یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۵۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: از وقتی که باراک اوباما رییس جمهوری آمریکا به سازمان امنیت ملی این کشور دستور داد جاسوسی از آنگلا مرکل صدراعظم آلمان را متوقف کند، این سازمان به فعالیت های جاسوسی خود علیه مقامات ارشد دولت آلمان سرعت داده است.

به گزارش ایرنا به نقل از خبرگزاری رویترز از برلین، افشاگری سال گذشته میلادی در مورد جاسوسی های گسترده آمریکا در آلمان به ویژه شنود مکالمات تلفنی مرکل، برلین را شوکه کرد و به مناقشه شدیدی بین این دو متحد دیرینه منجر شد.

در همین حال روزنامه آلمانی بیلد آم سونتاگ با اعلام خبر جاسوسی سازمان امنیت ملی آمریکا از وزرای آلمانی به جای مرکل، گزارش داد که اطلاعات مربوط به این جاسوسی را از یک کارمند عالی رتبه این سازمان در آلمان به دست آورده است.

این روزنامه خاطر نشان کرد که از جمله کسانی که در معرض جاسوسی آمریکا قرار گرفته اند، وزیر کشور آلمان و از رازداران نزدیک مرکل است.

این روزنامه از قول کارمند سازمان امنیت ملی آمریکا در آلمان نوشت: حال که دیگر نمی توانیم مکالمات صدراعظم را مستقیما رصد کنیم، دستور داریم هیچ اطلاعاتی را از دست ندهیم.

سخنگوی وزارت کشور آلمان گفت که در مورد داعیه افراد ناشناس اظهارنظر نمی کند.

اوباما چندی پیش به منظور فرو نشاندن جنجال جاسوسی های آمریکا در خارج از این کشور، شنود مکالمات رهبران دوستان و متحدان نزدیک واشنگتن را ممنوع اعلام کرد.

تلاش برلین تا اینجا برای انعقاد توافقی با واشنگتن با هدف منع جاسوسی، بی ثمر بوده است.

ˈفرانک والتر اشتاین مایرˈ وزیر امور خارجه آلمان قرار است روز پنجشنبه به آمریکا سفر کند. وی در عین حال در خصوص موثر بودن توافقی از این دست ابراز تردید کرده است.

روزنامه بیلد آم سونتاگ به نقل از ˈکایتلین هایدنˈ مشاور امنیتی اوباما آورد: آمریکا کاملا مشخص کرده است که اطلاعات را دقیقا به همان شیوه عمل دولت های دیگر گردآوری می کند.

به نوشته این روزنامه پرشمارگان، سازمان امنیت ملی آمریکا از 320 نفر در آلمان که اکثر آنها سیاستمداران و رهبران جامعه تجاری این کشور هستند، جاسوسی کرده است.

کد خبر 250733
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز