یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۴:۲۳
۰ نفر

ایندیپندنت: جورج بوش رئیس جمهوری آمریکا دوم و سوم ژوئیه(11 و 12 تیر) میزبان ولادیمیر پوتین رهبر روسیه است.

این اولین بار در شش سال و نیم دوران ریاست جمهوری بوش است که او به جای کاخ سفید یا ویلای کمپ دیوید یا مزرعه تگزاس، در منزل پدرش در «ماین» از یک رهبر خارجی پذیرایی می‌کند.

کاخ سفید دیروز تایید کرد که در جلسه دیدار بوش با پوتین، بوش پدر هم حضور خواهد داشت، اما در مذاکرات رسمی‌شرکت نخواهد کرد.

این مذاکرات مجموعه‌ای از حساس‌ترین مسائلی را در برمی‌گیرد که در سالهای اخیر بعد از جنگ سرد میان دو کشور آمریکا و روسیه پدید آمده و روابط دو طرف را تا آستانه خصومت‌های دوران جنگ سرد پیش برده است.

مهم‌ترین آنها موضوع سیستم دفاع موشکی آمریکا و استقرار آن در شرق اروپا و وضعیت کوزوو و پافشاری آمریکا و اروپا بر استقلال این منطقه است. دو طرف همچنین به سیاست‌های خارجی یکدیگر هم به شدت اعتراض دارند.

واشنگتن از فقدان دمکراسی و وخامت اوضاع حقوق بشر در روسیه و همچنین اعمال نفوذ این کشور بر سیاست‌های کشورهای همسایه گلایه دارد و مسکو هم سیاست خارجی جورج بوش را به سیاست آلمان نازی تشبیه می‌کند. در این نشست دو طرف درباره پیشنهاد اخیر پوتین برای استفاده مشترک با آمریکا از تأسیسات رادار قبله گفتگو می‌کنند.

هیچ کس منتظر نیست تا از این دیدار و گفتگو توافقنامه رسمی‌و مشخصی بیرون بیاید. علاوه بر رهبران روسیه و آمریکا، دیگران هم می‌دانند که واقعی‌ترین هدفی که می‌توان برای این دیدار تصور کرد، کاستن از سطح بدگمانی‌های دو طرف و احیای روابط شخصی میان بوش و پوتین است.

شش سال پیش رئیس‌جمهور آمریکا بعد از اولین دیدار خود با پوتین گفت که شیفته روحیه‌ همتای روسی‌اش است و از نگاه او حرف‌های ناگفتنی می‌خواند. در واشنگتن بسیاری امیدوارند تا همین رابطه خاص و ویژه، سرعت سراشیبی سقوط در روابط آمریکا و روسیه در ماههای پایانی قدرت دو رئیس جمهوری را کم کند.

خانه بوش پدر در سواحل اطلس همان جایی است که رئیس جمهوری پیشین زمانی در آنجا با برگزاری تورهای ماهیگیری و اسب سواری چرخ‌های دیپلماسی در سطح ارشد را در جهان روغن کاری می‌کرد. اکنون پسر او امیدوار است تا این بار با برگه بازی پدرش یکی از بزرگترین چالش‌های سیاست خارجی خود را در این ماههای پایانی از میان بردارد.

بوش پدر در گفتگو با یکی از شبکه‌های رادیویی در آمریکا درباره این نشست گفت: «هدف تنها این بوده تا در مکانی آرام و با دورنمای دریا در خانه‌ای زیبا و بدون حضور خبرنگاران و یادداشت برداران گفتگویی صمیمی‌و دوستانه برگزار شود. »

او هیچ اشاره‌ای به نمادین بودن مکان چنین دیداری نکرد. اما تحلیلگران بر این باورند که انتخاب محل زندگی شخصی بوش پدر برای برگزاری این نشست در واقع اشاره‌ای است به سیاست خارجی نسبتا میانه‌روانه و چند جانبه‌گرایی که بوش پدر دنبال می‌کرد و هیچ نشانی از آن در سیاست‌های بوش پسر وجود ندارد.

حتی مکانی که بوش پسر برای دیدارهای دیپلماتیک اینچنین خود انتخاب می‌کند با فضای آرام دیدارهای خارجی بوش پدر کاملا متفاوت است. استروب تالبوت کارشناس مسائل روسیه در آمریکا و معاون وزیر خارجه در دولت بیل کلینتون چندی پیش درباره موقعیت روسیه و خواسته‌های جدیدش گفت، روابط امروز آمریکا و روسیه روابط دوران جنگ سرد نیست.

روسیه اکنون بعد از دوران تحقیر آمیز و نا به‌سامان بعد از فروپاشی شوروی، به عنوان قدرتی که باید از آن بیم داشت و آن را مد نظر قرار داد، مطرح شده است. روسیه مانند چین و هند رقیب ایدئولوژیک آمریکا هم نیست. این کشورها تنها می‌خواهند که مانند قدرت‌های بزرگ با آنها رفتار شود و در مناسبات و محاسبات جهانی مهره‌ای تعیین کننده باشند.

29 ژوئن

کد خبر 25557

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز