همشهری آنلاین: بررسی آخرین وضعیت دریاچه‌های استان فارس بعد از بارش‌های به نسبت گسترده زمستان سال ۹۲ نشان می‌دهد که برخی از چشمه‌های دریاچه پریشان فعال شده اما دریاچه‌های بختگان و کافتر کماکان خشک هستند.

آخرین وضعیت تالاب‌های فارس

به گزارش مهر، پنج دریاچه مهم استان فارس در حالی وارد ششمین سال‌های خشکسالی شده‌اند که کارشناسان امر بر این باورند که باید هرچه سریع‌تر برای برون‌رفت دریاچه‌ها از این وضعیت چاره‌اندیشی شود در غیر این صورت کویر در استان پیشرفت خواهد داشت.‌‌

این در حالیست که در زمستان سال 92 بارش‌های به نسبت گسترده‌ای در سطح استان فارس رخ داد اما این بارش‌ها تاثیر چندانی حداقل بر روی دریاچه بختگان یا کافتر نداشته است.

یک کاشناس حوزه محیط زیست در استان فارس با اظهار نگرانی از خشک بودن تالاب‌های این استان گفت: سال گذشته با وجود بارش‌های مناسب برف و باران در استان اما باز هم سال خوبی برای دریاچه‌های این استان نبود.

متاسفانه هم اکنون در حالی فصل بارش به اتمام رسیده که همچنان وضعیت دریاچه‌های استان بحرانی است.

وی در خصوص دریاچه بختگان گفت: این دریاچه که دومین دریاچه بزرگ کشور است طی شش سال گذشته حتی برای یک بار هم آبگیری نشده و کاملا خشک است به گونه‌ای که انجیرستان‌های اطراف آن و حتی مزارع نیز به دلیل خشک شدن دریاچه با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو شده‌اند.

این کارشناس حوزه محیط زیست اظهار داشت: یکی از مشکلات مهم دریاچه وجود گنبدهای نمک است به گونه‌ای که در حال حاضر گنبدهای نمک زیادی در اطراف آن ایجاد شده که با وزش باد نمک‌ها جابه‌جا شده و بر روی مزارع می‌نشیند.

این دریاچه حدود 100 هزار هکتار است که به طور 100 درصد طی چند سال گذشته خشک شده و فقط از آن شوره‌زار و گنبدهای نمکی باقی مانده است.

علمداری با بیان این که دریاچه بختگان در حال نابودی است، بیان کرد: این دریاچه به دلیل بارش‌های اخیر همچنان مرطوب است اما کماکان خطر گنبدها و سونامی نمک نیز بختگان را تهدید می‌کند و با فرا رسیدن فصل تابستان مشکلاتی از جمله پدیده ریزگردها و سونامی نمک نیز حیات تالاب را به خطر می‌اندازد.

وی همچنین از تغییر اقلیم منطقه خبر داد و افزود: متاسفانه در حال حاضر وضعیت این دریاچه به گونه‌ای است که اقلیم آن تغییر کرده و حتی نشانه‌هایی از ورود کویر به این استان مشاهده شده است.

این کارشناس حوزه محیط زیست در خصوص دریاچه طشک نیز گفت: دریاچه بختگان شامل دو بخش بختگان و طشک است که قسمت بختگان به طور کامل خشک شده و فقط دریاچه طشک که حدود 50 هزار هکتار است مقدار بسیار کمی از آن در قسمت شمالی آبدار است.

وی در ادامه از آبدار بودن بسیار کم دریاچه مهارلو خبر داد و اظهار داشت: این دریاچه به دلیل وارد شدن فاضلاب‌های شیراز همیشه تا حد بسیار کمی آب دارد.

البته یکی از مشکلات این دریاچه قرمز شدن آن در فصل بهار است که این امر به دلیل بالا رفتن شوری آب و رشد یک جلبک است.

وی از فعال شدن چشمه‌های دریاچه پریشان خبر داد و افزود: بارش‌های اخیر استان فارس تاثیر خوبی بر فعال شدن برخی از چشمه‌های این دریاچه به ویژه چشمه‌های مهم آن داشت به گونه‌ای که در حال حاضر یک لکه آبی در این دریاچه ایجاد شده که عمق آن بیش‌تر از فصل زمستان است.

این کارشناس حوزه محیط زیست تاکید کرد: البته دریاچه پریشان نیز از دریاچه‌های مهم آب شیرین کشور به شمار می‌رود که باید تدابیر ویژه‌ای برای برون‌رفت این دریاچه از وضعیت کنونی و خشکسالی اتخاذ شود.

وی در ادامه از خشک بودن کامل دریاچه کافتر خبر داد و افزود: این دریاچه نیز که از دریاچه های با اهمیت استان است طی چند سال گذشته به طور کامل خشک بوده و حتی میزان کمی آب در آن جاری نشده است.

دریاچه کافتر از طریق جاری شدن سیلاب و برف پر خواهد شد، در حال حاضر شرایط این دریاچه به گونه‌ای است که خودروها از داخل آن به راحتی عبور می‌کنند.

وی خواستار پیگیری اختصاص حقابه‌های دریاچه‌های این استان شد و افزود: متاسفانه اختصاص حقابه دریاچه‌های استان فارس در اولویت آخر قرار دارد و در حال حاضر تامین آب کشاورزی، شرب و صنعت در اولویت است.

علمداری گفت: در این خصوص باید هر چه سریع‌تر حقابه دریاچه‌های استان اختصاص یابد در غیر این صورت مشکلات بیشتری گریبانگیر استان خواهد شد.

در این راستا ضروری است که مطالعات زیادی بر روی دریاچه‌های استان انجام شود و با ارائه طرح‌های کارشناسانه برای احیای دریاچه‌ها اقدام کرد.

کد خبر 255544
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز