همشهری‌آنلاین: همایش روش‌شناسی مطالعات تاریخی و رهیافت‌های بینارشته‌ای با همت پژوهشکده تاریخ اسلام در روزهای نخست آذرماه برگزار می‌شود.

همایش تاریخ

به گزارش سایت پژوهشکده تاریخ اسلام علاقه‌مندان به شرکت و ارسال مقاله در این همایش می‌توانند تا 7 مهرماه چکیده مقاله خود را ارسال کنند.

 برگزار‌کنندگان اين همايش  را  نقطه آغازي می‌دانند بر سلسله همايش‌هاي روش شناسي و مطالعات فلسفه تاريخ كه مقرر است به صورت دوسالانه در پژوهشكده تاريخ اسلام برگزار گردد. از اين منظر، همايش حاضر پيش درآمدي بر موضوع «تحولات نظري و روش شناسيك در قلمرو دانش تاريخ» به شمار مي رود كه در نوبت بعدي اين سلسله همايش‌ها، در دستور كار هیأت برگزار کننده قرار خواهد گرفت.

بر اساس این گزارش رشته تاريخ در سده اخير و در حوزه‌هاي آكادميك بين‌المللي، تحولات عميقي را از منظر روش‌شناسي به خود ديده است. اما در كشور ما علي رغم تجارب متعددي كه در اين باب صورت گرفته، فاصله بسياري ميان رشته تاريخ و ديگر رشته‌ها به وجود آمده كه درواقع هر دو حوزه از اين امر زيان ديده‌اند. بنابراين با توجه به اين نقيصه گروه روش‌شناسي و تاريخ‌نگاري پژوهشكده تاريخ اسلام درصدد برآمد تا همايشي در خصوص روش‌شناسي مطالعات تاريخ و رهيافت‌هاي ميان رشته‌اي برگزار کند. يكي از اهداف برگزاري اين همايش، پرداختن به موضوعات روش‌شناسي مطالعات تاريخي در فضاي همكاري‌هاي ميان رشته‌اي، بين رشته تاريخ و ديگر رشته‌هاست و عبارت «ميان رشته‌اي»، توسّعاً بر رويكردهاي ميان رشته‌اي، چند رشته‌اي، بينارشته‌اي و... مشتمل است. به همين دليل اين همايش تنها منحصر به پژوهشگران رشته تاريخ نيست و طبعاً از حضور محققان ديگر رشته‌ها كه دغدغه به كارگيري از روش ها و رويكردهاي همسو با رشته تاريخ را دارند، استقبال خواهدشد.

دست اندرکاران این همایش يكي از مهمترين اهداف اين همايش  را تقويت و گسترش همكاري بينارشته‌اي به ويژه با رشته تاريخ می‌دانند تا از اين رهگذر محققان ديگر رشته‌ها به سمت روش شناسي مطالعات تاريخي سوق يابند و متقابلا محققان رشته تاريخ نيز به استفاده از روش‌هاي علوم ديگر تشويق شوند.

همچنين برگزاركنندگان اين همايش، از دريافت مقالات از محققان خارجي به زبان هاي انگليسي، تركي و عربي، از بكارگيري نوآوري‌ها و ابداعات نظري و روش شناسانه در مطالعات تاريخي حمايت  می‌کنند.

محورهای همایش « مطالعات تاریخی و رهیافت‌های بینارشته‌ای» را می‌توانید در سایت پژوهشکده تاریخ اسلام (http://www.pte.ac.ir/Show.php?SID=1273)  مشاهده کنید.

کد خبر 263955

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha