یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درحالی با استقبال رسمی جورج بوش، همتای آمریکایی خود برای دیداری دو روزه وارد این کشور شد که مقامات ارشد آمریکا و متحدان واشنگتن در اروپا امید دارند این نشست به کاستن از تنش‌های اخیر مسکو با ایالات متحده و دیگر کشورهای غربی بیانجامد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس دیدار رهبران ایالات متحده و روسیه در فضایی غیررسمی که ماهیگیری و صید خرچنگ در سواحل کنه‌بونک‌پورت، در هوای آفتابی ایالت میامی هم چاشنی آن شده تا شاید یخ روابط کرملین و کاخ سفید را آب کند، برگزار خواهد شد.

پوتین طی ماه‌های اخیر بارها از سیاست‌های یکجانبه‌گرایانه واشنگتن انتقاد کرده درحالی‌که بوش نیز در مقابل به دفعات از آنچه وی افول دموکراسی در روسیه تحت حاکمیت پوتین نامیده، ابراز ناخرسندی کرده است.

فقدان زمینه‌های مشترک

پوتین به‌ویژه طرح آمریکا برای استقرار اجزای سامانه موشکی این کشور در لهستان و جمهوری چک را تهدیدی برای امنیت روسیه تلقی می‌کند.

اگرچه مقامات آمریکایی ادعا دارند هدف از استقرار اجزای این سامانه در شرق اروپا مقابله با تهدید کشورهایی است که واشنگتن به آنان انگ یاغی بودن زده است اما روس‌ها تأکید دارند این توجیه ساده‌لوحانه‌تر از آن است که پذیرفتنی باشد.

مسکو برای رفع این تهدید بهره‌برداری مشترک از سیستم راداری قاباله در جمهوری آذربایجان را پیشنهاد کرد که به‌ظاهر آمریکایی‌ها رقبتی به آن نشان نداده‌اند.

استقلال بی‌استقلال

کوزوو از دیگر محورهای اختلاف نظر بین کرملین و  واشنگتن است. درحالی‌که آمریکایی‌ها خواستار جدا شدن کوزوو از جمهوری صربستان هستند مسکو به‌شدت با این ایده مخالف است و به صراحت اعلام کرده هر طرحی که متضمن تبدیل کوزوو به کشوری مستقل باشد را وتو می‌کند.

روس‌ها اعتقاد دارند جداشدن کوزوو از صربستان در غیاب اجماع بین‌المللی بر سر این مسأله به تشدید تنش‌ها در بالکان منتج خواهد شد.

پرونده هسته‌ای ایران

روس‌ها از همان نخستین روزهای بررسی پرونده هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار رسیدگی به این پرونده در فضایی غیرسیاسی و مبتنی بر واقعیت‌های فنی موجود بودند.

موضع مسکو در این مورد کماکان پابرجاست و مقامات ارشد کرملین اعلام کرده‌اند پوتین ترجیح می‌دهد در ضمن دیدارش از آمریکا بیشتر درمورد توافقنامه همکاری هسته‌ای دوجانبه با بوش مذاکره کند.

کد خبر 25571

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز