیرد. بنابراین بحثی که وجود دارد سیاست‌های توزیع کارت است و این‌که تبعیض‌هایی در این کار انجام شده است.

به گفته وی خبرنگاران و گروهی از دریافت‌کنندگان اعلام کردند که ارائه کارت در سال جاری کمتر بوده و علت آن را شورای شهر تهران دانسته‌اند.

رییس شورای شهر تهران افزود: برای آنکه به سالم سازی جریان کمک کنیم درخواست می‌کنم کلیه خبرنگارانی که آرم گرفته‌اند با ذکر رسانه‌ای که در آن کار می‌کنند اعلام شوند که تشکری هاشمی با این درخواست موافقت کرد.

پزشکان هم اعتراض دارند

همچنین الهه راستگو با بیان اینکه ارائه طرح سالانه به خبرنگاران حداقل امکانی است که شهر و شهرداری تهران می‌تواند به این عزیزان ارائه دهد، گفت: به‌رغم محدودیت‌ها باید ضوابط این کار به صورت شفاف اعلام شود تا با ارجاع موضوع به شورای شهر بتوانیم در این رابطه تصمیم‌گیری کنیم.

وی تصریح کرد: اگر محدودیتی در صدور آرم طرح ترافیک است چرا به عده‌ای از خبرنگاران طرح با تعرفه 40 هزار تومانی و به عده‌ای با قیمت 800 هزار تومان ارائه شده است؟ این تبعیض‌ها سئوال برانگیز است.

معصومه آباد نیز درباره طرح ترافیک پزشکان گفت: در سال 1350 زمانی که محدوده طرح ترافیک مطرح شد فلسفه آن این بود که گروه‌هایی مانند پزشکان که ترددشان در سطح شهر ضروری است بتوانند به راحتی با خودروی خود تردد کنند.

این عضو شورای شهر ادامه داد: امروز به‌رغم اینکه اولویت‌بندی‌ها در نظام پزشکی رعایت می‌شود اما سهمیه پزشکان از طرح ترافیک به طورت اسمی 6 هزار و در عمل 4808 آرم بوده است. بنابراین تقاضا دارم سهمیه 8 هزار تایی پزشکان کم نشود زیرا این عزیزان گفته‌اند چنانچه سهمیه اصلاح نشود ما به صورت هماهنگ یک روز به سر کار نخواهیم رفت.

صنف روزنامه‌نگاران پیگیری کنند

اسماعیل دوستی نیز در این باره گفت: به شخصه شاهد بوده‌ام که اشخاصی آرم دریافت می‌کنند که خبرنگار نیستند در حالی که باید به این موضوع به صورت کلان نگاه کرد، جامعه رسانه یک صنف است و اتحادیه دارد و باید از این طریق به این موضوع رسیدگی شود.

اقبال شاکری گفت: لازم است اصلاحاتی در سامانه امتیاز دهی برای صدور آرم طرح ترافیک صورت گیرد و میزان تردد خودرو در شهر هم یکی از ملاک‌ها باشد. طبعاً هرچیزی محدود شود و رقابت در آن صورت گیرد در آن خطا رخ می‌دهد اما اصل کنترل ترافیک مراکز شهری اصلی جهانی است.

محسن سرخو گفت: قبلاً یک عضو از شورای شهر در شورای ترافیک تهران حضور داشت و لازم است تمهیدی بیاندیشیم تا دوباره این موضوع برقرار شود علاوه بر این در بحث طرح ترافیک باید آلودگی شهر را هم در نظر داشته باشیم، شاید صنوف مختلف واجد شرایط دریافت آرم باشند اما در صورت تخصیص آن به افراد بیشتر باید بپذیریم که بچه‌های بیشتری در شهر دچار آسم و بیماری‌های تنفسی خواهند شد.

محسن پیرهادی نیز گفت: ما برای حل معضل آلودگی هوا به دنبال اقدامات ریشه‌ای در زمینه خودروهای هیبریدی و موتورسیکلت‌های برقی هستیم همزمان لازم است فرآیند سازی هوشمند‌سازی کنترل ترافیک را نیز تسریع ببخشیم، پیشنهاد می‌کنم شورا با همکاری شهرداری کمیته‌ای تشکیل دهد برای تعیین افرادی که آرم طرح ترافیک به انان تعلق می‌گیرد علاوه بر این بسیاری از مسئولان و خود ما نیز باید با شیب ملایم، فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی را ترویج کنیم و از تاکسی استفاده کنیم.

کد خبر 256024
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شورای شهر

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز