یک سال و نیم قبل وقتی جلال طالبانی، رئیس‌جمهور عراق سکته مغزی کرد و در شرایط بد جسمانی برای درمان به آلمان رفت خیلی‌ها نگران افزایش تنش‌ها میان گروه‌های مختلف این کشور بودند.

طالبانی

حالا در شرايطي كه عراق با يكي از بدترين بحران‌هاي سال‌هاي اخير خود دست و پنجه نرم مي‌كند «مام جلال» كه هميشه وزنه تعادل ميان شيعيان، سني‌ها و كردها بوده به سليمانيه بازگشته تا اميدها براي حل و فصل اختلاف‌هاي سياسي و مشخص شدن روساي قواي اين كشور بيشتر شود.

حملات تروريست‌هاي داعش در كنار اختلاف‌هاي سياسي ميان گروه‌هاي مختلف اوضاع عراق را به سمتي برده كه حالا خيلي‌ها اميدوار به ايفاي نقش طالباني در اين شرايط حساس هستند. طالباني شنبه شب وارد فرودگاه سليمانيه در منطقه كردستان عراق شد و تعدادي از مسئولان اقليم كردستان و خانواده‌اش در فرودگاه به استقبال او رفتند. از مراسم رسمي استقبال با اعلام گرماي هوا و‌ماه رمضان در فرودگاه خبري نبود اما مسعود بارزاني، رئيس منطقه كردستان در بيانيه‌‌اي با استقبال از اين مسئله اعلام كرده كه بازگشت جلال طالباني باعث قوت گرفتن جبهه گروه‌هاي سياسي كردستان خواهد شد.

طالباني در زمان رياست‌جمهوري خود، وقتي به حضور آيت‌الله سيستاني، مرجع عاليقدر شيعه مي‌رفت به فارسي صحبت مي‌كرد، با ديپلمات‌هاي خارجي مي‌توانست به انگليسي حرف بزند و در كنار تكلم به زبان عربي با مقام‌هاي دولتي اين كشور، به زبان مادري‌اش كردها را به آرامش فرامي‌خواند. همين مسئله باعث شده بود تا او به حلقه تعادل ميان گروه‌هاي مختلف تبديل شود. بازگشت طالباني اما در شرايطي صورت گرفته كه مقام‌هاي منطقه كردستان به‌دنبال برگزاري همه‌پرسي جدايي اين منطقه از عراق هستند؛مسئله‌اي كه اختلاف‌ها را در اين كشور به اوج رسانده است.

فواد معصوم گزينه رياست‌جمهوري

يك سال و نيم است كه كسي نتوانسته با وجود خالي بودن كرسي رياست‌جمهوري اين پست را در عراق تصاحب كند اما شايد حالا بازگشت مام جلال در ميان اختلاف‌ها در ميان مقام‌هاي اتحاديه ميهني كردستان اوضاع را تغيير دهد. الشرق الاوسط گزارش داده هيرو ابراهيم احمد، همسر جلال طالباني در انتخاب نامزد رياست‌جمهوري ايفاي نقش مي‌كند. به همين‌خاطر مخالفت طالباني با نامزد شدن برهم صالح، باعث شده است تا شانس فواد معصوم براي رياست‌جمهوري بيشتر شود. محمد فواد معصوم، رئيس فراكسيون ائتلاف كردستان در پارلمان عراق هم روز گذشته با ارسال نامه‌اي به دفتر سياسي اتحاديه ميهني كردستان آمادگي خود را براي در اختيار گرفتن پست رياست‌جمهوري اعلام كرده است.

کد خبر 266433

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خلیج‌ فارس

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha