سه‌شنبه ۵ فروردین ۱۳۹۳ - ۲۰:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: پرویز راجی که از همکاری با امیرعباس هویدا در شرکت ملی نفت، سال ۱۳۵۵به مقام آخرین سفیری حکومت پهلوی در لندن رسید، در این شهر فوت کرد.

راجی

راجی که سال ۱۳۱۵ در تهران متولد شد به دلیل پیوستگی کامل پدرش عبدالحسین راجی به لژ فراماسونری و عضویت در کابینه منوچهر اقبال، توانست در حلقه اول پهلوی‌ها قرار گیرد.

راجی تحصیلات متوسطه را در آمریکا به پایان رساند و پس از اخذ مدرک لیسانس اقتصاد از دانشگاه کمبریج انگلیس، به ایران آمد و در سال سال 1339 کارمند وزارت نفت شد.

وی در چارچوب سفارش‌ها و متکی به ارتباطات فراماسونری پدرش، پله های ترقی را تا جایگاه ریاست دفتر هویدا در شرکت نفت طی کرد و سپس ریاست دفتر نخست­ وزیری را برعهده گرفت و همزمان نگاه اشرف پهلوی را به خود جلب کرد که او را در کانون شایعات قرار داد.

حتی در زمان حکومت پهلوی، این توجه اشرف به راجی، نزدیک شدن بیش از حد به یکدیگر و همنشینی های آشکار و پنهانی، نشانه وجود ارتباط نزدیک و غیر غیراخلاقی بین این دونفر توصیف می شد.

راجی مولف کتاب «خدمتگزار طاووس» از جریانات و وقایع روزانه دربار و خانواده شاهی بگونه ای سخن گفته است که واقعیت این توصیف ها را بیشتر کرده است.

به گواه نوشت‌های بازمانده از این دوران، ارتباط با هویدا و نزدیک بودن خاص به اشرف سبب شد، اه پیشنهاد سفیری راجی در لندن را به وزارت خارجه بدهد که خلعتبری وزیر خارجه از این گزینش، تعجب کرد.

براساس همین پیشنهاد، راجی که از نگاه خلعتبری بی تجربه و جوان بود در 40 سالگی سفیر ایران در انگلیس شد.

اشرف نیز از نخستین میهمانان رسمی عضو خانواده پهلوی برای دیدار راجی در انگلیس بود و سپس مسافر مکرر لندن شد که شایعه‌های قبلی در باره نوع ارتباط بین آنان را تقویت می‌کرد.

راجی که به تازگی در لندن مرد، در کتاب خود نشان می‌دهد که جز کسب رضایت شاه هیچ هدفی نداشته است.

کد خبر 253937
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز