شنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۳ - ۰۴:۳۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر: هفته‌ها پس از آغاز اکران فیلم سینمایی «نوح» در سینماهای سراسر جهان و همزمان با نمایش عمومی این فیلم در ایتالیا، یک روزنامه چاپ واتیکان پروژه مشترک دارن آرونوفسکی و راسل کرو را «فرصتی سوخته و نوح بدون خدا» توصیف کرد؛ این نخستین موضع‌گیری رسمی واتیکان درباره جنجالی‌ترین فیلم چند‌ماه اخیر سینماهای جهان است که می‌تواند حداقل بر فروش آن در ایتالیا تأثیر منفی بگذارد.

سینمای جهان-فیلم نوح


به گزارش همشهری از هالیوود ریپورتر، روزنامه اونیر( Avvenire) که در شهر محل استقرار رهبر کاتولیک‌های جهان منتشر می‌شود، در شماره روز پنجشنبه گذشته خود به قلم میمو مائولو فیلم سینمایی نوح را به‌خاطر فاصله گرفتن از روایت کتاب مقدس درباره زندگی حضرت نوح(ع) مورد انتقاد قرار داد و نوشت: فیلم داستانی را به تصویر می‌کشد که از نظر بوم‌شناسی رنگ‌آمیزی‌شده است و به شکلی مبهم حال و هوای امروزی دارد. نوح هالیوود در مجموع حکایت کتاب مقدس را به یک فرصت سوخته تغییر شکل داده است.

تلاش نافرجام هالیوود

این نخستین واکنش رسمی واتیکان به فیلمی است که تهیه‌کنندگان آن در ماه‌های اخیر چند تلاش نافرجام برای ملاقات با پاپ فرانسیس و جلب رضایت واتیکان انجام داده بودند. راسل کرو بازیگر نقش حضرت نوح‌ماه گذشته میلادی به‌شدت تلاش کرد به دیدار پاپ برود و این دیدار را به معنی تأیید روایت سینمایی از داستان زندگی پیامبر خدا و کشتی او از سوی مراجع مذهبی مسیحیان معرفی کند. حالا براساس آنچه در روزنامه اونیر منتشر شده، به‌نظر می‌رسد تمام تلاش‌های او نقش بر آب شده است.

روز 19مارس همزمان با دیدار عمومی پاپ با مردم در میدان سنت پیتر مرکز واتیکان، ستاره هالیوودی به همراه آرونوفسکی کارگردان، اسکات فرانکلین تهیه‌کننده نوح و راب مور نایب‌رئیس استودیو پارامونت موفق به دیدار با پاپ فرانسیس شدند. پاپ در دیدار بسیار کوتاه خود با گروه تولید نوح در کنار 40هزار نفر دیگر برای آنها طلب آمرزش کرد اما در این دیدار درباره فیلم حرفی به میان نیامد. این در حالی است که کرو از 2هفته قبل از آن از طریق شبکه‌های اجتماعی تلاش کرده بود پاپ را به تماشای نوح ترغیب کند.

فاصله گرفتن از روایت کتاب مقدس

خبر این دیدار کوتاه گرچه بازتابی گسترده در رسانه‌ها داشت، فدریکو لومباردی سخنگوی واتیکان فردای آن روز بارها بر «برنامه‌ریزی‌شده نبودن» دیدار سازندگان فیلم نوح با پاپ تأکید کرد و افزود که این دیدار کوتاه هرگز به‌معنی تأیید نوح از سوی شخص پاپ فرانسیس و دستگاه واتیکان نبوده و نیست. «غریب و گیج‌کننده و در عین حال به لحاظ بصری بسیار قدرتمند» توصیف‌های منتقد روزنامه اونیر از فیلم نوح است.

به نوشته مائولو، نوح در واقع چیزی است بین «گلادیاتور» فیلم برنده اسکار راسل کرو و مجموعه فیلم‌های هری پاتر و ارباب حلقه‌ها که روایت‌هایی آمیخته با افسانه‌های عامه‌پسند هستند. منتقد وابسته به واتیکان تازه‌ترین تلاش هالیوود را در به تصویر کشیدن زندگی یکی از پیامبران بزرگ خدا به‌دلیل فاصله‌گرفتن آن از روایت تاریخی کتاب مقدس مورد انتقاد قرار داده است؛ یعنی همان نکته‌ای که گروه‌های مذهبی آمریکا هم به واسطه آن از نوح انتقاد کرده و خواستار لغو نمایش‌های عمومی آن در آمریکای شمالی و دیگر نقاط دنیا شده‌اند.

در نقد نسبتا تند و تیز اونیر بر نوح هیچ اشاره‌ای به لزوم لغو نمایش‌های این فیلم نشده است. اکران عمومی نوح در حالی از پنجشنبه گذشته در ایتالیا آغاز شده است که بسیاری از جنجال‌های رسانه‌ای اخیر در نهایت به نفع نوح کار کرده‌اند. این درام تاریخی به‌زودی به مرز فروش 200میلیون دلار در سطح بین‌المللی می‌رسد و نمایش عمومی آن در چند کشور دیگر به‌زودی آغاز خواهد شد. اما واتسن، جنیفر کانلی، لوگان لرمن، ری وینستن، آنتونی هاپکینز و داگلاس بوث دیگر بازیگران فیلم سینمایی نوح هستند.

هجرت حضرت موسی به روایت هالیوود

آنچه این روزها درباره «نوح» کرو و آرونوفسکی در محافل سینمایی و مذهبی محل مناقشه واقع شده، ممکن است کمتر از 9‌ماه دیگر در آخرین روزهای سال‌جاری میلادی برای یک فیلم تاریخی مذهبی دیگر تکرار شود؛ «هجرت: خدایان و پادشاهان» به کارگردانی ریدلی اسکات و بازی کریستین بیل در نقش حضرت موسی(ع) روایتی است سینمایی از هجرت پیامبر خدا و ماجرای شکافته شدن رود نیل در مسیر حرکت قوم بنی‌اسرائیل. ممنوع شدن نمایش نوح در بسیاری از کشورهای اسلامی به‌دلیل نمایش چهره پیامبر خدا اتفاقی است که به‌احتمال فراوان درباره درام تاریخی اسکات هم می‌افتد. گرچه شاید واکنش‌ها به نوح باعث شود سازندگان هجرت از همین امروز به فکر آینده باشند و رایزنی‌های خود را با مقام‌های رسمی مذهبی آغاز کنند. نکته جالب توجه اینکه آرونوفسکی ابتدا بیل را برای ایفای نقش حضرت نوح برگزیده بود که در نهایت کرو به جای او به پروژه نوح پیوست و ستاره فیلم‌های بتمن در هجرت به نقش حضرت موسی ظاهر شد.

کد خبر 255523

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز