شنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۷:۴۱
۰ نفر

گروه بین‌الملل: ارتش آمریکا این روزها با بحرانی روبه‌روست که به اندازه یک جنگ تمام‌عیار، جنجال خبری و حتی تلفات (به معنای اخراج و خودکشی نیروها) به‌جا گذاشته‌است.

ارتش  آمریکا

 این بحران که در آمریکا به‌عنوان جنگ نامرئی معروف شده‌، به موضوع شدت گرفتن تعرض جنسی به نیروهای زن و مرد درون ارتش مربوط می‌شود.سنای آمریکا طرح جنجالی حذف کردن فرماندهان نظامی را از تصمیم‌گیری درباره پیگرد قضایی موارد تعرض جنسی در نیروهای مسلح رد کرد. این اقدام ضربه‌ای به گروه‌هایی است که می‌گویند این تغییرات برای مقابله کردن با موج تجاوزها و تعرض‌های جنسی در ارتش آمریکا لازم است.

در همین روز اعلام شد دادستان نیروی زمینی ارتش آمریکا در حوزه تعرض‌های جنسی خود به‌علت تعرض به یک همکار زن از کار معلق شده است. همچنین در این روز محاکمه یک ژنرال آمریکایی به اتهام تجاوز به عنف آغاز شد. به گزارش نیو‌یورک تایمز، این طرح که خانم کرستن جیلیبراند سناتور دمکرات آن را پیشنهاد کرده بود، فقط 5رأی کمتر از 60رأی لازم را در سنا برای رأی‌گیری کلی کسب کرد.

خانم کلر مک‌کاسکل سناتور دمکرات مخالف اصلی طرح بود و توانست جلوی تصویب آن را بگیرد. در جریان بحث‌ها درباره این طرح، 20سناتور زن به‌شدت با هم درگیر شدند و تحلیلگران می‌گویند احتمالاً آنان این امر را به دل خواهند گرفت. این در حالی بود که شماری از سناتورهای سرشناس جمهوریخواه مانند رند پل و چارلز گراسلی حامی طرح بودند. آنان از ناتوانی ارتش برای کاستن از موارد تعرض جنسی ابراز ناامیدی کردند. کنگره پس از انتشار گزارش‌ها درباره یک رشته تعرض‌های جنسی و نیز گزارش پنتاگون در این‌باره دست به بررسی موضوع زد.

تا اواسط مهر‌ماه امسال، پرونده حدود 1600تعرض جنسی در ارتش در انتظار تصمیم‌گیری فرماندهان یا تکمیل تحقیقات جنایی بوده است. خانم جیلیبراند گفت فقط یک‌دهم موارد تعرض جنسی در ارتش گزارش می‌شود. وی و همفکرانش معتقد بودند فرماندهان ارشد در مقام داوری درباره این قبیل شکایات نباید باشند.

رد طرح تغییر قانون رسیدگی به تعرض‌های جنسی در ارتش آمریکا درست در روزی صورت گرفت که محاکمه یک ژنرال به اتهام تجاوز به عنف آغاز شد. ژنرال جفری سینکلر 51ساله متهم است سروان زن زیر دست خود را 2بار مورد تجاوز قرار داده و علاوه بر آن رابطه‌ای 3ساله با وی در عراق داشته است. سینکلر وی را تهدید کرده است که اگر درباره این رابطه به کسی بگوید، او و خانواده‌اش را می‌کشد. این سروان 17سال از سینکلر کوچک‌تر بوده است. سینکلر مدعی بود این ارتباط با رضایت دوجانبه بوده است. اما ظاهراً‌ آغاز این محاکمه برای شرمنده کردن ارتش آمریکا کافی نبود که همین روز، یک منبع نظامی از معلق شدن دادستان ارشد به علت تعرض جنسی در نیروی زمینی ارتش آمریکا خبر داد. تحقیقات درباره رفتار و اعمال سرهنگ دوم جوزف مورس ادامه دارد.

در ماه‌های اخیر موضوع تعرض‌های جنسی در ارتش آمریکا در رسانه‌های این کشور بازتاب زیادی پیدا کرده است. انتشار گزارش‌های فزاینده از موارد این تخلف در عراق و افغانستان موجی از انزجار در میان مردم و برخی کارشناسان آمریکا ایجاد کرده است. پارسال، فیلمی مستند به نام جنگ نامرئی در آمریکا ساخته شد که در آن ادعا شده است که تجاوز در ارتش آمریکا نه یک ناهنجاری که یک امر فراگیر شرم‌آور است. این فیلم که پارسال نامزد دریافت اسکار بود، تصریح می‌کند یک‌پنجم زنان نظامی آمریکا مورد تعرض جنسی قرار می‌گیرند و صدای شکایت آنان عموماً به جایی نمی‌رسد. سی‌ان‌ان در این زمینه آمار دیگری را منتشر کرد.

به گزارش این شبکه، 86.5 درصد این تعرض‌ها به‌صورت راز باقی می‌ماند و در 92 درصد موارد دادگاه نظامی در کار نیست. این شبکه از قول لئون پانه‌تا وزیر سابق دفاع آمریکا نوشت فقط در سال 2010، 19هزار مورد تعرض جنسی در ارتش آمریکا رخ داده است. گزارش پنتاگون در این زمینه که در اوایل سال‌جاری منتشر شد، از بروز 26هزار تعرض جنسی در سال 2012خبر داد. باراک اوباما رئیس‌جمهور در واکنش به این گزارش در تابستان خواستار پیگرد قضایی، خلع درجه، محاکمه نظامی، اخراج و ترخیص با بی‌آبرویی کسانی شد که در ارتش مرتکب تعرض جنسی می‌شوند.

کد خبر 252405
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز