دوشنبه ۲۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۵:۲۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: روز گذشته عوامل سریال پایتخت۳ در موسسه همشهری حضور پیدا کردند و در فضایی صمیمانه با خبرنگاران نشریات موسسه همشهری به سوالات آنها پاسخ گفتند و در نهایت با حضور مدیر عامل موسسه از آنها تقدیر به عمل آمد.

عوامل سریال پایتخت


به گزارش همشهری، الهام غفوری تهیه‌کننده پایتخت و همسر مقدم به همراه محسن تنابنده، علیرضا خمسه، ریما رامین‌فر، نسرین نصرتی، مهران احمدی و هدایت هاشمی بازیگران سریال صبح دیروز به همشهری آمدند تا در نشستی صمیمانه به پرسش‌های خبرنگاران درباره این مجموعه پاسخ بگویند؛ برنامه‌ای که اجرای آن را محمد سلوکی بر عهده داشت.

سیروس مقدم در این نشست با اشاره به اینکه این سه‌گانه رسالت خود را در تقدیم کردن هدیه‌ای اصیل، نجیب، شریف، سالم و ساده به مردم در ایام نوروز انجام داده است، درباره احتمال ساخته‌شدن فصل‌های بعد این مجموعه محبوب گفت: هرگز در زندگی نخواسته‌ام مهمان ناخوانده و پررو باشم؛ به همین دلیل همیشه جایی می‌روم که دوستم داشته باشند.

یک خطر بسیار بزرگ

کارگردان پایتخت 3 در همان ابتدای نشست با اشاره به اول شدن این مجموعه نوروزی در تمام نظرسنجی‌ها گفت: باید این نکته را هم درنظر بگیریم که ساختن فصل سوم یک سریال موفق کاری بود بسیار پرخطر و می‌توانست همه ما را زمین بزند. ضمن اینکه پیش‌تولید پایتخت 3 از 8سال پیش و آشنایی اعضای این گروه با هم آغاز شد و طبیعی است که فصل سوم پایتخت به لحاظ محتوا و ساختار یکدست‌تر و پخته‌تر است و سخت‌ترین تولید ما هم به همین سریال برمی‌گشت. مقدم قضاوت‌کردن را مستلزم داشتن اشراف کامل درباره هر مسئله دانست و درباره دلیل علاقه خود به روایت کردن داستان‌هایش در تهران با وجود آبادانی‌بودن گفت: من به‌دلیل شغل پدرم در شهرهای مختلف ایران زندگی کرده‌ام ولی به‌واسطه درس و دانشگاه در پایتخت ماندگار شده‌ام. تهران به عقیده من کلانشهری است پر از قصه و حادثه و شخصیت‌هایی که روی هر کدام انگشت بگذارید، به شما قصه‌های زیبا می‌دهد. حضور شهرستانی‌ها هم در تهران قصه‌ساز و جالب است.

کارگردان پایتخت افزود: اگر به شهر تهران خوب پرداخته شود، می‌شود زیبایی‌های زیادی را در آن کشف کرد. حضور شخصیت چو‌چانگ در برج میلاد هم بر این اساس بود که یک خارجی در نخستین حضور خود در تهران تصویر و خاطره‌ای زیبا داشته باشد.خوشبختانه شهرداری تهران در سال‌های اخیر با گسترش فضا‌های فرهنگی، ورزشی و تفریحی امنیت روانی ایجاد کرده است که به‌مراتب مهم‌تر از ایجاد امنیت جسمانی است. تهران پر از قصه و آدم‌هایی است که می‌توان قصه‌هایشان را ساخت و پر از تضاد است. به گفته مقدم،‫تهران به نظر من بسیار محیط‌های آرام، زیبا و دوست‌داشتنی دارد که وظیفه دارم اینها را نشان بدهم. نزدیک خانه خود ما در منطقه دربند، مجموعه سورتمه راه افتاده که قبلا پاتوق بود و حالا به یک مرکز تفریحی بسیار لذتبخش تبدیل شده است و تماشای آن از دور هم به انسان حالی خوب می‌دهد.‬

سختی‌های بازی در نقش بهبود

بازیگر نقش بهبود هم درباره سختی‌های بازی در موقعیت خاص این شخصیت گفت: موقعیت خاص شخصیت بهبود نقشه محسن تنابنده برای خارج کردن این نقش از دور بود! من روزی 20بار مورد هجمه اهالی صحنه قرار می‌گرفتم و ناچار بودم همه نقش را با اعضای سر و صورتم نشان بدهم. من مثل بعضی‌ها نمی‌گویم نیم نمره به بازیگری سینمای ایران اضافه کرده‌ام و خودم را همچنان کارآموز می‌دانم در مقابل بزرگان این عرصه. ضمن اینکه در زندگی شخصی هم دغدغه‌های زیست‌محیطی دارم.

ارزش‌های ایرانی اسلامی پایتخت

سؤال بعدی درباره انتخاب همسر خارجی برای ارسطو بود که مقدم دلیل آن را ایجاد موقعیت‌های شیرین داستانی در تضاد فرهنگی میان ایران و چین ذکر کرد و درباره تردیدهای خود و گروه برای درگیر‌شدن در پروژه پایتخت‌3 گفت: حفظ اصالت و ارزش‌های خانواده ایرانی، احترام کوچک‌تر به بزرگ‌تر، غرور ملی حاصل از پیروزی کشتی‌گیر مازنی، همبستگی خانواده در روزهای بحرانی، دلسوزی اعضا برای همدیگر، خداترسی، اعتقاد به روزی حلال و... از ویژگی‌های این سریال و علت موفقیت آن بود. هدف‌های ما در عین بومی‌بودن به‌شدت ملی و همان چیزی است که ما در سریال‌ها به آن نیاز جدی داریم. خمسه در پاسخ به سؤالی به تفاوت میان طنز و کمدی در آثار نمایشی اشاره و کمدی موجود در پایتخت را مبتنی بر ارزش‌های ملی و مذهبی ایران توصیف کرد و خواستار ادامه یافتن تولید و پخش این سریال شد. وقتی نوبت به هاشمی رسید، او گفت: من انتظار دارم بحث‌ها تخصصی‌تر باشد و درباره این حرف بزنیم که چرا در تلویزیون ایران فقط یک سیروس مقدم داریم و چه کنیم که این تعداد بیشتر شود.

به امید پایتخت هزار

رامین‌فر موفقیت پایتخت را باعث سخت‌تر شدن کار سازندگان آثار کمدی دانست و درباره احتمال ساخته‌شدن قسمت‌های بعدی این مجموعه گفت: روح بزرگوار آقای مقدم و نبوغ ایشان، در کنار درایت خانم غفوری و هوش تنابنده همواره جواب خواهد داد تا پایتخت هزار. ولی کاملا ایشان را درک می‌کنم و دیدم که چقدر شبانه‌روز زحمت کشیدند. آدم پس از این همه تلاش انتظار ندارد برخوردهای دور از ‌شأن ببیند. اگر این آخرین فصل پایتخت بوده باشد، من دلم برای هما تنگ می‌شود.

بیایید کنار هم نقد کنیم

بازیگر نقش نقی درباره نقد‌هایی که به سریال پایتخت 3 شده گفت: ما مدعی نیستیم این سریال اشتباه نداشته اما برای بهتر شدن بهتر است کنار هم باشیم. به هر حال وقتی کاری با سرعت ساخته می‌شود، قطعا دچار ضعف‌هایی هم هست. به‌نظرم نقدهایی که به پایتخت3 شده بدون پژوهش و مدرک است. به ما گفته شده چرا در پایتخت 3 گفته‌ایم در شمال برخی‌ها زمین‌ها را می‌فروشند و شاسی‌بلند می‌خرند. درحالی‌که ما با این طنز پنهان خواستیم یک نقد اجتماعی به رفتار اهالی منطقه داشته باشیم. من به دوستانی که نقد می‌کنند می‌گویم بیایید کنار هم نقد کنیم و اینقدر مقابل هم نایستیم. اینکه مردم از سریال ما ناراحتند از پایه و اساس غلط و مطرح کردن این موضوع بی‌انصافی در حق مردم مازندران است. چطور در همین مازندران پشت صحنه سریال بیش از هزار نفر می‌آیند و آن وقت ما اعتراض 50نفر را برجسته می‌کنیم.

کد خبر 255805

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز