گفت‌و‌گو> پگاه شفتی: ۲۰هزار بازدیدکننده در روز، یکی از ۵۰۰ سایت برتر ایرانی طبق برآورد سایت «الکزا»، از ویژگی‌های ایده‌ای است که در یکی از روزهای ماه اسفند به ذهن ابداع‌کننده‌اش رسید.

واژه‌های جادویی

واژه‌یاب سایت لغت‌نامه‌ی آنلاین است که لغت‌نامه‌های «دهخدا»، «معین» و «عمید» را یک‌جا ارائه می‌کند و علاوه بر این‌ها قافیه‌یاب هم هست.

حسین سالمی‌نژاد، بنیان‌گذار سایت واژه‌یاب است. او به‌زودی در مقطع کارشناسی ارشد، رشته‌ی برق-الکترونیک از دانشگاه امیرکبیر فارغ‌التحصیل می‌شود و این‌روزها حسابی سرگرم پایان‌نامه‌اش است. با او به بهانه‌ی سایت پربازدید و خلاقانه‌اش به گفت‌وگو می‌نشینیم.

* * *

  • چه‌طور این فکر به ذهنت رسید؟

اسفند ۸۹ این ایده به سرم زد. فروردین ۹۰ عمومی شد و سایت به اسم «واژه‌یاب» در اینترنت تأسیس شد. ایده وقتی به ذهنم رسید که تصمیم گرفتم یک  قافیه‌یاب بسازم، اول یک قافیه‌یاب معمولی بود که برای خودم ساخته بودم و قرار نبود فابریک و عمومی شود و لغت‌نامه هم نبود. برای ساختن قافیه‌یاب هم نیاز به یک لغت‌نامه بود مثل لغت‌نامه‌ی معین. وقتی دیدم این لغت‌نامه را دارم، گفتم خب کنار این قافیه‌یاب، یک لغت‌نامه هم بسازم و این شد که به این‌جا رسید و خود به‌ خود این امکانات را به آن اضافه کردیم.

  • چه موانعی سر راهت بود؟

از نظر برنامه‌نویسی که مشکلی نداشتم، ولی موانع اصلی در ارتباط با «سرور» بود. «هاست» و سرور و مشکلات فنی بیش‌ترین مشکلات بود.

  • مثل؟

درآمد که قبلاً نداشتیم و مدتی بود که هزینه‌ها را از جیب خودم می‌دادم و دیگر واقعاً نمی‌توانستم بیش‌تر از این هزینه کنم و سرور برایش تهیه کنم. چون ‌می‌دانید که سرور لازم است تا یک سایت سرپا باشد.

  • چه‌شد که بالأخره توانستی از پس هزینه‌ها بربیایی؟

 هم کمک‌های مردمی بود و هم به‌صورت مختصر تبلیغاتی در سایت گذاشتیم، البته الآن برداشته‌ایم چون هزینه‌ها تأمین شد. اسپانسری هم که تازگی از ما حمایت کرده (سایت کوکجا)، کمک‌هزینه‌ها را برعهده گرفته است.

  • یعنی الآن به درآمدزایی رسیده‌ است؟

من به چشم درآمد این سایت را نگاه نمی‌کنم، ولی خب مقداری هست.

  • تا حالا چه بازخوردهایی گرفته‌ای؟

مردم خیلی خوشحالند، چون ما در سایت هیچ تبلیغی نگذاشته‌ایم و در واقع خیلی متعجبند که چرا این سایت مثل بقیه‌ی سایت‌ها تبلیغات ندارد و خیلی هم تشکر می‌کنند که توانسته‌ایم چنین لغت‌نامه آنلاینی در اختیارشان بگذاریم. بیش‌تر بازخورد‌هایی که کاربران از طریق ای‌میل با ما درمیان می‌گذارند راجع به همین موضوع است.

  • برنامه‌ای برای گسترش سایت داری؟

بله حتماً، ولی خب، نبود و کمبود وقت فعلاً اجازه نمی‌دهد بیش‌تر گسترش بدهیم.

البته یکی از برنامه‌هایی که در حال کار بر روی آن هستیم، دسترسی به این لغت‌نامه از طریق کلیه‌ی سایت‌هاست. مثلاً در سایت گوگل هستید و معنی کلمه‌ای را نمی‌دانید، با این ایده می‌توان با دو کلیک روی کلمه، در همان‌لحظه و در همان‌سایت، معنی را دید.

  • این ایده را فعلاً به‌طور محدود پیاده کرده‌ای ، مگر نه؟

دقیقاً، اسمش هم هست واژه‌ی جادویی. الآن این سرویس طوری است که مدیر سایت باید آن را بر روی سایت یا وبلاگش نصب کند. مثلاً  مدیر یک سایت ادبی دوست دارد این امکان را روی سایتش قرار دهد، می‌تواند با نصب یک «افزونه» این امکان را در سایتش فراهم کند. ولی این امکان در سایت گوگل امکان‌پذیر نیست، چون گوگل یا حتی «ویکی‌پدیا» یک سایت انگلیسی‌زبان هستند و ما قصد داریم کاری کنیم تا این امکان در این سایت‌ها هم انجام شود. یعنی یک افزونه‌ی مرورگر که کاربران بتوانند آن را روی مرورگرشان نصب کنند.

فعلاً در زبان‌های فارسی و انگلیسی و بعدها هم به فرانسه و آلمانی گسترشش می‌دهیم.

  • اپلیکیشن واژه‌یاب، بر روی سیستم‌عامل «اندروید» و «آی.او.اس» هم ساخته شده است؟

روی اندروید دو اپلیکیشن به نام واژه‌یاب و واژه‌دان هست که در «کافه بازار» اندروید وجود دارد و کاربران اندروید می‌توانند آن را نصب کنند. اما واژه‌دان یک اپلیکیشن آموزشی است که به‌طور تصادفی کلمه‌هایی را به کاربر نشان می‌دهند تا کاربر معنی آن‌ها را یاد بگیرد و دایره‌ی لغاتش را افزایش بدهد. هم‌چنین اعضای گروه در حال کار بر روی اپلیکیشن آی.او.اس هستند.

  • پروژه‌ی بعدی شما چیست؟

ایده‌های زیادی دارم و فعلاً روی هیچ‌کدامشان تمرکز نکرده‌ام. ولی حضور ذهن ندارم که بدانم دقیقاً پروژه‌ی بعدی چی هست. اما اگر بتوانم مجوز بگیرم، دوست دارم یک رادیوی آنلاین بسازم. چند بازی هم دوست دارم برای تبلت و موبایل بسازم و در کل، ایده‌های زیادی دارم.

  • رشته‌ی تحصیلی شما با کاری که انجام می‌دهید متفاوت است، چرا؟

بله، تقریباً بعد از انتخاب این رشته، علاقه به وب در من به‌وجود آمد. البته قبلاً هم تا حدی این علاقه بود، ولی من رشته‌ای به جز کامپیوتر در دانشگاه ندیدم که بتوانم در آن علاقه‌ام را ادامه بدهم.

  • خب پس چرا همان را انتخاب نکردی؟

موقع انتخاب رشته سنم پایین بود و همان‌طور که گفتم بعد از انتخاب رشته این علاقه به‌وجود آمد.

  • با همه‌ی این‌ها، این رشته کمکی هم در زمینه‌ی مورد علاقه‌ات کرد؟

مطمئناً بی‌تأثیر نبوده و ناراحت هم نیستم که الکترونیک را انتخاب کرده‌ام.

  • در این رشته هم ایده‌هایی داری؟

بله ایده زیاد دارم، ولی چون زمینه فراهم نیست، هزینه هنگفت است و سخت‌افزار نیاز دارد، به همین دلیل عملی نمی‌شود.

  •  مهم‌ترین پروژه‌ی شما در سال ۹۳ چیست؟

فعلاً امیدوارم پایان‌نامه‌ و دفاعم به‌خوبی پیش برود. این در سال ۹۳ بزرگ‌ترین هدفم است. اما اگر بخواهم ایده‌هایم را عملی کنم، دوست دارم رادیوی آنلاینم را راه بیندازم.

  • کمی از نوجوانی‌ات برای دوچرخه بگو.

یادم هست که در نوجوانی هرهفته دوچرخه را می‌خواندم و منتظر می‌ماندم پنج‌شنبه از راه برسد تا من دوچرخه را بخوانم. آن‌زمان خیلی دوچرخه را دوست داشتم.

  • کدام بخش از دوچرخه را بیش‌تر دوست داشتی؟

بخش ادبی و سرگرمی را بیش‌تر دوست داشتم.

  • چه‌جور نوجوانی بودید؟ شیطان یا آرام؟

فکر می‌کنم آرام بودم، چون همیشه پای کامپیوتر بودم.

  • به شما غر نمی‌زدند که چرا این‌قدر زیاد پشت کامپیوتر هستی؟

نه، اصلاً. تشویقم هم می‌کردند و همیشه مشوقم بودند.

  • نوجوان درس‌خوانی بودی؟

در آن حد نبودم که بنشینم و درس بخوانم و نمره‌های خیلی بالا بگیرم اما مشکلی هم نداشتم. برای قبولی در دانشگاه هم درس‌خواندم و با رتبه‌ی خیلی خوبی قبول شدم. اما درسم متوسط بود.

  • چه درسی را بیش‌تر ازهمه دوست داشتی؟

اگر بخواهم صادقانه بگویم، هیچ‌کدام از درس‌ها را...

  • پس بهتره بپرسم چه درسی را بیش‌تر از همه دوست نداشتی؟

عربی.

  • از موقعیت و شغل فعلی‌تان راضی هستید؟ همان است که در دوره‌ی نوجوانی می‌خواستی؟

تصور من از ۲۵سالگی این نبود، گرچه الآن هم ناراضی نیستم. یادم نیست در نوجوانی چه شغل خاصی مدنظرم بود، ولی مثل بقیه هم نبودم. مثلاً در آن‌زمان همه دوست داشتند خلبان شوند. اما من دوست نداشتم. ولی از همان زمان به کامپیوتر خیلی علاقه داشتم.

  • چه تصوری داشتی؟

هیچ‌وقت فکر نمی‌کردم یک سایت پربازدید داشته باشیم.

  • چه پیامی برای نوجوان‌های علاقه‌مند به این رشته داری؟

دوست دارم به آن‌ها بگویم، هرکاری را با عشق و علاقه انجام بدهند. نه برای کسب درآمد یا پول. مطمئن باشند اگر هدف درستی داشته باشند و آن را از روی علاقه انجام دهند، ‌به پول خوبی هم می‌رسند.

 

همشهری، هفته‌نامه‌ی دوچرخه‌ی شماره‌ی ۷۳۸

عکس‌ها: محمود اعتمادی

کد خبر 255890
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز