جمعه ۱۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: پاکستان ۱۹ زندانی وابسته به گروه ˈتحریک طالبانˈ را به نشانه حسن نیت در پیشبرد روند گفت وگوهای صلح میان دولت و شبه نظامیان را آزاد کرد.

آزادی تعداد‌ی از گروه طالبان درپاکستان

به گزارش ایرنا، منابع خبری امروز جمعه به نقل از مقامات وزارت کشور پاکستان (بدون ذکر نام آنها) گزارش دادند: آزادی این تعداد از شبه نظامیان نخستین دور از آزادی زندانیان وابسته به گروه طالبان پس از آغاز عملیات نظامی در منطقه قبیله‌ای وزیرستان جنوبی (در شمال غرب این کشور) در سال 1388 شمسی (2009 میلادی) محسوب می‌شود.

رسانه های پاکستانی به نقل از این منابع آگاه دولتی افزودند: 19 زندانی آزاد شده از میان تروریست‌های شبه نظامی نبوده و به قبیله محسود و گروه مولوی نظیر (از شاخه های طالبان محلی) تعلق دارند.

در همین حال ˈشاهد ا... شاهدˈ سخنگوی گروه غیرقانونی ˈتحریک طالبان پاکستانˈ موسوم به (تی تی پی) روز جمعه در گفت وگو با خبرنگاران از مکانی نامعلوم گفت: زمان آتش بس میان شبه نظامیان این گروه و دولت اسلام آباد با هدف پیشبرد گفت وگوهای صلح تا یک هفته یعنی روز 21 فروردین (10 آوریل) تمدید شده است.

رسانه های پاکستانی شب گذشته مدت این آتش بس را 10 روزه اعلام کرده بودند.

وی افزود: شورای سیاسی طالبان پاکستان پس از 21 فروردین نشستی برگزار کرده و در خصوص اقدامات آتی بویژه آینده گفت وگوهای صلح بحث خواهد کرد.

شاهد ا... با اشاره به اینکه تمام شبه نظامیان و زیرمجموعه‌های طالبان پاکستان موظف به پیروی از دستور آتش بس تا زمان اعلام شده هستند ؛ خاطر نشان کرد: گروه طالبان در انتظار پاسخ دولت پاکستان به خواسته شبه نظامیان از جمله آزادی صدها نفر از اعضای خانواده و افراد غیرجنگجوی طالبان که تحت بازداشت نیروهای امنیتی قرار دارند و همچنین خروج نیروهای ارتش از مناطق قبایلی (در شمال غرب این کشور) هستند.

دور اول گفت وگوهای صلح میان دولت پاکستان و شبه نظامیان طالبان در بهمن 92 (ماه فوریه) و در پی بمب گذاری طالبان در مقر نیروهای پلیس در شهر ˈکراچیˈ و پذیرش مسوولیت قتل 23 نفر از مرزبانان ربوده شده پاکستانی از سوی شبه نظامیان بی نتیجه ماند.

پس از آن دولت اسلام آباد حاضر به مذاکره با شبه نظامیان نشد تا زمانی که طالبان پاکستان روز 10 اسفند 92 (اول مارس) اعلام به برقراری آتش بس یکماهه تا روز 11 فروردین93 (31 مارس) کرد.

رسانه های پاکستانی به نقل از اعضای ارشد گروه تحریک طالبان ؛ افزودند: پس از تمدید زمان آتش بس میان دو طرف نشست آتی میان منتخبان دولت پاکستان و طالبان بزودی برگزار می‌شود.

شبکه خبری ˈدنیا نیوزˈ پاکستان در این خصوص اعلام کرد: مذاکره کنندگان دولت و شبه نظامیان قرار است در خصوص تعیین منطقه صلح (برای شبه نظامیان) و نحوه تبادل زندانیان میان دو طرف گفت وگو کنند.

کد خبر 254617
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز