پنجشنبه ۱۴ فروردین ۱۳۹۳ - ۱۲:۱۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: «ساخت آمریکا» عبارتی است که شهروندان لبنانی این روزها با آن زیاد برخورد می‌کنند و متاسفانه بازار کالاهای مستهلک و دست دوم بویژه آمریکایی در لبنان با اقبال قابل توجهی روبه رو شده است.

کالاهای دسته دوم آمریکایی در لبنان

به گزارش ایرنا به نقل از شبکه خبری المنار، شهروندان لبنانی می‌گویند « کالاهای آمریکایی هرچند مستهلک ودست دوم می‌باشند اما اصلی هستند» وگویی روی کالاهای تولید لبنان از همان ابتدا عباراتی همچون « غیراصلی» و« با دوام کم » نوشته شده است.

ادامه این گزارش به شرح زیر است:

مقایسه بین تولیدات آمریکایی با تولیدات در داخل لبنان و وارداتی از کشورهای عربی نتیجه اهمال دولت لبنان بویژه بخش صنعت بوده و حتی وزارت اقتصاد هم تاکنون معیار دوگانه‌ای را در قبال تجار و واردکنندگان در پیش گرفته است.

سال گذشته شاهد یک موج از رسوایی ورود کالاهایی با تاریخ مصرف گذشته به بازارهای لبنان بودیم که هم تولید داخل و هم وارداتی از کشورهای عربی بودند.

به نظر می رسد تمام تلاش‌ها براین گزینه متمرکز است که شهروند لبنانی به بازار کالاهای آمریکایی حتی دست دوم سوق پیدا کند بعداز اینکه اعتماد خود را از کالاهای عربی و بویژه لبنانی از دست داد.

اطمینان به تولیدات غربی نتیجه آرا و دیدگاه های بسیاری از کارشناسان است که تاکید می‌کنند عملیات تولید در کشورهای غربی تحت کنترل شدید است و کارخانه‌ها و تولیدی ها ملزم به رعایت استانداردهای کیفیت هستند اما در کشورهای عربی از جمله لبنان این استانداردها رعایت نمی‌شود.

البته اهمال دولت لبنان در سال های گذشته در خصوص کیفیت تولیدات داخلی شاید شهروندان را وادار کرده باشد به تولیدات جایگزین گرایش پیداکنند زیرا به آنها اطمینان پیدا کرده اند.

  •  چگونگی جنگ کالاهای آمریکایی با بازار لبنان

نخستین تجربه به گفته یکی از تجار لبنانی به زمان اشغال عراق در سال 2003 میلادی توسط آمریکا باز می‌گردد، در آن زمان تعدادی از تجار لبنانی تصمیم گرفتند چندین محموله از کالاهای آمریکایی را وارد لبنان کرده و سپس به عراق صادر کنند تا بتوانند به نظامیان آمریکایی موجود درعراق بفروشند.

همانطور که گفته می‌شود « مصیبت‌های یک ملت از منفعت طلب‌ها و زیاده خواهان آن ملت است» این نوع تجارت بسرعت گسترش یافت و درهای بازار لبنان به روی تولیدات مستهلک و دست دوم آمریکایی گشوده شد.

ابتدا یک تجارت محدود با ریسک سرمایه گذاری بالا و در حد ماجرجوایی بود اما به ناگهان گسترش یافت و روز به روز درخواست ها برای کالاهای دست دوم آمریکایی بیشتر شد و جای خود را در میان مردم لبنان بازتر و بازتر کرد تا جاییکه در منطقه بئر حسن در حومه جنوبی بیروت برای خود بازاری اختصاصی پیدا کرد.

واردات کالاهای دست دوم آمریکایی به لبنان معمولا به اقدامات فرد تاجر مرتبط است که آشنایانی در آمریکا دارند و سفارش کالاهای مورد درخواست خود را ارائه و آنها محوله‌ها را به مقصد لبنان صادر می‌کنند و یا اینکه شخصا به آمریکا سفر و بعداز آماده کردن محموله ها‌، انها را روانه بازار لبنان می‌کنند.

قیمت کالاهای آمریکایی ازسایر تولیدات و کالاهای دیگر بخاطر عوارض گمرکی بسیار گرانتر هستند وهمچنین به سرمایه گذاری در این زمینه که در آمریکا یک ماه با ماه دیگر متفاوت است و گاهی اوقات به مدت باقی مانده از پایان تاریخ مصرف بستگی دارد.

صاحب یک فروشگاه کالاهای دست دوم آمریکایی در منطقه بنت جبیل در جنوب لبنان در باره چرایی استقبال مردم لبنان از این کالاها گفت: این کالاها مشتریان خود را دارند و آنها با قصد خرید این کالاها مراجعه می کنند با علم به اینکه کالاهای مشابه ساخت داخل را به اندازه کافی داریم.

بعداز گسترش پدیده کالاهای دست دوم آمریکایی در بازار لبنان و افزایش درخواست ها برای آن این سئوال مطرح می شود که نقش دولت لبنان در جلوگیری از این تجارت جدید چیست ؟ در حالیکه در لبنان به اندازه کافی مشکلات امنیت غذایی و کالایی وجود دارد.

« فواد فلیفل» مدیرکل وزارت اقتصاد لبنان گفت که بین کالاهای دست دوم آمریکایی با کالاهای تولید لبنان و وارداتی از کشورهای خاورمیانه رقابت شدیدی ایجاد شده است.

وی افزود: برخی اوقات بر روی کالاهای دست دوم تولید آمریکا عباراتی به زبان عبری دیده می شود که اصلا ورود آنها به لبنان ممنوع است.

فلیفل تصریح کرد: برای ایجاد امنیت و مقابله با این پدیده، تلاش داریم که همه کالاها دارای « بارکد» شوند که تاریخ تولید و انتهای مصرف و همچنین منشا ساخت و قیمت اصلی را نشان می‌دهد.

مدیرکل وزارت اقتصاد لبنان در باره قیمت گذاری کالاها گفت: قیمت کالاها را تجار تعیین می‌کنند زیرا وزارت اقتصاد برای ایجاد فضای رقابت، سیاست تجارت آزاد و قیمت گذاری توسط تجار را در پیش گرفته است.

جنگ آمریکا علیه لبنان در این مرحله، فقط با سلاح و تکنولوژی نیست بلکه می‌توان نام آن را « جنگ کالاهای دست دوم» دانست در حالیکه لبنانی‌ها هم کالاهای داخلی را بی کیفیت می‌دانند و سراغ آنها را در کشورهای غربی و آمریکا می‌گیرند هر چند دست دوم باشند.

کد خبر 254527
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز