همشهری‌آنلاین: آیین رونمایی از مجموعه چهار‌جلدی «تاریخ شفاهی بانک مرکزی ایران» صبح دوشنبه ۱۶ دیماه ،در حاشیه سومین همایش «بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت» در برج میلاد تهران برگزار شد.

 به گزارش ایبنا در این مراسم دکتر ولی‌الله سیف، ‌رییس‌کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، دکتر فرهاد نیلی، رییس پژوهشکده پولی و بانکی، اعضای هیات‌عامل بانک مرکزی،‌ مدیران عامل‌ بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور و اعضای شورای راهبردی و دست‌اندرکاران تالیف این مجموعه، حضور داشتند.

در این مراسم، فرهاد نیلی، باتشکر از همراهی دکتر ولی‌الله سیف رییس کل بانک مرکزی در مراحل تدوین این مجموعه، گفت: پروژه مجموعه چهارجلدی «تاریخ شفاهی بانک مرکزی» در زمان ریاست دکتر محمود بهمنی،‌ رییس‌کل پیشین بانک مرکزی،‌ آغاز شد. در این مجموعه، با 39 نفر از مسوولان بازنشسته بانک مرکزی گفت‌وگو شده‌است.

وی با اشاره به سختی کار تدوین این مجموعه، اظهار کرد: مخاطب باخواندن این مجموعه و آشنایی با شرح خوشی‌ها و ناخوشی‌ها، مقابل اندیشه و تجربیات این عزیزان سر تعظیم فرود خواهد آورد. این کتاب در حقیقت به مرحوم دکتر سید‌محسن نوربخش، ‌رییس‌کل پیشین بانک مرکزی، تقدیم می‌شود.

در ادامه این آیین، دکتر محمد‌حسین دانایی، مولف سه جلد از مجموعه چهارجلدی «تاریخ شفاهی بانک مرکزی» بااشاره به تعابیر مختلف کارشناسان درباره مفهوم و کاربرد تاریخ، گفت: معتقدم تاریخ به مثابه شمعی برای روشن کردن راه برای دیگران است.

وی ادامه داد: تاریخ شفاهی، یکی از روش‌های نوین در تاریخ‌نگاری است که از سال 1948 آغاز شده و تجربه مثبت آن، زمینه‌ گسترش این شیوه در دانشگاه‌های معتبر دنیا شد.

دانایی، افزود: پس از آماده‌کردن مراحل اجرای طرح، به همت پژوهشکده پولی و بانکی، اعضای دخیل در پروژه انتخاب و از شش ماهه دوم سال 1382، اجرای این طرح کلید خورد. البته همزمان با اجرای پروژه با هدف ارتقای سطح کیفی طرح، محتوا چند‌بار بازبینی و اصلاح شد.

ولی‌الله سیف، رییس‌کل بانک مرکزی نیز در این آیین در سخنانی کوتاه، گفت: تدوین این مجموعه، اقدامی مثبت است. معتقدم که شادروان نوربخش معلم همه ما بود و زنده نگه داشتن یاد و خاطره وی از افتخارات ماست. بانک مرکزی، تاریخ پر فرازو نشیبی دارد، امیدوارم با بهره‌گیری از این تجربیات و همچنین عقلانیت، رسالت اقتصادی‌مان را به نحو مطلوب به سرانجام برسانیم.

وی درباره اهمیت تدوین مجموعه چهارجلدی «تاریخ شفاهی بانک مرکزی» اظهار کرد: بها دادن به تجربیات پیشینیان و درس گرفتن از این تجربیات، مهم‌ترین تاثیر تدوین چینن آثاری است. مطالعه این مجموعه، یادآور همکاری‌ام با شادروان نوربخش است.

 وحید طبایی، به‌عنوان مجری طرح با همکاری محمد‌حسین دانایی، این مجموعه را تالیف کرده‌اند. این مجموعه چهارجلدی، شامل 40 مصاحبه از کارکنان بازنشسته بانک مرکزی ایران است.

کد خبر 244949

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز