یکشنبه ۲۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۴:۴۸
۰ نفر

گروه ادب و هنر: خبرهای منتشرشده درباره بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب هر روز با سیری صعودی افزایش می‌یابد و این یعنی پایتخت و مسئولان فرهنگی مشغول برنامه‌ریزی برای برگزاری بهتر نمایشگاه امسال هستند.

نمایشگاه کتاب

البته برخی امور مربوط به نمایشگاه از ماه‌ها قبل در حال انجام است که یکی از مهم‌ترین آنها حکایت صدور فیپا برای کتاب‌هایی است که می‌خواهند اردیبهشت‌ماه همزمان با برپایی نمایشگاه کتاب در فهرست کتاب‌های عرضه‌شده قرار بگیرند.

حکایت‌های فهرست‌نویسی

هر سال چند ‌ماه مانده به برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران روند صدور فیپا برای کتاب‌های ناشران شتاب می‌گیرد. این اتفاق در ماه‌های پایانی سال 92هم رخ داد و تعداد مراجعه الکترونیکی ناشران به کتابخانه ملی برای دریافت فیپای کتاب‌ها در آستانه برپایی بیست و هفتمین دوره نمایشگاه کتاب بالا رفت. یکی از دلایل حجم انبوه تقاضا در واحد فیپا این است که در این دوره محدودیتی از سوی وزارت ارشاد در زمان پذیرش کتاب‌ها برای ثبت عنوان عرضه در نمایشگاه وجود ندارد درحالی‌که در دوره قبل، از اواسط بهمن به بعد دیگر کتابی برای ثبت در نمایشگاه پذیرش نمی‌شد.

فیپا یا همان شناسنامه کتاب شامل اطلاعات لازم‌ برای‌ شناسایی‌ و بازیابی‌ یک‌ کتاب‌ بر مبنای‌ ضوابط و استانداردهای‌ بین‌المللی‌ قبل‌ از انتشار است و معمولاً هم این اطلاعات در نخستین صفحه کتاب می‌آید. درخواست برای اخذ فیپا از سازمان اسناد و کتابخانه ملی از نخستین مراحلی است که یک ناشر برای چاپ کتاب انجام می‌دهد و در واقع بعد از اخذ فیپاست که ناشر کتاب را برای اخذ مجوز نشر به وزارت ارشاد ارائه می‌کند. با استناد به آنچه میترا صمیعی مدیرکل پردازش و سازماندهی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به مهر گفته، براساس آمار در 6‌ماه دوم سال 91تعداد 24هزار و 940مورد فیپا برای کتاب‌های ناشران صادر شده است درحالی‌که در 6‌ماه دوم سال 92این تعداد به 26هزار و 460مورد رسیده و بیش از 2000مورد رشد را نشان می‌دهد.

تحویل غرفه‌ها و احیای بخش بین‌الملل

مصلای تهران برای میزبانی از علاقه‌مندان کتاب آماده می‌شود و در آخرین خبرها در این حوزه، مدیر اجرایی بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران زمان تحویل غرفه‌های نمایشگاه را به ناشران اعلام کرده است. حسین صفری گفته که براساس جدول زمانبندی، اول اردیبهشت کار سالن‌سازی و غرفه‌بندی به پایان می‌رسد و پس از انجام 2روز کار تاسیساتی، هفته اول اردیبهشت غرفه‌ها به ناشران تحویل می‌شود. با توجه به اینکه بخش‌ عمده فعالیت‌های نمایشگاه در فضای باز انجام خواهد شد و بخش‌های کودک و نوجوان، آموزشی، بین‌الملل و دانشگاهی در فضای باز مستقرند، نزدیک به 90درصد کار سالن‌سازی پایان یافته و به مرحله نصب چادرها رسیده است. در چند روز آینده جانمایی نهایی تشکل‌های نشر انجام و از هفته آینده کار غرفه‌بندی ناشران در محل نمایشگاه آغاز می‌شود.

از سوی دیگر، قائم‌مقام نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران با اعلام خبر بازگشت بخش بین‌الملل به محوطه اصلی نمایشگاه گفت: ارتباطات سیاسی کمک کرده است بیست و هفتمین نمایشگاه کتاب تهران با اقبال بیشتر و بهتری نسبت به سال گذشته روبه‌رو شود و میزبان تعداد بیشتری از اهالی حوزه نشر ایران و دنیا باشد. به گفته امیرمسعود شهرام‌نیا، امسال در مصلای امام خمینی(ره) فضای عمومی بیشتری در اختیار نمایشگاه قرار دارد و همکاران می‌کوشند در آرایش غرفه‌ها دقت بیشتری به خرج دهند تا با طراحی، شکل و زیبایی بصری بهتر مقابل بازدیدکنندگان قرار گیرد. بخش جانبی نمایشگاه امسال بسیار متنوع و شامل موضوع‌هایی مانند اقتصاد مقاومتی، بحث‌های مورد نظر مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور و جنگ‌های مطالعاتی است. قرار است در این بخش‌ها فضایی مفرح برای کودکان و نوجوانان فراهم شود.

خبر آخر هم اینکه به همت کمیته فعالیت‌های جنبی نمایشگاه کتاب و برای پاسخ‌دهی به سؤال‌های دینی بازدیدکنندگان از بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران، پاتوق‌های‌ پرسمان در مصلای تهران برپا می‌شود. پاتوق‌های پرسمان حوزه علمیه قم و دفتر سازمان تبلیغات اسلامی به پرسش‌های دینی و پاتوق مؤسسه آیت‌الله میلانی به پرسش‌های مخاطبان در حوزه امامت پاسخ می‌دهند.

ثبت‌نام 110ناشر الکترونیک

مدیر کمیته ناشران الکترونیک از ثبت نام قطعی 110ناشر الکترونیک در نمایشگاه کتاب تهران امسال خبر داد. وهرز نوروزپور دیلمی در این‌باره گفت: ﻣﻬﻠﺖ ﭘﺎﯾﺎن ثبت‌نام در بخش ناشران الکترونیک تا تاریخ 21فروردین‌ بود. از این‌رو با پایان زمان ثبت‌نام و براساس آمار حدود 110ناشر ثبت‌نام قطعی داشته‌اند. البته ناشرانی هم طی این یکی‌دو روز برای حضور و ثبت‌نام درخواست ارائه کردند اما با توجه به فشردگی مکانی ابتدا باید ناشران ثبت‌نام‌شده جانمایی شوند و پس از آن سایر ناشران درصورت امکان مستقر می‌شوند. قرار است ناشران الکترونیک در رواق شرقی مصلای امام خمینی(ره) و شمال ورودی متروی عباس‌آباد و خیابان بهشتی استقرار یابند.

کد خبر 255666

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز